Přehled činnosti europoslanců za TOP 09/STAN od začátku volebního období 2014
16.08.2017
Luděk Niedermayer
- předseda České národní delegace v ELS
- místopředseda Hospodářského a měnového výboru
- člen Vyšetřovacího výboru pro prošetření údajných porušení a nesprávného úředního postupu při uplatňování právních předpisů Unie v souvislosti s praním peněz, vyhýbáním se daňovým povinnostem a daňovými úniky
- člen Delegace pro vztahy se Spojenými státy
- náhradník Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku
- náhradník Delegace pro vztahy s Korejským poloostrovem
- v letech 2015/2016 byl členem Zvláštního výboru pro daňová rozhodnutí a jiná opatření podobná svojí povahou nebo účinkem (TAXE a TAXE 2) a náhradníkem Vyšetřovacího výboru pro měření emisí v automobilovém průmyslu (EMIS)
Dlouhodobě se intenzivně zabývá problematikou emisí z osobních automobilů, daňovými úniky, přijetí eura a obecně ekonomickými aspekty evropské integrace.
Zpravodaj:
Zpráva obsahující doporučení Komisi o zavedení transparentnosti, koordinace a konvergence do politik v oblasti daně z příjmu právnických osob v Unii
Zpráva byla reakcí na aféru „Luxleaks“ vyvolanou zjištěními konsorcia investigativních novinářů v listopadu 2014. Tehdy vyšlo najevo, že řada nadnárodních společností má s lucemburskými orgány uzavřena tajná ujednání, díky nimž si mohou snižovat své daňové odvody, v některých případech až na téměř 1 procento, ačkoliv v Lucembursku provozují pouze omezenou či neprovozují vůbec žádnou hospodářskou činnost.
Při následných veřejných diskusích, zejména těch, které se pořádaly pod záštitou nově vytvořeného výboru Evropského parlamentu TAXE, se ukázalo, že tyto praktiky agresivního daňového plánování se nepoužívají zdaleka jen v Lucembursku, ale že jsou hojně rozšířeny po celé EU. Fenomén agresivního daňového plánování spočívá ve využívání drobných technických detailů jednoho daňového systému nebo rozdílů mezi dvěma či více daňovými systémy za účelem snížení daňové povinnosti. Třebaže se nejedná přímo o daňový podvod či vyhýbání se daňovým povinnostem, což jsou nezákonné činnosti spojené s daňovými úniky, v zásadě mají všechny tyto aktivity za cíl snížit daňový základ společností, přičemž dochází k oslabení důvěry ve vlády i tyto společnosti samotné.
Podle studie, kterou si nechal vypracovat Evropský parlament, přichází Unie ročně pouze kvůli daňovým únikům umožněných na základě přesouvání zisku o přibližně 50–70 miliard EUR. Tato částka se pak vyšplhá na přibližně 160–190 miliard EUR, pokud se zohlední zvláštní daňová ujednání, nedostatky při výběru daní a další podobné faktory.
Stínový zpravodaj:
Zpráva o návrhu směrnice Rady, kterou se stanoví pravidla proti praktikám vyhýbání se daňovým povinnostem, které přímo ovlivňují fungování vnitřního trhu
Podle studie OECD přicházejí rozpočty států na celém světě kvůli agresivnímu daňovému plánování nadnárodních společností každoročně o 100 až 240 miliard dolarů. To představuje 4 až 10 % celosvětových příjmů z daní právnických osob. Je to zejména významná ztráta státních příjmů, která snižuje schopnost států investovat, a podporovat tak tvorbu pracovních míst, bojovat proti chudobě a rozvíjet účinné systémy zdravotní péče pro všechny.
Hlavním cílem této zprávy bylo dosáhnout toho, aby podniky platily daně tam, kde vzniká jejich zisk. K tomu by mělo sloužit zavedení přesných a závazných definic podmínek potvrzujících, že nadnárodní podnik je skutečně v určité zemi usazen. Je to jediný způsob, jak jej donutit platit spravedlivé daně. Nadnárodní podniky dnes příliš často volí takové uspořádání, které umožňuje přesouvání jejich zisků do daňových rájů, aniž by platily jakoukoli daň.
