Big_loader_ajax

Plenární zasedání 22. - 25. 04. 2024: Jak a proč jsem hlasoval?

26.04.2024

Jak a proč jsem hlasoval na plenárním zasedání Evropského parlamentu 22. - 25. 04. 2024?

Přístup příslušných orgánů k centralizovaným registrům bankovních účtů prostřednictvím jednotného přístupového místa

Podpořil jsem tuto dohodu z trialogu, jejímž cílem je rozšířit přístup k jednotnému přístupovému bodu do registrů bankovních účtů, který byl zaveden novou směrnicí o boji proti praní peněz, i na orgány příslušné pro prevenci, odhalování, vyšetřování či stíhání trestných činů. Tím se doplňuje preventivní stránka politik pro boj proti praní peněz a financování terorismu a posiluje se právní rámec z hlediska spolupráce v oblasti prosazování práva.

 

Dočasná opatření pro liberalizaci obchodu doplňující obchodní koncese použitelné pro ukrajinské výrobky podle Dohody o přidružení mezi EU/Euratomem a Ukrajinou

Podpořil jsem tuto dohodu z trialogu, která s ohledem na pokračující útočnou válku Ruska proti Ukrajině a z ní vyplývající potřebu nadále hospodářsky podporovat Ukrajinu a vzhledem k tomu, že Ukrajině byl v červnu 2022 udělen status kandidátské země EU a v prosinci 2023 byla zahájena přístupová jednání, obnovuje opatření pro liberalizaci obchodu s Ukrajinou po dobu jednoho roku ode dne, kdy skončí platnost stávajících opatření (tj. od 6. června 2024). Součástí dohody je i ochranný mechanismus založený na pravidelném monitorování, umožňující uložit jakékoli opatření, které je nezbytné.

 

Předcházení ztrátám plastových pelet v zájmu snížení znečištění mikroplasty

Podpořil jsem tuto dohodu z trialogu, která přispívá k řešení trojí krize, kterou představuje změna klimatu, znečištění a ztráta biologické rozmanitosti. Příčinami znečištění mikroplasty jsou odložené, vyhozené nebo nesprávně zlikvidované větší plastové výrobky a jejich rozklad na menší plastové kousky v životním prostředí, mikroplasty záměrně přidávané do některých výrobků, například kosmetických, které se nakonec dostanou do životního prostředí, a mikroplasty uvolněné nezáměrně, zejména v důsledku oděru při používání nebo špatného zacházení (opatření proti uvolňování mikroplastů z pneumatik již byla zahrnuta do nařízení EURO 7).

 

Společná pravidla na podporu oprav zboží

Podpořil jsem tuto dohodu z trialogu, která mimo jiné zavádí povinnost výrobců provést opravu vady – nad rámec odpovědnosti prodávajícího – na žádost spotřebitele a oproti uhrazení určité ceny. Týká se to skupin výrobků, na které se vztahují požadavky na opravitelnost podle rámce pro ekodesign, jako jsou pračky pro domácnost, myčky nádobí pro domácnost, chladicí spotřebiče a vysavače. Povinnost provést opravu, jež spotřebitelům umožňuje požadovat opravu přímo od výrobce v poprodejní fázi, doplňuje požadavky na opravitelnost na straně nabídky a podporuje poptávku spotřebitelů po opravách.

 

Zákaz produktů pocházejících z nucené práce na trhu Unie

Podpořil jsem tuto dohodu z trialogu, jejímž cílem je účinně zakázat uvádění produktů pocházejících z nucené práce, včetně nucené dětské práce, a jejich dodávání na trh EU a vývoz z EU. Zákaz se vztahuje na domácí produkty i na produkty dovážené, vychází z mezinárodních norem a doplňuje stávající horizontální a odvětvové iniciativy EU, zejména povinnost náležité péče podniků a podávání zpráv v oblasti udržitelnosti, a stanoví zákaz podpořený robustním rámcem prosazování založeným na posouzení rizik.

 

Změna směrnice 2011/36/EU o prevenci obchodování s lidmi, boji proti němu a o ochraně obětí

Podpořil jsem tuto dohodu z trialogu, jejímž cílem je požadovat od členských států, aby každoročně shromažďovaly údaje o obchodování s lidmi a podávaly o nich zprávy Komisi, a dále harmonizovat shromažďování údajů s cílem zvýšit jeho kvalitu a urychlit zveřejňování zpráv o údajích. Obchodování s lidmi je totiž složitá trestná činnost, a k náležitému řešení je proto nezbytné spoléhat se na soudržné a spolehlivé údaje. Kromě toho, že významná část případů obchodování s lidmi není nahlášena, existují rovněž významné nedostatky ve shromažďování údajů o oznámených případech a statistiky shromážděné Komisí jsou zveřejňovány se značným zpožděním po sledovaném období. 

