Čeští europoslanci: stejná pravidla pro všechny autodopravce
04.05.2016
Europoslanci Jiří Pospíšil, Michaela Šojdrová, Luděk Niedermayer, Stanislav Polčák, Pavel Svoboda a Tomáš Zdechovský v dopise komisařce pro dopravu Violetě Bulc upozorňují na nový zákon neformálně označovaný podle francouzského ministra hospodářství jako macronův zákon za „nepřijatelnou překážku volného pohybu služeb na vnitřním trhu EU“.
„Macronův zákon ohrožuje pravidla vnitřního trhu unie a jednoznačně znevýhodňuje zahraniční autodopravce působící ve Francii. Značné zkomplikování přístupu zahraničních, tedy i českých autodopravců na francouzský trh v oblasti přepravních služeb nelze přejít mávnutím ruky. Vyzvali jsme proto Komisi, aby přezkoumala, zda je nový zákon v souladu s pravidly pro nediskriminaci na unijním trhu. Pokud dojde podobně jako my k názoru, že tato pravidla byla porušena, měla by požadovat po francouzské vládě úpravu zákona.“ uvedl europoslanec Jiří Pospíšil (TOP 09).
Nový francouzský zákon je již druhým v pořadí, který klade překážky podnikání zahraničním, tedy i českým autodopravcům mimo území jejich členského státu. Komise před rokem zahájila šetření německého zákona MiLoG, podle kterého jsou zaměstnavatelé se sídlem v zahraničí povinni svým v tuzemsku zaměstnaným pracovníkům působícím dočasně v Německu vyplatit minimální německou mzdu.
„Jsem ráda, že se k naší výzvě pokračovat v přezkumu dopadů zákona MiLoG a provést to samé i pro nový francouzský předpis, připojili i kolegové z Visegrádské skupiny Dariusz Rosati a Eduard Kukan. Jejich podpisy dokazují rozsah dopadů, který tato nově přijímaná opatření mohou mít na konkurenceschopnost podniků řady členských států. Naším cílem je naplňovat princip nediskriminace a nevytvářet zbytečné bariéry pro podnikání ve všech členských zemích“, řekla k dopisu Michaela Šojdrová (KDU-ČSL).
Macronův zákon, který vstoupí v platnost 1. července, ukládá dopravcům, podobně jako zákon MiLoG, aby vypláceli svým zaměstnancům mzdu stanovenou ve Francii. Kromě toho ale klade na dopravce i řadu administrativních požadavků, jako je povinnost předem ohlašovat pohyb řidiče na francouzském území, povinnost vybavit řidiče certifikátem o vyslání, kopií pracovní smlouvy a francouzským překladem kolektivní smlouvy, kterou má řidič uzavřenu v České republice. Dopravní společnosti, které budou chtít své zboží expedovat na území Francie, rovněž budou muset mít své zastoupení prostřednictvím odpovědné osoby přímo ve Francii, a to ještě rok a půl po návratu řidiče z cesty.