Parlamentní otázky a odpovědi: Skandál kolem emisí dieselových motorů
07.10.2015
Otázky europoslance Luďka Niedermayera na Evropskou komisi.
Skandál kolem emisí dieselových motorů a jejich plnění emisní normy na NOx je součástí většího problému, kterým jsou značné odchylky hodnot měřených od hodnot dosahovaných spotřebiteli v reálném provozu.
Výsledkem toho, že automobilky k jejich dosažení používají triky, kterými vědomě snižovaly měřené hodnoty, je nízká kredibilita regulace a podstatně vyšší náklady spotřebitelů na používání aut, než by odpovídalo údajům obsažených v manuálech automobilů.
Mnoho z těchto triků uváděla například zpráva organizace Transportation and Environment „Mind the Gap“ z roku 2013.
Zajímalo by mne proto:
1. | V případě, že techniky uváděné v této zprávě, zahrnující například přefukování pneumatik, odpojování alternátoru nebo použití maziv nevhodných pro provoz, jsou v rozporu s evropskou normou na měření emisí NEDC, čí povinností bylo tyto postupy neumožnit a sankcionovat? |
2. | Je pravda, že Evropská komise v roce 2007 postavila software umožňující manipulace s emisními testy mimo zákon? Pokud ano, o jaké rozhodnutí se jedná a jaké mělo či má právní následky? |
3. | Jakým způsobem bude po přechodu na WLTP zajištěno, aby měření normované spotřeby bylo prováděno na autech identických s těmi, co si spotřebitelé kupují? |
Autor článku
:
Luděk Niedermayer