 

Účinná koordinace hospodářských politik a mnohostranný rozpočtový dohled

Podpořil jsem tuto dohodu z trialogu, jejímž cílem je zjednodušit rámec EU pro správu a řízení (použitím jediného operačního ukazatele v podobě dráhy čistých výdajů a zjednodušením požadavků na podávání zpráv, zejména zavedením uceleného, jednotného a integrovaného střednědobého fiskálně-strukturálního plánu) a přispět k tomu, aby byl transparentnější a účinnější, s větší odpovědností členských států a lepším prosazováním, a zároveň umožnil reformy a investice a realisticky, postupně a trvale snížil vysokou míru veřejného zadlužení. Reformovaný rámec by tak měl v kontextu silnějšího a účinnějšího evropského semestru pomoci vybudovat zelenou, digitální a odolnou evropskou ekonomiku budoucnosti a zároveň zajistit udržitelnost veřejných financí ve všech členských státech. 

 

Obaly a obalové odpady

Podpořil jsem tuto revizi stávajícího právního rámce s cílem posílit udržitelné obaly na vnitřním trhu a minimalizovat složitost obalů, aby se tak podpořila ekonomicky proveditelná řešení, zlepšila se opětovná použitelnost a recyklovatelnost obalů a minimalizovaly se látky vzbuzující obavy používané v obalových materiálech, zejména pokud jde o potravinářské obalové materiály, a také s cílem zavést – v zájmu usnadnění recyklace – označování obalů snadno srozumitelným způsobem, aby byli spotřebitelé informováni o recyklovatelnosti obalů a o tom, kam by se daný obalový odpad měl vyhodit.

 

Kvalita vnějšího ovzduší a čistší ovzduší pro Evropu

Podpořil jsem tuto dohodu z trialogu, která stanoví opatření pro kvalitu ovzduší s cílem dosáhnout nulového znečištění, aby se kvalita ovzduší v Unii postupně zlepšovala na úrovně, které již nejsou považovány za škodlivé pro lidské zdraví, přírodní ekosystémy a biologickou rozmanitost, jak jsou vymezeny nejlepšími dostupnými a nejaktuálnějšími vědeckými důkazy, což přispěje k životnímu prostředí bez toxických látek nejpozději do roku 2050. Normy kvality ovzduší jako jsou mezní hodnoty, cílové hodnoty, povinné hodnoty snížení průměrné expozice, cíle průměrné expoziční koncentrace, kritické úrovně, informativní prahové hodnoty, varovné prahové hodnoty a dlouhodobé cíle budou pravidelně přezkoumávány v souladu a doporučeními WHO.

 

Schengenský hraniční kodex

Podpořil jsem tuto dohodu z trialogu, která vychází z předpokladu, že aby mohl schengenský prostor řádně fungovat, je zapotřebí zajistit jednotné uplatňování pravidel na vnějších i vnitřních hranicích. Jeho řádné fungování přitom závisí na důvěře mezi členskými státy, účinné ochraně vnějších hranic a alternativních opatřeních na území členských států, jejichž cílem je zajistit vysokou úroveň bezpečnosti v schengenském prostoru a zároveň nezavádět ochranu vnitřních hranic. I v současné době přitom existuje prostor pro zlepšení, pokud jde o konkrétní aspekty týkající se zejména schopnosti reagovat jednotným způsobem na významné hrozby pro veřejné zdraví, schopnosti reagovat na hrozby vyplývající z účelového využívání migrantů, jakož i nástroje, pomocí nichž lze na daném území bojovat proti terorismu nebo neoprávněným pohybům.

 

Evropský prostor pro zdravotní data

Podpořil jsem zřízení evropského prostoru pro zdravotní data (EHDS) stanovením společných pravidel s cílem zprostředkování přístupu k elektronickým zdravotním datům pro účely jejich primárního a sekundárního využití. EHDS usnadní přeshraniční přístup ke zdravotním datům a jejich přeshraniční výměnu, a to jak za účelem podpory poskytování zdravotní péče („primární využití dat“), tak i poskytování informací pro výzkum v oblasti zdraví a související tvorbu politik (opětovné použití dat, rovněž označované jako „sekundární využití dat“).