Zpráva o návrhu nařízení EP a Rady o indexech, které jsou používány jako referenční hodnoty ve finančních nástrojích a finančních smlouvách
Učelem zprávy bylo zabránit opakování skandálu manipulace s referenčními úrokovými sazbami LIBOR a referenčními směnnými kurzy a údajné manipulace s dalšími indexy, který ukázal význam referenčních hodnot a poukázal na jejich slabá místa. EU na tato zjištění reagovala změnou znění právních předpisů v oblasti zneužívání trhu, jíž dala jasně najevo, že manipulace referenčních hodnot je protiprávní, a zajistila, aby toto jednání bylo trestně postižitelné.
Ucelené regulační řešení pro referenční hodnoty je důležité pro hladké fungování a stabilitu finančních, komoditních a dalších trhů, ale také pro širší ekonomiku.
Na dostupné referenční hodnoty z EU a mimo ni každý den spoléhá velká řada podniků, domácností, investorů a finančních institucí, které je využívají k tomu, aby mohli účinně podnikat, obchodovat, investovat, zajišťovat rizika a poskytnout nebo získat úvěr. Vzhledem ke stabilitě a účinnosti trhů a širší ekonomice je tedy nutné, aby legislativní kroky v co nejmenší možné míře omezil počet a různorodost referenčních hodnot, které jsou v Unii nabízeny a používány.
Další:
- 37 položených parlamentních otázek, které se týkaly mimo jiné problematiky emisí osobních automobilů a mezer v daňové legislativě EU
- 125 spolupodepsaných návrhů usnesení na obranu lidských práv ve světě
- 272 vystoupení na plenárním zasedání
- 99 písemných vysvětlení hlasování ke zprávám a usnesením hlasovaným na plénu EP
Organizované akce:
Luděk Niedermayer pravidelně organizuje akce v Česku i v Bruselu. Mezi větší bruselské akce patřil například vzpomínkový slavnostní večer "Havel a Listopad", kterého se zúčastnil Karel Schwarzenberg, Hana Marvanová nebo Michael Žantovský. Jako připomínku k výročí odchodu okupačních vojsk Varšavské smlouvy z Československa pak uspořádal debatu v Evropském parlamentu a slavnostní večer v Pražském domě za účasti Michaela Kocába, Luboše Dobrovského nebo generála Svetozára Naďoviče.
V Česku pořádá Luděk Niedermayer pravidelné konference na různá témata, jako je ekonomika, elektromobilita, rovnost mužů a žen, energetika nebo brexit.
Každý rok také hostí víkendové setkání s mladými lidmi, kteří mají zájem o evropské dění a politiku.
Jiří Pospíšil
- člen Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů
- člen Delegace pro vztahy s Íránem
- náhradník Výboru pro ústavní záležitosti
- náhradník Delegace v Parlamentním výboru pro stabilizaci a přidružení EU-Srbsko
Intenzivně se podílel na projednávání zbraňové směrnice s cílem maximálně ochránit práva legálních držitelů zbraní, podílí se na projednávání obsáhlé legislativy k jednotnému digitálnímu trhu, která by měla posílit postavení spotřebitelů například při nakupování online nebo při přenášení předplaceného online obsahu do zahraničí. Obhajuje zájmy českých spotřebitelů například v oblasti elektronických komunikací a zájmy českých firem, když jsou diskriminovány v přístupu na jednotný trh EU, jako tomu je například u českých autodopravců v kauzách německého a francouzského zákona o minimální mzdě. Zasazuje se o zlepšování životních podmínek zvířat a jejich ochranu. Snaží se také bránit vytváření zbytečných institucí na úrovni EU, jako je Uřad evropského veřejného žalobce či zvažovaná Evropská agentura pro robotiku.
Zpravodaj:
Zpráva o fungování franšíz v maloobchodním odvětví
Nelegislativní zprávu vyvolanou stížnostmi provozovatelů franšízy McDonalds v Itálii, Francii a Německu na obchodní praktiky franšízora - americké firmy McDolands - se podařilo upravit do podoby respektující princip smluvní volnosti stran bez zvýhodňování jedné oproti druhé. Ze zprávy vypadla výzva k vytvoření nové legislativy a místo toho se doporučuje jít cestou měkkých opatření za využití existující legislativy a nástrojů právní ochrany.
