Shrnutí plenárního zasedání: Dieselgate, konec roamingu i priority europoslanců v jednání o brexitu
07.04.2017
Mezi další agendu patřila závěrečná zpráva Vyšetřovacího výboru pro měření emisí v automobilovém průmyslu, konec roamingu nebo zpráva o palmovém oleji. K tématům nyní už europoslanec Luděk Niedermayer ve svém vysvětlení hlasování:
Kauza Dieselgate: měsíce práce přinesly zřejmě nejkomplexnější informace o tomto skandálu
Zpráva o vyšetřování měření emisí v automobilovém průmyslu
Podpořil jsem zprávu, která mimo jiné poukazuje na to, že emisní limity je možno splnit u dieselových i benzínových motorů běžně dostupnou technologií za rozumných nákladů, a tedy bez nutnosti zabudovávat do aut nelegální software či pomáhat si při laboratorních testech různými technickými triky. Těší mě, že výsledkem mnohaměsíční činnosti zvláštního výboru EMIS, jehož jsem byl členem, je zavedení nové a přesnější metody testování aut v laboratořích (tzv. WLTP) a zavedení povinnosti výrobců podrobit automobily kromě laboratorních testů i testům ve skutečném provozu (tzv. RDE). Tyto změny by měly zajistit, že nové automobily budou splňovat emisní limity nejenom „na papíře“, ale i ve skutečném provozu, který je rozhodující pro kvalitu našeho ovzduší.
Konec roamingu: Evropané za volání, textové zprávy a datové služby nově zaplatí stejně jako doma
ZPRÁVA o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (EU) č. 531/2012, pokud jde o pravidla pro velkoobchodní trhy s roamingem
Podpořil jsem dohodu EP a Rady, která je úzce provázaná se zrušením maloobchodních roamingových poplatků pro spotřebitele od poloviny června 2017. Jsem rád, že se zástupcům EP podařilo prosadit zejména nižší datové velkoobchodní stropy a jejich rychlejší pokles do r. 2022. Přijaté řešení je v zájmu evropských spotřebitelů a povede ke zlevnění mobilních služeb během pobytu v zahraničí, zejména datových služeb, které dnes zatěžují peněženky Evropanů nejvíce. Zároveň je dle mého soudu regulace přiměřená z hlediska dopadu na zisky poskytovatelů služeb a neohrozí nezbytný rozvoj zavádění pokročilých technologií v této oblasti.
Palmový olej: Komise by měla přijmout opatření proti používání rostlinných olejů jako složek biopaliv
ZPRÁVA o palmovém oleji a likvidaci deštných pralesů
Podpořil jsem zprávu a jsem přesvědčen, že je třeba začít shromážděním přesných údajů o rozloze území, které je využíváno k povolenému či nepovolenému pěstování palmy olejné, protože tato překážka od počátku narušuje opatření zaměřená na certifikaci udržitelné výroby palmového oleje. Vzhledem k tomu, že 46 % palmového oleje dováženého do EU je určeno k výrobě biopaliva, což vyžaduje využití zhruba jednoho milionu hektarů tropické půdy, souhlasím s výzvou Komisi, aby přijala opatření vedoucí k tomu, aby se rostlinné oleje, včetně palmového oleje, které jsou hnací silou odlesňování, pokud možno do roku 2020 přestaly používat jako složky biopaliv.
Fondy peněžního trhu
Podpořil jsem zprávu, protože přijetím jednotného souboru pravidel dojde ke snížení systémového rizika pramenícího z rozdílných požadavků na složení portfolia, způsobilá aktiva, jejich splatnost, likviditu a diverzifikaci a rovněž na úvěrovou kvalitu emitentů nástrojů peněžního trhu. Je třeba zamezit rozdílným úrovním ochrany investorů kvůli různým úrovním rizika spojeného s nabídkami investic ze strany fondů peněžního trhu.
