Šance pro čistou dopravu - elektromobily na vzestupu
19.09.2017
Nezdravě závislí
Evropské zásoby ropy nestačí na pokrytí naší spotřeby v dopravě. Za její dovoz tak z peněženky každého občana EU odteče ročně 425 eur (11 000 Kč). V roce 2015, kdy byly poměrně nízké ceny ropy na světových trzích, činily celkové výdaje EU za import ropných produktů 215 miliard eur. Ty mizí mimo jiné v politicky nestabilních zemích, jako je například Libye. Rizikovým faktorem je především velká závislost na jediném dodavateli, Rusku, které do EU dodává více než jedna třetinu celkového objemu ropy.
Dusíme se
Doprava hnaná spalovacími motory je jedním z největších zdrojů emisí oxidu uhličitého a skleníkových plynů v Evropě. Roční mezní hodnota EU pro oxid dusičitý byla v roce 2013 překročena v 19 členských státech. Dieselové automobily sice produkují méně oxidu uhličitého než benzínové vozy, ale vypustí až čtyřikrát více oxidu dusičitého a 22krát více částic prachu. Prachové částice PM2,5 mohou podle Světové zdravotnické organizace způsobit kardiovaskulární onemocnění, astma či rakovinu plic.
První kroky ke snížení spotřeby ropy
Pro masivní redukci emisí potřebuje EU silný impuls. Ten může vycházet z tzv. Bílé knihy EU o dopravě z roku 2011. Emise v oblasti dopravy by pak měly klesnout o 60 % do roku 2050. Opatření na podporu elektromobility jsou také součástí strategií klimaticko-energetické politiky EU s cíli do roku 2030. Členské státy budou muset zjednodušit pravidla tykající se připojení? veřejně přístupných i soukromých dobíjecích míst pro elektromobily do distribučních soustav.
Elektromobily – čistá doprava s podmínkou
Zvýšení podílu elektromobilů zvýší i nároky na elektrickou soustavu. Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) uvádí, že pokud by do roku 2050 vzrostl podíl elektromobilů na 80 % v souladu s plněním závazku snižování emisí, zvýší se podíl elektřiny spotřebované v dopravě z celkové spotřeby v EU z přibližně 0,03 % v roce 2014 na 4–5 % do roku 2030 a na 9,5 % do poloviny století.
Do roku 2030 nebude růst elektromobily vyžadovat žádné zásadní zásahy do elektrárenské sítě nebo budování nových kapacit. V následujících desetiletích si však vyžádá instalovanou kapacitu potřebnou pro pokrytí této spotřeby ve výši 150 gigawattů (GW). Öko-institut propočítal, že se tyto zdroje mohou skládat z 87 GW větrných, 45 GW solárních a 24 GW vodních elektráren, plus 13 GW zdrojů spalujících biomasu. Další možný scénář naplnění čisté mobility nabízí studie Stanfordské univerzity z roku 2017, která se opírá především o růst větrné a solární energetiky.
Postupný růst počtu elektromobilů v EU bude snižovat dovozní závislost na ropě i množství vypouštěných emisí:
• účet EU za import fosilních paliv pro dopravu by mohl do roku 2030 klesnou o 58 až 83 miliard eur. V roce 2050 by to již mohlo být o 115 až 180 miliard méně.
• Podle míry rozvoje elektromobility dojde k redukci oxidu uhličitého o 64 až 97 % a celková kvalita ovzduší se zlepší snížením škodlivých částic o 73-95 % do poloviny století.
• Do roku 2030 může navíc díky přechodu na elektrifikovanou dopravu vzniknout až 1,1 milionu nových pracovních míst. Do poloviny století pak dalších 1,9 milionu.
Elektromobilita s sebou ponese rozvoj akumulace energie. Cena lithium-iontových baterií spadla od roku 2010 o neuvěřitelných 73 % na 273 US dolarů/kWh v roce 2016 (BNEF). Do roku 2030 BNEF očekává pokles na 74 US dolarů/kWh. Motorem poklesu nákladů bude zvyšování konkurence a nástup dalších inovací.
Elektromobily začnou nabízet všechny velké automobilky. Své modely představí Škoda, Volvo nebo BMW. Elektrický pohon pro nákladní automobily připravují MAN nebo Mercedes. Již dnes se můžeme i v českých městech potkat s elektroautobusy. Čistý pohon dopravy přinese městům prostředí bez prachu a hluku.
Pokud se chcete se dozvědět o možnostech elektromobility a budete-li ve čtvrtek v Brně, můžete navštívit debatu, kterou připravila Informační kancelář Evropského parlamentu v ČR ve spolupráci s odborným portálem Obnovitelně.cz v rámci Evropského týdne mobility. Vedle europoslance Luďka Niedermayera zasedne Martin Ander, náměstek brněnského primátora pro životní prostředí, Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu, Tomáš Kazda z Ústavu elektrotechnologie Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií na VUT v Brně a Petr Novotný, expert společnosti RENARDs dotační, s. r. o. Debatu bude moderovat Jakub Šiška z Obnovitelně.cz. Více informací o diskuzi naleznete pod tímto odkazem.
Původní článek si můžete přečíst zde.