Navrhovatel stanoviska
Stanovisko k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o požadavcích vztahujících se na mezní hodnoty emisí a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních pojízdných strojích
Cílem tohoto legislativního návrhu je chránit životní prostředí a zajistit řádné fungování vnitřního trhu s motory v nesilničních pojízdných strojích. Týká se významného počtu typů spalovacích motorů instalovaných v široké škále strojů, k nimž patří malá ruční zařízení, stavební stroje a generátorová soustrojí, motorové železniční vozy, lokomotivy a plavidla vnitrozemské plavby. Úspěšné provádění tohoto nařízení by výrazně prospělo životnímu prostředí tím, že by došlo ke snížení emisí z nových motorů, které by časem nahradily starší motory, jež více znečišťují životní prostředí.
Stínový navrhovatel stanoviska
Stanovisko k občanskoprávní úpravě v oblasti robotiky
Podle přijatého nelegislativního stanoviska by roboti vyvíjení pro účely výroby i osobní užívání měli podléhat předpisům upravujícím bezpečnost výrobků a ochranu spotřebitele, které případně zajistí minimální bezpečnostní normy a budou řešit zvýšené riziko nehod plynoucích ze styku s lidmi nebo práce v jejich blízkosti. Stanovisko vyzývá k tomu, aby se každá politika v oblasti robotiky věnovala etickým otázkám a otázkám ochrany údajů, včetně údajů týkajících se třetích stran a osobních údajů, občanskoprávní odpovědnosti, vzdělávání a odborné přípravy a kybernetické bezpečnosti.
Stanovisko k možnému rozšíření unijní ochrany zeměpisných označení na nezemědělské produkty
Stanovisko vyzývá k vytvoření jednotného standardizovaného a veřejného rejstříku nezemědělských produktů požívajících ochrany na základě zeměpisného označení s cílem podporovat řemeslné výrobky a informovat a chránit spotřebitele i výrobce, avšak zároveň se vyvarovat veškeré zbytečné administrativní zátěže.
Další:
- 65 předložených parlametních otázek Komisi a Radě, které se týkaly například ochrany spotřebitelů ve vztazích s poskytovateli elektronických služeb, nebo zlepšení zacházení se zvířaty
- 160 spolupodepsaných návrhů usnesení na obranu lidských práv ve světě
- 507 vystouepní na plenárním zasedání
- 91 písemných vysvětlení hlasování
Jaromír Štětina
- místopředseda Podvýboru pro bezpečnost a obranu
- člen Výboru pro zahraniční věci
- člen Delegace ve Výborech pro parlamentní spolupráci EU-Arménie a EU-Ázerbájdžán a v Parlamentním výboru pro přidružení EU-Gruzie a Delegace v Parlamentním shromáždění Euronest
- náhradník Výboru pro občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci
- náhradník Delegace pro vztahy s Běloruskem
Intenzivně se zabývá konflikty v postsovětském prostoru, jako jsou konflikty na Ukrajině, v Náhorním Karabachu a Gruzii, a vystupuje v nich jako obhájce těch, kteří se brání agresi, jejímž původcem, případně podporovatelem, je putinovské Rusko. V případě konfliktu na Ukrajině prosazuje přímou vojenskou pomoc v podobě dodávky zbraní a politiku nulové tolerance EU vůči Putinovu režimu, včetně odmítání snah v EU považovat Rusko za spojence v boji proti terorismu. Vybízí k široké podpoře Kurdů v jejich boji proti tzv. Islámskému státu. Svou angažovanost podtrhuje osobními návštěvami v místech konfliktů a udržováním konktaktů s vedoucími představiteli odporu proti agresi z řad Ukrajinců, Gruzínců, Arménů či Kurdů.
