Big_loader_ajax

Plenární zasedání 31. 03. - 03.04 2025: Jak a proč jsem hlasoval?

04.04.2025

Plenární zasedání 31. 03. - 03.04 2025: Jak a proč jsem hlasoval?

Makrofinanční pomoc Jordánsku

Podpořil jsem tuto zprávu, kterou EP vyslovuje souhlas s poskytnutím makrofinanční pomoci unie Jordánsku v maximální výši 500 milionů EUR s cílem podpořit hospodářskou stabilizaci Jordánska a jeho obsáhlý program reforem. Považuji za důležité, že poskytnutí pomoci je vázáno na respektování účinných demokratických mechanismů, včetně parlamentního systému založeného na pluralitě politických stran, a zásady právního státu a zaručení dodržování lidských práv. 

 

Makrofinanční pomoc Egyptu

Podpořil jsem tuto zprávu, kterou EP vyslovuje souhlas s poskytnutím makrofinanční pomoci unie Egyptu ve formě zvýhodněných úvěrů v maximální výši až 4 miliard EUR s cílem podpořit jeho sociálně-ekonomickou stabilizaci, obsáhlý program strukturálních reforem a jeho odpovědnost za zmírňování dopadů nelegální migrace a řízení migračních toků. Pomoc přispěje k pokrytí potřeb Egypta v oblasti platební bilance stanovených v programu MMF. Považuji za důležité, aby byla důsledně podmíněna udržitelnými reformami hospodářské politiky, demokracie, právního státu a lidských práv, jež budou stanoveny v memorandu o porozumění.

 

Cla na dovoz některých produktů pocházejících ze Spojených států amerických

Podpořil jsem tuto zprávu, která se netýká současného obchodního napětí mezi vládou USA a EU, ale jejímž cílem je pouze zavést omezenou, cílenou a technickou změnu nařízení (EU) 2018/196 zahrnutím prahové hodnoty de minimis pro uložení odvetných opatření proti Spojeným státům v souvislosti s případem projednávaným WTO, který USA prohrály v roce 2003. Tento případ se týkal zákona Spojených států o kompenzaci trvajícího dumpingu a subvencí z roku 2000 (dále jen „CDSOA“). CDSOA nařizuje roční rozdělení antidumpingových a vyrovnávacích cel vybraných během předešlého rozpočtového roku mezi společnosti Spojených států. CDSOA byl v lednu 2003 shledán neslučitelným s povinnostmi Spojených států v rámci WTO.

 

Pokyny pro rozpočet na rok 2026 – oddíl III

Podpořil jsem tuto zprávu a za důležitou považuji mimo jiné tu část, která zdůrazňuje nutnost rozšířit schopnosti EU v oblasti bezpečnosti a obrany, aby bylo možné vytvořit skutečnou obrannou unii a lépe se připravit na bezprecedentní geopolitické výzvy a nové hybridní bezpečnostní hrozby a reagovat na ně. Poukazuji v této souvislsoti na zásadní úlohu společných investic, výzkumu, výroby a mechanismů zadávání veřejných zakázek. Je proto třeba okamžitě navýšit a mnohem lépe koordinovat výdaje na obranu a poskytnout odpovídající zdroje na inovace a posílení vojenských schopností členských států, jakož i jejich interoperability.

 

Provádění společné zahraniční a bezpečnostní politiky – výroční zpráva za rok 2024

 

Podpořil jsem tuto zprávu a v ní obsaženou výzvu EU a členským státům, aby přísně kontrolovaly ruské „stínové flotily“, zabraňovaly jejich činnosti a omezovaly ji, jelikož tyto stínové flotily nejen že porušují sankce EU a G7, ale současně představují kvůli svým technickým nedostatkům a častým poruchám obrovskou ekologickou hrozbu pro ekosystémy. Komise by v rámci spolupráce EU s Mezinárodní námořní organizací měla urychleně jednat a v příštím balíčku sankcí vůči Rusku navrhnout proti stínové flotile cílenější sankce, jejichž součástí by mělo být uvedení všech jednotlivých plavidel stínové flotily, jakož i jejich vlastníků, provozovatelů, správců atd. Zpráva rovněž vyzývá k přijetí nezbytných opatření k navrácení násilně deportovaných a protiprávně osvojených ukrajinských dětí z Ruska nebo z okupovaného ukrajinského území.

