Snižování emisí CO2, hledání rovnováhy
03.10.2018
Návrh Evropské komise snížit emise u nových automobilů a dodávek o 30 % do roku 2030 (ve srovnání s předpokládaným stavem v roce 2021) se poslancům Evropského parlamentu, stejně tak jako představitelům řady zemí, zdá málo ambiciózní. Ve hře proto bylo zpřísnění tohoto cíle až dokonce na 50 %, který poslanci nepodpořili. Podporu získalo zpřísnění cíle na 40 %, což bylo více, než kolik navrhoval poslanecký klub ELS. Za jeho návrhem na cíl ve výši 35 % byla obava o ohrožení pracovních míst v evropském automobilovém průmyslu.
„Stanovení limitu na emise CO2 z automobilů a dodávek musí reflektovat jak potřebu reagovat na klimatické změny, tak i možnosti automobilového sektoru, který nejen v České republice, ale i v celé EU zajišťuje tisíce pracovních míst. Musíme automobilky motivovat k investicím do vývoje nízkoemisních a elektrických automobilů, zároveň se nesmíme uchylovat k opatřením, která by se mela ve výsledku dramaticky projevovat v ceně automobilu a dopadat tak výrazně na koncové spotřebitele,“ říká Stanislav Polčák (STAN), který působí ve Výboru EP pro životní prostřední, veřejné zdraví a bezpečnost potravin.
„Je třeba si uvědomit, že v globalizovaném světě se čím dál více výzkum nízkoemisních a elektrických motorů přesouvá z Evropy do Asie. Je třeba vidět za horizont následujícího desetiletí, a rozhodnout se, zda chceme v Evropě trvat na zavedených a ziskových technologiích v automobilovém průmyslu, anebo uděláme vše pro to, aby Evropa byla místem inovací a určovala trendy v moderních technologiích, které jsou šetrné k životnímu prostředí a zároveň jsou i pro spotřebitele velmi efektivní. Proto myslím, že rozumná míra ambice unijních cílů je něco, co automobilovému průmyslu v Evropě nakonec pomůže,“ říká Luděk Niedermayer (TOP 09), který se tématem dlouhodobě zabývá.
Původní článek si můžete přečíst zde.