Stínový zpravodaj:
Zpráva o návrhu prováděcího rozhodnutí Rady o zahájení automatizované výměny údajů o registraci vozidel v Chorvatsku
Zpráva se týká posílení přeshraniční spolupráce v boji proti přeshraniční trestné činnosti a jejím cílem bylo umožnit Chorvatsku získávat a předávat údaje o registraci vozidel.
Zpráva o návrhu prováděcího rozhodnutí Rady o zahájení automatizované výměny údajů o DNA v Řecku
Zpráva vytváří rmec pro zahájení automatizované výměny údajů o DNA v Řecku s cílem zlepšit přeshraniční spolupráci zejména v oblasti boje proti terorismu a přeshraničí trestné činnosti.
Zpráva o návrhu prováděcího rozhodnutí Rady, kterým se schvaluje uzavření Dohody o spolupráci mezi Eurojustem a Černou Horou ze strany Eurojustu
Zpráva se týká navrhovaného schválení Dohody o spolupráci mezi Eurojustem a Černou Horou, jejímž účelem je prohloubit soudní spolupráci v boji proti závažné trestné činnosti, a to zejména organizované trestné činnosti a terorismu. Dohoda obsahuje ustanovení o operativní spolupráci mezi Eurojustem a Černou Horou, která bude spočívat např. ve vyslání styčného státního zástupce z Černé Hory do Eurojustu a ve výměně informací, včetně osobních údajů.
Zpráva o návrhu prováděcího rozhodnutí Rady, kterým se schvaluje uzavření dohody o spolupráci mezi Eurojustem a Ukrajinou ze strany Eurojustu
Zpráva se týká navrhovaného schválení dohody o spolupráci mezi Eurojustem a Ukrajinou, jejímž účelem je prohloubit soudní spolupráci v boji proti závažné trestné činnosti, a to zejména organizované trestné činnosti a terorismu. Dohoda obsahuje ustanovení o operativní spolupráci mezi Eurojustem a Ukrajinou, která bude spočívat např. ve vyslání styčného státního zástupce z Ukrajiny do Eurojustu a ve výměně informací, včetně osobních údajů.
Doporučení k návrhu rozhodnutí Rady o uzavření, jménem EU, Dohody o přidružení mezi EU a ESAO a jejich členskými státy na straně jedné a Gruzií na straně druhé
Dohoda o přidružení, která začala být vyjednávána v červenci 2010, má za cíl vytvoření zony volného obchodu a tím dosáhnout prohloubení integrace Gruzie do vymezených částí vnitřního trhu EU.
Stínový navrhovatel stanoviska:
Stanovisko k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 539/2001, kterým se stanoví seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci musí mít při překračování vnějších hranic vízum, jakož i seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci jsou od této povinnosti osvobozeni
Cílem stanoviska bylo pozměnit nařízení (ES) č. 539/2001, kterým se stanoví seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci musí mít při překračování vnějších hranic vízum, jakož i seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci jsou od této povinnosti osvobozeni (Gruzie) (2016/0075(COD)). Díky zavedení bezvízového režimu pro Gruzii budou moci občané Gruzie, kteří jsou držiteli biometrických pasů, cestovat bez víza do EU (s výjimkou Spojeného království a Irska), na Island, do Lichtenštejnska, Norska a Švýcarska, a to v případě krátkodobých pobytů netrvajících déle než 90 dnů v průběhu jakéhokoliv období 180 dnů.
Stanovisko k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o evropské pohraniční a pobřežní stráži a o zrušení nařízení (ES) č. 2007/2004, nařízení (ES) č. 863/2007 a rozhodnutí Rady 2005/267/ES
Návrh nařízení EP a Rady o evropské pohraniční a pobřežní stráži má za cíl vytvořit evropskou pohraniční a pobřežní stráž za účelem zajištění integrované správy vnějších hranic EU. Tento návrh je odpovědí na výzvy, kterým Evropská unie čelí během probíhající uprchlické a migrační krize. Odhaduje se, že pouze v období mezi lednem a listopadem 2015 překročilo nezákonně hranice přibližně 1,5 milionu osob.
