Parlamentní otázky a odpovědi: Nová metodika měření emisí CO2 u aut
04.06.2015
Nová metodika měření emisí CO2 u aut
4. června 2015
Navazuji na svou otázku položenou Komisi dne 7. listopadu 2014. Po přijetí WLTP na platformě Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) by měla EU v první polovině tohoto roku zahájit proces implementace této nové metodiky měření spotřeby a emisí CO2 u aut do svého právního řádu.
Implementace však může narazit na odpor výrobců automobilů, kteří ve svých výrobních plánech počítali se stávající benevolentnější metodikou NEDC, umožňující jim snáze plnit náročné cíle průměrných emisí CO2.
Přesto však považuji urychlené zavedení nové metodiky za vysoce žádoucí, z hlediska zlepšení orientace spotřebitelů, důvěryhodnosti EU i vytvoření podmínek pro lepší směřování inovací.
1. Kdy nejdříve je EU s to novou metodiku zavést, třeba i jako doplněk ke stávajícím pravidlům, která by byla ponechána v platnosti v zájmu stability cílů určených pro výrobce automobilů?
2. Přistoupí Komise v rámci implementace WLTP na úpravu závazného limitu CO2 (95g CO2/km v r. 2021) pro výrobce automobilů tak, aby byla zohledněna nová metodika? Tedy na úpravu platného cíle tak, aby byl vyjádřen podle nové metodiky, ale nepředstavoval zpřísnění stávajícího cíle?
3. Pokud ano, jakým způsobem bude určen výpočet stávajícího cíle podle nové metodiky?
4. Anebo zamýšlí Komise ponechat stávající metodiku v platnosti do roku 2021 a využívat WLTP do té doby jen jako přesnější informaci pro spotřebitele?
Na odpověd Evropské komise momentálně čekáme.