Dnes skončí měsíce práce na naší reakci na Dieselgate
04.04.2017
1. Limity nastavené regulacemi Euro bylo možno splnit běžně dostupnou technologií za rozumných nákladů u dieselů i benzínových motorů.
2. Některé automobilky se přesto rozhodly ušetřit peníze (řádově stovky eur na auto) a raději prodávat auta, která v běžném provozu emise vysoce překračují a laboratorní zkouškou projdou jen pomocí technických triků.
Reakce byla sice pomalá, ale nakonec jsou změny evropského práva v této oblasti velké:
- Zavádíme konečně nový způsob testování v laboratořích (WLTP)
- Již v druhé polovině roku postupně budou automobily muset splnit emisní limity i v rámci "skutečného provozu", což prověří RDE testy
- A právě projednáváme zpřísnění pravidel pro homologace aut a posílení koordinace na úrovni Unie (státy by vznik agentury typu americké EPA nyní nepodpořily)
Přesto pachuť z celé "kauzy" nepřešla. Automobilky na trhu prodávají stále tisíce aut, které v provozu překračují limity až desetinásobně. Některé země vedou proti některým automobilkám právní jednání, ale zatím se spíše zdá, že "jim to projde". Mimochodem, jak jsem již psal, není to podle mne otázka odškodnění majitelů aut, neboť oni hlavní újmu neutrpěli. Horší kvalita vzduchu totiž postihla všechny.
Ve svém na poslední dobu silně prodlouženém příspěvku na plénu (skupině se zatoulal poslanec ) zmiňuji, že kvalitu vzduchu budeme zlepšovat jen postupně (i když i to jde), s obnovou důvěry bychom si měli pospíšit více.
Na mé vystoupení se můžete podívat zde.