Niedermayer: Méně byrokracie pro prodej online napříč EU
30.11.2017
Luděk Niedermayer (TOP 09), zpravodaj Evropského parlamentu k části legislativního balíčku o DPH při online prodeji přes hranice, která řeší úpravu administrativní spolupráce daňových autorit, vysvětluje přínos nových pravidel: „Stávající právní rámec nevyhovuje dnešní realitě, kdy je čím dál, tím více zboží prodáváno přes internet bez ohledu na hranice členských států. Především malé a střední podniky se však při prodeji online v zahraničí setkávají s byrokracií spojenou s povinností registrovat se k DPH v každém členském státě, kde své výrobky nabízejí. To ukončí nová ; pravidla, která umožní registraci podnikatelů do tzv. mini-one stop shopu, online daňového portálu v členského státě, kde má firma ústředí. V tom také bude odvádět DPH. Náklady podniků na dodržování předpisů v oblasti DPH při přeshraničním podnikání, které se podle odhadů Evropské komise pohybují až kolem 8 000 eur na každý stát, do kterého podnik dodává, se tak výrazně sníží.“
Upravená a modernizovaná pravidla pro administrativní spolupráci daňových autorit výrazně zefektivní výběr DPH u přeshraničního prodeje online a sníží administrativní zátěž pro podniky. To vše díky nově zavedenému provádění auditu firem na základě rizikovosti a skrze „domovskou“ zemi. Efektivitu výběru daně a hladké fungování daňového portálu pak umožní kompenzační poplatek členskému státu, který bude DPH vybírat od zemí, do kterých firma své zboží dodává.
Luděk Niedermayer shrnuje: „Nová pravidla zmodernizují fungování vnitřního trhu tak, aby odpovídal požadavkům dnešní ekonomiky. Díky rozvoji moderních technologií se mění spousta sektorů, včetně prodeje zboží, a je úkolem zákonodárců, přizpůsobit tomu pravidla.“