DOPORUČENÍ PRO DRUHÉ ČTENÍ k postoji Rady v prvním čtení k přijetí nařízení Evropského parlamentu a Rady o zdravotnických prostředcích, změně směrnice 2001/83/ES, nařízení (ES) č. 178/2002 a nařízení (ES) č. 1223/2009 a o zrušení směrnic Rady 90/385/EHS a 93/42/EHS
Podpořil jsem zprávu a považuji za důležité, že se vzhledem k nedávné zkušenosti s vadnými zdravotnickými prostředky jejich důsledky pro dotčené uživatele zabývá pojištěním odpovědnosti výrobců, které v návrhu Komise chybělo. Vítám v tomto ohledu dosažený kompromis s Radou v podobě přidaného ustanovení, které požaduje, aby výrobci museli mít způsobem, který je přiměřený rizikové třídě, typu prostředku a velikosti podniku, zavedena opatření umožňující poskytnout dostatečné finanční krytí, pokud jde o jejich potenciální odpovědnost podle výše zmíněné směrnice.
ZPRÁVA obsahující návrh nelegislativního usnesení o návrhu nařízení Rady, kterým se mění nařízení (EU, Euratom) č. 1311/2013, kterým se stanoví víceletý finanční rámec na období 2014–2020
Podpořil jsem revizí víceletého finančního rámce, která navyšuje v letech 2017 až 2020 prostředky v podobě závazků na konkurenceschopnost a růst, bezpečnost a roli EU ve světě o 6 mld. Eur, protože se jedná o okruhy, které by měly být prvořadou prioritou EU. Současně souhlasím s výzvou Komisi, aby důkladně kontrolovala provádění programů na období 2014–2020 s cílem zabezpečit řádný vývoj prostředků na platby v souladu se schválenými prostředky na závazky. Za tímto účelem by měla Komise v období platnosti stávajícího víceletého finančního rámce, tedy v letech 2017-20 včas předkládat aktualizované údaje o situaci a odhady týkající se prostředků na platby. V rámci hlasování jsem podpořil i některé body, které směřují ke snížení nákladů na provoz Evropského parlamentu a výzvu k tomu, aby zástupci zemí řešili problém nákladů souvisejících se dvěma sídly EP.
Zpráva o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o prospektu, který má být zveřejněn při veřejné nabídce nebo přijetí cenných papírů k obchodování
Podpořil jsem revizi směrnice a její nahrazení nařízením, tedy účinnějším právním nástrojem. Od harmonizace údajů obsažených v prospektu si lze slibovat zajištění odpovídající ochrany investorů na úrovni Unie. Aby mohli investoři činit informovaná rozhodnutí, měl by prospekt vypracovaný podle nového nařízení obsahovat relevantní a nezbytné informace k určité investici do cenných papírů, které by investor v rozumné míře potřeboval k tomu, aby mohl podloženě zhodnotit aktiva a závazky, finanční situaci, zisky a ztráty a vyhlídky emitenta a kteréhokoli ručitele a práva spojená s cennými papíry. Tyto informace by měly být vypracovány a předloženy ve snadno analyzovatelné, stručné a srozumitelné formě a měly by být uzpůsobeny danému druhu prospektů sestavovaných v souladu s přijatým nařízením.
Usnesení o Evropském sboru solidarity
Podpořil jsem usnesení, jehož cílem je podpora vytvoření příznivého prostředí pro dobrovolnictví v Evropě. Pro úspěch této nové iniciativy Komise bude klíčové začlenění dobrovolnictví do různých evropských programů a fondů, jako jsou strukturální fondy, Azylový, migrační a integrační fond, program LIFE a programy a fondy v rámci vnější činnosti EU, a zavedení jediného místa pro koordinaci opatření a programů EU v oblasti dobrovolnictví.
Schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla, a dozor nad trhem s nimi
Podpořil jsem postoj EP v 1. čtení, který směřuje ke zkvalitnění stávající právní úpravy schvalování typu motorových vozidel, zejména pokud jde o oblast dohledu a kontroly. Souhlasím s řešením, které dohledovou a kontrolní pravomoc svěřuje členským státům a Komisi a nikoliv nové unijní agentuře, která by za tímto účelem byla zřízena. Nesdílím totiž přesvědčení, že existující problém bude vyřešen vznikem nové instituce, navíc s poměrně omezenými pravomocemi, které budou děleny mezi ni a členské státy a jejich instituce. Proces schvalování typu motorových vozidel je třeba zprůhlednit a zefektivnit tak, aby skýtal skutečné záruky dodržování emisní legislativy EU.