Stanovisko k soukromému sektoru a rozvoji
Stanovisko zdůrazňuje, že soukromý sektor by měl být zapojen do rozvojové politiky a projektů EU za předpokladu, že všechny zúčastněné strany plně pochopí a uznají rozdílnou úlohu subjektů soukromého a veřejného sektoru.
Stanovisko k návrhu nařízení EP a Rady zakládajícího Evropský systém informací o cestujících (ETIAS)
Nově vytvářený systém ETIAS by měl zajistit, že občané třetích států majících s EU dohodu o bezvízovém styku, kterým byl v minulosti zamítnut vstup do EU nebo kteří překročili povolenou délku povytu v EU, nebudou vpuštěni na území EU a tím bude zvýšena ochrana EP před nelegální migrací.
Další:
- Spolupodepsání Písemného prohlášení o reformě v oblasti vysokoškolského vzdělávání v Bělorusku
- Předložení 7 parlamentních otázek Komisi nebo Radě týkajících se například vztahů EU s Ruskem a Ukrajinou
- 190 spolupodepsaných návrhů usnesení na obranu lidských práv ve světě
- 129 vystoupení na plenárním zasedání
- 13 písemných vysvětlení hlasování
Stanislav Polčák
- člen Výboru pro regionální rozvoj
- člen Delegace pro vztahy s Čínskou lidovou republikou
- náhradník Výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin
- náhradník Delegace pro vztahy se zeměmi Střední Ameriky
- náhradník Delegace v Parlamentním shromáždění EU-Latinská Amerika
Intenzivně se zabývá problematickou strukturálních fondů, a to jak jejich čerpáním v současném programovacím období, tak jejich nastavením v příštím programovacím období po r. 2020. Upozorňuje na nedostatky čerpání, přichází s návrhy na nápravu a poukazuje na důležitost včasného zapojení do vyjednávání o budoucí podobě kohezní politiky. V rámci kohezní politiky se angažuje ve prospěch zavedení vysokorychlostního internetu do všech obcí v ČR. V aktuálně projednávném legislativním balíčku odpadového hospodářství se zasazuje o to, aby zpřísnění recyklačních cílů a omezení skládkování nevedlo k přehnanému zatížení měst a obcí, ale aby platilo, že primální odpovědnost za nakládání s odpadem nese jeho původce. Kromě toho se staví skepticky k omezení skládkování z obavy, že by to mělo za následek rozvoj spaloven, a tedy zhoršení kvality ovzduší v obcích a městech.
Stínový zpravodaj:
Zpráva o minimálních požadavcích na ochranu králíků chovaných pro hospodářské účely
Zpráva z vlastního podnětu měla za cíl vyvolat širokou diskusi o chovu králíků pro hospodářské účely v EU a o metodách jejich ustájení. Výsledná podoba zprávy zachází výrazně dál, když vyzývá Komisi, aby v přiměřené lhůtě předložila legislativní návrh o minimálních požadavcích na ochranu králíků chovaných pro hospodářské účely. Naštěstí se podařilo ze zprávy vypustit přímou výzvu k zákazu bateriových klecí, kterou prosazoval zpravodaj a která by znamenala nepřiměřené omezení chovatelů králíků a riziko ztráty jejich konkurenceschopnosti ve vztahu ke králičímu masu dováženému z třetích zemí, jako je Čína, která si s dodržováním dobných podmínek chovných podmínek králíků nijak hlavu neláme.
Zpráva o evropských strukturálních a investičních fondech a řádné správě ekonomických záležitostí: pokyny k uplatňování článku 23 nařízení o společných ustanoveních
Pozice EP, s níž šel do jednání s Radou, byla ve znamení názoru, že mechanismus účinné správy ekonomických záležitostí v podobě makroekonomické podmíněnosti by neměl bránit naplňování širších cílů hospodářské, sociální a územní soudržnosti. Bylo upozorňováno, že změna programů či pozastavení fondů by mohly poškodit ekonomickou a sociální situaci zasažených regionů a obcí, a to jen kvůli tomu, že na jiných úrovních správy nebyly splněny makroekonomické požadavky. Článek 23 nařízení o společných ustanoveních proto nesmí vést k finanční nejistotě a nestabilitě, která by zhoršovala již tak nejistou situaci zejména ve znevýhodněných regionech nebo v regionech nejvíce zasažených krizí. EP se podařilo s Radou a Komisí dohodnout na tom, že změna programu fondů bude omezena na nejnižší nezbytné minimum a že při provádění článku 23 nařízení o společných ustanoveních bude zohledněna konkrétní ekonomická a sociální situace dotčeného členského státu.
