Plenární zasedání 10. - 13. 03. 2025: Jak a proč jsem hlasoval?
20.03.2025
Evropský sociální fond plus po roce 2027
Podpořil jsem tuto zprávu a jsem toho názoru, že cílovou skupinou fondu ESF+ by měli být znevýhodněné skupiny osob v naší společnosti, zejména marginalizovaní lidé a komunity, jako jsou děti ve zranitelných situacích, senioři, etnické menšiny, Romové, osoby se zdravotním postižením nebo chronickým onemocněním, lidé bez domova, skupiny s nízkými příjmy a dlouhodobě nezaměstnaní. Zvláštní pozornost by se měla věnovat rodinám všech typů, včetně lidí a rodin ve vylidněných oblastech, kde může být omezenější přístup ke službám a možnostem, a dětem, kterým chybí rodičovská péče. Jsem přesvědčen, že ESF+ by měl také vybízet k opatřením, která předchází rozdělování rodin v tíživých situacích, včetně programů pro vzdělávání rodičů, terapií zaměřených na rodinu a školení v zaměstnání.
Posouzení provádění programu Horizont Evropa s ohledem na jeho průběžné hodnocení a doporučení pro 10. rámcový program pro výzkum
Podpořil jsem tuto zprávu a jsem v této souvislosti přesvědčen, že výdaje EU na vědu, výzkum a inovace jsou nejlepší investicí do naší společné evropské budoucnosti a nejlepší cestou ke zvyšování konkurenceschopnosti a společenského pokroku a k úspěšnému odstranění rozdílů v oblasti inovací. Zároveň je třeba veškeré veřejné výdaje na výzkum a vývoj v EU lépe na úrovni EU koordinovat, což znamená, že investice by měly být řádně sladěny se strategickými prioritami EU a měly by se zaměřit na financování iniciativ, které dosahují příslušného dopadu a vytvářejí přidanou hodnotu. Mám za to, že pro dosažení tohoto cíle má zásadní význam reformovaný a posílený rámcový program. V zájmu zajištění skutečné přidané hodnoty by měly být výdaje na výzkum a vývoj rovněž lépe koordinovány na vnitrostátní úrovni mezi členskými státy.
Evropský semestr pro koordinaci hospodářských politik 2025
Podpořil jsem tuto zprávu, která mimo jiné připomíná, že cílem reformy fiskálních pravidel je posílit fiskální udržitelnost prostřednictvím postupných a individuálně uzpůsobených úprav, doprovázených reformami a investicemi, a podporovat proticyklickou fiskální politiku. Nová fiskální pravidla by měla zvýšit flexibilitu a pobídky spojené s investicemi a vnitrostátními reformami požadovanými k vyřešení hospodářských, sociálních a geopolitických problémů, kterým EU čelí. Vítám skutečnost, že ukazatel čistých výdajů vylučuje veškeré vnitrostátní spolufinancování v programech financovaných EU, čímž poskytuje členským státům větší fiskální prostor pro investice do společných priorit EU, a pomáhá tak posílit součinnost mezi rozpočtem EU a vnitrostátními rozpočty a tím snížit roztříštěnost a zvýšit celkovou účinnost veřejných výdajů v některých oblastech, jako je obrana.
Pokračování neochvějné podpory EU Ukrajině tři roky od začátku ruské válečné agrese
Podpořil jsem toto usnesení vyjadřující hluboké znepokojení nad zjevnou změnou postoje k ruské útočné válce ze strany Spojených států, které otevřeně označily Ukrajinu za viníka probíhající války, pozastavily zemi svou vojenskou pomoc a snaží se ji donutit, aby se vzdala svého legitimního práva na sebeobranu a učinila územní ústupky. S ohledem na tuto změnu jsou nyní hlavními strategickými spojenci Ukrajiny EU a její členské státy, jež si musí zachovat svou úlohu největšího dodavatele Ukrajině a výrazně posílit tolik potřebnou pomoc s cílem prosazovat právo Ukrajiny na sebeobranu, v co největší míře nahradit pozastavenou finanční podporu USAID a zároveň zajistit dlouhodobou pomoc na rekonstrukci a obnovu země.
Bílá kniha o budoucnosti evropské obrany
Podpořil jsem toto usnesení a jsem přesvědčen, že je v této souvislosti třeba vydat se cestou vytváření evropských obranných projektů společného zájmu pro rozvoj společných schopností, které přesahují finanční možnosti jednotlivých členských států. Tyto projekty by měly být využity k podpoře průmyslových a technologických kapacit, které jsou základem pro plnění sdílených priorit, a to v oblastech, jako jsou ochrana a obrana vnějších hranic, zejména pozemních, a strategické podpůrné schopnosti, zejména ve vesmíru a evropské protivzdušné obraně, aby bylo možné reagovat na celé spektrum hrozeb, rozvíjet vojenskou mobilitu, zejména strategickou a taktickou leteckou dopravu, schopnosti úderu hluboko v týlu, technologie pro bezpilotní letouny a protidronové systémy, střely, munici a umělou inteligenci, a rozvíjet nezávislou infrastrukturu a kritické nástroje. Vzhledem k velkému počtu priorit a potřebě mobilizovat nové zdroje je však třeba postupovat pragmaticky a zaměřit se na rychle dostupné a osvědčené evropské technologie, které postupně sníží naši závislost a zvýší bezpečnost.
Potřeba podpory EU pro spravedlivou transformaci a obnovu v Sýrii
Podpořil jsem toto usnesení a v této souvislosti vítám oznámení Komise o vyčlenění 235 milionů EUR na novou humanitární pomoc Syřanům a jsem přesvědčen, že EU a její členské státy by neměly polevovat v humanitární a rozvojové pomoci a měly by zachovat finanční podporu sousedním zemím, které přijímají syrské uprchlíky. EU by měla přezkoumat možnosti využití zmrazených aktiv Asadova režimu pro svěřenecký fond na obnovu Sýrie a na rehabilitaci a odškodnění obětí. EU by měla rovněž rozšířit své zaměření z humanitární pomoci na urychlenou a brzkou hospodářskou obnovu a rekonstrukci v klíčových odvětvích, jako je energetika, zásobování vodou, zdravotní péče a vzdělávání, s cílem dosáhnout hmatatelných výsledků a zároveň zajistit, aby plánování bylo doprovázeno náležitou péčí a nezávislým monitorováním.