Americký průzkum odkrývá důvody proč lidé váhají s nákupem elektromobiliu
02.09.2022
V neposlední řadě se průzkum zabýval také informovaností Američanů o používání nízkouhlíkových paliv ve vozidlech i letectví, jejich ochotu nízkouhlíková paliva ve svém osobním vozidle používat nebo preferovat letecké spoje s nízkouhlíkovým palivem, jakmile budou k dispozici. Do průzkumu se zapojilo 8 027 respondentů.
Z průzkumu vyplynulo, že pro 7 z 10 Američanů je otázka změny klimatu „velmi důležitá“ (35 %) nebo „spíše důležitá“ (35 %), přičemž 3 ze 4 Američanů „velmi souhlasí“ (45 %) nebo „spíše souhlasí“ (30 %) s tím, že lidská činnost přispívá ke změně klimatu. 6 z 10 Američanů je „velmi znepokojeno“ (23 %) nebo „trochu znepokojeno“ (37 %) přispíváním emisí z výfuku vozidla ke změně klimatu, ještě více byli však respondenti znepokojeni z vlivu těchto emisí na zdraví nebo na znečištění ovzduší.
Více než třetina Američanů uvedlo, že by si auto na elektrický pohon „určitě koupila nebo pronajala“ (14 %), resp. by „koupi či nájem vážně zvažovala“ (22 %), pokud by se aktuálně měla rozhodnout. Na otázku, jaká vlastnost elektroauta by je k nákupu či pronájmu nejvíce povzbudila, poté Američané odpovídali: nižší cena nabíjení oproti tankování (33 %), nižší celkové náklady na životnost (31 %) nebo nižší náklady na údržbu (28 %). V další otázce byli respondenti tázáni, jaký způsob nabíjení by je povzbudil k nákupu či pronájmu elektromobilu. Za nejlepší motivaci Američané považují veřejné dobíjecí stanice zdarma (50 %), možnost nabíjení v místě bydliště (47 %) nebo dostupnost rychlonabíjecích stanic (45 %). Mezi atributy elektromobilu, které naopak koupi či pronájmu brání, lidé zařadili nejčastěji logistiku nabíjení (61 %), vzdálenost, které vozidlo ujede na jedno nabití (55 %), nebo náklady spojené s nákupem a údržbou vozidla (52 %). V průzkumu se dále ukázalo, že téměř polovina (46 %) Američanů neslyšela o incentivách, které jsou s nákupem či vlastnictví vozu na čistě elektrický pohon spojeny. Pokud by však zákazníky v USA nějaká pobídka ke koupi či pronájmu povzbudila, jednalo by se zejména o formu daňové slevy při koupi či pronájmu (53 %), slevy na instalaci domácí nabíječky (49 %), daňové slevy uplatnitelné později (45 %), zvýhodněné sazby nabíjení nebo pobídky na ojetiny (obojí 41 %).
Dále byl průzkum zaměřen na nízkouhlíková paliva. Zatímco čtvrtina (25 %) respondentů před provedením dotazníku o nízkouhlíkových palivech do automobilů již slyšela, většina (60 %) respondentů nikoliv. Dvě třetiny tázaných však pokládají za „pravděpodobné“ (34 %) nebo „poněkud pravděpodobné“ (33 %), že by palivo s nižšími emisemi uhlíku používali, pokud by jeho cena odpovídala cenám běžných paliv. Lidé, kteří by tato paliva pravděpodobně nepoužívali, za své důvody uváděli nejčastěji obavy ze ztráty výkonu (42 %), obavy z poškození vozidla (40 %), obavy z nižší efektivity nebo prostou spokojenost s tradičními palivy (obojí 32 %).
O nízkouhlíkovém palivu SAF pro letadla před průzkumem slyšela pouhá desetina (11 %) dotázaných, přesto by si téměř dvě třetiny dotázaných „pravděpodobně“ (33 %) nebo „poněkud pravděpodobně“ (29 %) vybraly let letadlem využívající nízkouhlíkové palivo, pokud by cena letu odpovídala cenám letu běžného. Lidé, kteří pokládají za nepravděpodobné, že by zvolili let s nízkouhlíkovým palivem, uváděli nejčastěji důvody jako spokojenost s lety s běžným palivem (41 %), nedůvěra v bezpečnost alternativního paliva (40 %) nebo nedůvěra ve spolehlivost nové technologie (38 %).
Více informací o průzkumu a další výsledky můžete nalézt na stránkách Consumer Reports (kompletní dotazník.pdf).