Druhá otázka energetické soutěže: spotřeba energie na pohyb u automobilů
24.01.2021
Spalovací motory dnes dominují silniční osobní a nákladní dopravě. Již to, že je musíme během jízdy „chladit“, znamená, že energii paliva asi úplně efektivně nevyužívají.
Otázkou je, jak jsou tyto ztráty velké v porovnání s využitím bateriových elektromobilů, které dnes jsou na trhu. Pro jednoduchost, uvažujme pouze část energetické spotřeby aut, tak zvaný „tank to wheel“, tedy spotřebu energie, kterou ve formě benzínu, nafty či elektřiny „do auta dáme“.
A tak se ptám, je výrok, že je použití bateriového osobního vozu z hlediska potřeby energie na pohyb (takzvané „tank to wheel“, tedy bez nákladů na výrobu auta a paliva) 2,5 – 3x úspornější než konvenční spalovací motor, správný? Anebo je to zcela jinak?
Mimo samotné efektivity motoru auta všichni víme, že spousta energie při jízdě „padne“ na brzdění. Při něm konvenční spalovací auta při brzdění „vyměňují“ kinetickou či potenciální energii za teplo, zatímco EV auta a „slušné“ hybridy ji mění na elektřinu. Proto se nabízí doplňující otázka je, jaké jsou obvykle uváděné průměrné ztráty energie nerekuperací brzdné energie.
Odpovídat můžete pomocí formuláře zde do neděle 31. ledna 2021.