Na Facebook míří přelomová žaloba. Úřady chtějí, aby se vzdal Instagramu a WhatsAppu
15.12.2020
Stížnost poukazuje na fakt, že tato sociální síť, kterou využívají necelé 3 miliardy lidí, je dominantní po celém světě. Úspěch Facebooku však není založen pouze na férové soutěži a na zásluhách samotné společnosti, ale také na skupování dalších společností, které představují konkurenci. A právě po zhodnocení, že Instagram a WhatsApp takovou konkurencí pro dominantní pozici Facebooku jsou, je sociální síť Marka Zuckerberga odkoupila.
Facebook v roce 2012 koupil Instagram, který je (od založení Facebooku) v oblasti sociálních sítí jeho největším konkurentem. Dle stížnosti tato akvizice poskytuje společnosti Facebook nad tímto nejvýznamnějším konkurentem naprostou kontrolu.
A to nejen neutralizuje hrozbu Instagramu jakožto přímého konkurenta, ale zároveň také ztěžuje i dalším firmám možnost prosazení se v oblasti sdílení fotografií prostřednictvím smartphonů na sociálních sítích.
Poté, co Facebook získal Instagram, bylo pro něj výhodné a potřebné „neutralizovat“ také druhého největšího konkurenta – WhatsApp, populární mobilní aplikaci pro zasílání zpráv. Při finanční síle Facebooku to nebylo obtížné. Dle stížnosti tato akvizice, ke které došlo v roce 2014, umožnila Zuckerbergově společnosti eliminovat WhatsApp jakožto přímou hrozbu. Získání WhatsAppu také zabránilo tomu, aby noví konkurenti v podobě dalších mobilních aplikací pro zasílání zpráv ohrozily dominantní pozici Facebooku v oblasti sociálních sítí.
Za zmínku stojí, že v průběhu vyjednávání a vyřizování potřebných povolení pro akvizici WhatsAppu tvrdil Facebook americké Federální obchodní komisi, Evropské komisi, zakladatelům i uživatelům WhatsAppu, že Facebook nebude propojovat uživatelská data napříč službami. Dále slíbil, že nebude změnit způsob, jakým společnost WhatsApp dosud nakládala s údaji o zákaznících, a že data z WhatsAppu nebudou použita pro cílení reklam na Facebooku. Nicméně krátce po získání těchto povolení Facebook změnil podmínky používání a zásady ochrany osobních údajů společnosti WhatsApp, čímž porušil sliby, které dal v době před akvizicí. A sice tím, že povolil propojení uživatelských dat napříč službami, čímž došlo k propojení telefonních čísel z WhatsAppu s účty na Facebooku. Kvůli tomu pak byla uživatelská data z WhatsAppu sdílena napříč všemi produkty Facebooku, což je významné jak právně, tak i z hlediska dopadu na posílení pozice Facebooku na trhu.
Federální obchodní komise (FTC) požádala soud, aby se jakýmkoliv způsobem zasadil o obnovení férové hospodářské soutěže. Facebook tak možná bude muset Instagram a WhatsApp odprodat. Případně by mohl dostat soudní příkaz, který by mu v dalším jednání odporujícím hospodářské soutěži zabránil. Soud má širokou škálu pravomocí a může navrhnout řadu nápravných opatření. Až během soudního procesu se proto ukáže, jaký balíček opatření bude přijat, pokud soud obsah žaloby potvrdí.
Po případu Google tak jde o další spor, v němž se americký stát snaží zabránit monopolizaci trhu ze strany technologických gigantů, která poškozuje nás spotřebitele. Zajímavé je, že v takovýchto soudních sporech padají argumenty, že platformy jako Facebook, Instagram a další svým uživatelům neúčtují žádné poplatky. Přesto je jasné, že za přístup ke službám Facebooku uživatelé platí, i když méně viditelným a zcela netransparentním způsobem. Platí totiž cenou svého času, pozornosti a hlavně osobních údajů, které jsou dnes obrovským, finančně ocenitelným aktivem, které právě dominantní firmy přetavují v astronomické zisky a posílení své tržní dominance.