 

Nedemokratické prezidentské volby v Rusku a jejich nezákonné rozšíření na okupovaná území

Podpořil jsem toto usnesení, které vyzývá členské státy Evropské unie a mezinárodní společenství, aby neuznaly výsledek ruských prezidentských voleb jako legitimní, neboť se konaly i na nezákonně okupovaných územích Ukrajiny a dokonce ani v rámci Ruska nebyly svobodné ani spravedlivé, nesplňovaly základní mezinárodní volební standardy, a tudíž postrádaly demokratickou legitimitu. Vztahy s Putinem by měly být omezeny na nezbytné účely a otázky lidských práv, jako jsou výměny vězňů, návrat deportovaných dětí na Ukrajinu nebo výzvy k propuštění politických vězňů.

 

Nová obvinění z ruského vměšování v Evropském parlamentu před volbami do Evropského parlamentu a dopad na Evropskou unii

Podpořil jsem toto usnesení, které odsuzuje všechny pokusy, včetně pokusů Ruské federace, narušit fungování evropských demokratických procesů, a vyzývá politické vedení EU a jejích členských států, aby se těmito ruskými snahami zabývalo. Vyzývá také členské státy, aby dále rozvíjely a zdokonalily soubory sankcí přijatých proti Ruské federaci s cílem efektivněji omezit možnosti Ruské federace vést útočnou válku a odstranit nedostatky v prosazování restriktivních opatření, která jsou v současné době v platnosti. Součástí usnesení je také výzva k zavedení sankčního režimu proti všem, kteří se dopouštějí zlovolné zahraniční manipulace s informacemi a zahraničního vměšování.

 

ZPRÁVA o návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se zavádí evropský průkaz osob se zdravotním postižením a evropská parkovací karta pro osoby se zdravotním postižením

Podpořil jsem tuto dohodu z trialogu, která stanoví pravidla pro vydávání evropského průkazu osob se zdravotním postižením a evropské parkovací karty pro osoby se zdravotním postižením jako dokladu o statusu osoby se zdravotním postižením nebo o nároku na parkovací podmínky a zařízení vyhrazené pro osoby se zdravotním postižením. Cílem je usnadnit krátkodobé pobyty osob se zdravotním postižením v jiném členském státě, než ve kterém mají bydliště, tím, že jim bude umožněn přístup ke zvláštním podmínkám nebo přednostnímu zacházení, pokud jde o služby, činnosti nebo zařízení, včetně případů, kdy jsou poskytovány bezúplatně, nebo k parkovacím podmínkám a zařízením nabízeným nebo vyhrazeným pro osoby se zdravotním postižením nebo osoby, které je doprovázejí nebo jim pomáhají, včetně jejich osobních asistentů.

 

ZPRÁVA o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (EU) č. 575/2013, pokud jde o požadavky týkající se úvěrového rizika, rizika úvěrové úpravy v ocenění, operačního rizika, tržního rizika a minimální výstupní úrovně

Podpořil jsem tuto dohodu z trialogu, která má za cíl přispět k finanční stabilitě a napomoci ke stabilnímu financování ekonomiky v kontextu oživení po koronavirové krizi. Konkrétnější jde o posílení kapitálového rámce založeného na riziku, aniž by došlo k celkovému výraznému navýšení kapitálových požadavků, o to zaměřit se v obezřetnostním rámci více na environmentální, sociální a správní rizika a konečně o snížení administrativních nákladů institucí souvisejících se zpřístupňováním informací a zlepšení přístupu k jejich obezřetnostním údajům.

 

Potírání násilí vůči ženám a domácího násilí

Podpořil jsem tuto dohodu z trialogu, jejímž cílem je prevence a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí v kontextu zajištění práva na rovné zacházení s muži a ženami bez diskriminace. V tomto směru by mělo dojít ke zvýšení účinnosti stávajících právních nástrojů EU k potírání násilí vůči ženám a domácího násilí a odstranění nedostatků v ochraně, přístupu ke spravedlnosti, podpoře, prevenci, koordinaci a spolupráci a uvedením práva EU do souladu s mezinárodními normami, jako je Istanbulská úmluva.

Autor článku : Luděk Niedermayer