Navrhovatel stanoviska:
Stanovisko k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 726/2004, kterým se stanoví postupy Společenství pro registraci humánních a veterinárních léčivých přípravků a dozor nad nimi a kterým se zřizuje Evropská agentura pro léčivé přípravky
Návrhem nařízení dochází k oddělení centralizované registrace veterinárních léčivých přípravků od registrace humánních léčivých přípravků a za tím účelem se v nařízení (ES) č. 726/2004 zrušují veškerá ustanovení týkající se vydávání a udržování registrací veterinárních léčivých přípravků.
Komise tuto změnu zdůvodnila tím, že pokud jde o léčivé přípravky, liší se potřeby veterinárního odvětví zásadně od potřeb odvětví lidského lékařství. Ve veterinárním odvětví existuje mnoho různých druhů zvířat, což způsobuje jednak roztříštěnost trhu a jednak potřebu významných investic za účelem rozšíření registrace léčivých přípravků registrovaných pro jeden živočišný druh na jiný živočišný druh.
Navrhovatel stínového stanoviska:
Stanovisko k udělení absolutoria za plnění souhrnného rozpočtu Evropské unie na rozpočtový rok 2015: oddíl III - Komise a výkonné agentury
Stanovisko obsahuje výzvu Komisi, aby věnovala při auditu vnitrostátních řídících a kontrolních systémů zvláštní pozornost vnitrostátním pravidlům způsobilosti, a pomohla členským státům je zjednodušit. Komise, členské státy a regionální orgány by také měly zajistit, že příjemci budou dostávat pravidelné informace o podmínkách financování, zejména pokud jde o způsobilost výdajů a příslušné stropy pro náhradu nákladů.
Stanovisko k uplatňování Evropského fondu pro strategické investice (EFSI)
Stanovisko považuje za užitečné, aby Komise ve spolupráci s EIB a s cílem posoudit užitečnost podpory, kterou EFSI již poskytl, a vyhlídky na získání podpory z EFSI v budoucnu předložila komplexní analýzu dosud podporovaných projektů, včetně projektů v pilíři pro malé a střední podniky, a poskytla kompletní údaje a informace o pokroku složky EFSI zaměřené na malé a střední podniky. Byla vyslovena námitka, že pokyny a činnosti Komise zaměřené na dosahování synergií nejsou dostatečně podrobně propracované, což může bránit dostatečnému uspokojení poptávky místních orgánů a subjektů.
Stanovisko k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o veterinárních léčivých přípravcích
Motivací pro přijetí nového právního předpisu bylo rozšíření oblasti výzkumu, vývoje a monitorování veterinárních léčivých přípravků a zvýšení jejich výroby a ziskovosti na vnitřním trhu. Rovněž jde o potřebu nových a lepších veterinárních léčivých přípravků v chovu hospodářských zvířat s ohledem na změny klimatu a celosvětový trend větší mobility. Z hlediska zemědělců je zásadně důležité, aby v případě potřeby měli k dispozici účinné a dostupné léčivé přípravky za příznivé ceny.
Další:
- Spolupodepsání Písemných prohlášení o prevenci používání olova, o potřebě zvláštního investičního plánu pro subregiony s vysokou mírou nezaměstnanosti a o naléhavé potřebě zvýšit intervenční ceny v zájmu překonání krize v mlékárenství
- 55 předložených parlamentních otázek Komisi a Radě týkajících se např. problémů ve financování poliitky soudržnosti nebo průtahů ve vyplácení přímých plateb zemědělcům
- 139 spolupodepsaných návrhů usnesení na obranu lidských práv ve světě
- 429 vystoupení na plenárním zasedání
- 49 písemných vysvětlení hlasování