 

Provádění společné bezpečnostní a obranné politiky – výroční zpráva za rok 2024

Podpořil jsem tuto zprávu, která mimo jiné vítá zřízení zvláštního fondu pomoci Ukrajině v rámci Evropského mírového nástroje, vyzývá k navýšení finančních zdrojů na vojenskou pomoc Ukrajině prostřednictvím tohoto nástroje a vybízí členské státy, aby vypracovaly soupisy vojenských schopností založené na scénářích, které půjde poskytnout v rámci Evropského mírového nástroje. Zároveň nesouhlasí s politikou maďarské vlády vůči Rusku, s jejím využíváním veta proti sankcím EU a s blokováním finanční a obranné pomoci EU Ukrajině, což jsou kroky narušující jednotu a solidaritu v Evropě. Vzhledem k tomu, že v rámci Evropského mírového nástroje mají země nárok na finanční kompenzaci za dodávky vybavení na Ukrajinu, měla by maďarská vláda okamžitě přestat blokovat proplácení náhrad 25 členským státům, například Polsku, v jehož případě nebyly uhrazeny kompenzace ve výši 450 milionů EUR.

 

Lidská práva a demokracie ve světě a politika Evropské unie v této oblasti – výroční zpráva za rok 2024

Podpořil jsem tuto zprávu, která mimo jiné vyzývá k tomu, aby byly do dohod mezi EU a zeměmi mimo EU integrována posouzení stavu lidských práv a začleňovány spolehlivé doložky o lidských právech, jež by byly podpořeny jasným souborem kritérií a postupů, které by se uplatnily v případě porušování lidských práv. Vyzývá rovněž orgány EU, aby pravidelně spolupracovaly s podnikatelskou sférou a občanskou společností s cílem posílit vazby mezi mezinárodním obchodem, lidskými právy a hospodářskou bezpečností a aby prostřednictvím svých investic a projektů strategie Global Gateway zajistily prosazování a ochranu lidských práv.

 

Odhad příjmů a výdajů na rozpočtový rok 2026 – oddíl I – Evropský parlament

Podpořil jsem tuto zprávu, která zdůrazňuje, že jednou z klíčových priorit EP je kybernetická bezpečnost. V této souvislosti konstatuje, že celkový rozpočet na IT představuje 7,40 % celkového rozpočtu v odhadu příjmů a výdajů na rok 2026, a zdůrazňuje význam spolehlivé infrastruktury kybernetické bezpečnosti v geopoliticky neklidných dobách a vítá navýšení prostředků určených na kybernetickou bezpečnost. Podporujetaké  plánované postupné zvyšování finančních prostředků na kybernetickou bezpečnost do roku 2027 na 10 % rozpočtu EP, který je vyhrazen na informační a komunikační technologie.

 

Změna směrnic (EU) 2022/2464 a (EU) 2024/1760, pokud jde o data, od nichž mají členské státy uplatňovat některé požadavky na podávání zpráv podniků o udržitelnosti a náležitou péči podniků v oblasti udržitelnosti

Podpořil jsem odklad úplatňování směrnici o vykazování podnikové udržitelnosti (CSRD), podle níž by měly firmy v EU podávat množství nefinančních informací o dopadech svého podnikání na životní prostředí či společnost, a směrnice o náležité péči podniků v oblasti udržitelnosti (CSDDD), která po firmách působících v EU vyžaduje, aby identifikovaly a řešily nepříznivé dopady své činnosti na lidská práva a životní prostředí v unii i mimo ni v rámci svých dodavatelských řetězců, jako součást snahy posílit konkurenceschopnost unijní ekonomiky snížením administrativní zátěže.

 

Energeticky náročná průmyslová odvětví

Podpořil jsem toto usnesneí, které mimo jiné zdůrazňuje, že je třeba zjednodušit byrokratické postupy s cílem zvýšit atraktivitu soukromých investic a podpořit transformaci energeticky náročných průmyslových odvětví. Jsem toho názoru, že pro stimulaci soukromého financování, zejména prostřednictvím opatření ke snížení rizik, má zásadní význam program InvestEU a EIB. Považuji také za důležité zajistit přístup ke kritickým surovinám a definovat ty strategické druhotné suroviny, které by měly podléhat sledování vývozu, jako je ocel a kovový šrot, a řešit jakoukoli nerovnováhu mezi jejich nabídkou a poptávkou, mimo jiné prozkoumáním možnosti zavedení vývozních omezení.

 

Cílené útoky proti křesťanům v Demokratické republice Kongo – obrana svobody náboženského vyznání a bezpečnosti

Podpořil jsem toto usnesení, které vyzývá Komisi a ESVČ, aby zvýšily své diplomatické snahy a úzce spolupracovaly s regionálními partnery, včetně Africké unie, Východoafrického společenství a OSN, a intenzivněji tak pracovaly na hledání udržitelného řešení konfliktu v DRK a způsobů, jak bránit extremistickým skupinám ve využívání náboženství jakožto nástroje k páchání násilí a rozdělování společnosti. Je také třeba zvýšit humanitární pomoc s cílem řešit naléhavé potřeby vysídleného obyvatelstva a zranitelných komunit v DRK a aby zajistily bezpečný přístup obyvatel k potravinám, lékařské péči a přístřeší.

Autor článku : Luděk Niedermayer, Jan Tlamycha
Zdroj : Luděk Niedermayer, Jan Tlamycha