Big_loader_ajax

Trochu víc k mému hlasování z 3. až 6. července

10.07.2017

Zpráva o Turecku, vyšší daňová transparentnost v EU nebo rozpočet na rok 2018. Přečtěte si více k mému hlasování.

Zpráva o Turecku za rok 2016

Podpořil jsem zprávu včetně bodu připomínajícího postoj EP z listopadu 2016 o zmrazení přístupového procesu s Tureckem a výzvy Komisi a členským státům, aby okamžitě pozastavily přístupová jednání s Tureckem v případě, že bude Erdoganův balíček ústavních změn uplatňován v nezměněné podobě. Nejednalo by se o nějaký revoluční krok, ale o potvrzení toho, že přístupová jednání by neměla vést země, jejíž politický režim se mění v autoritářský jak svým chováním, tak zákony, které by toto chování legitimizovaly.

Rozpočet na rok 2018 – mandát pro třístranná jednání

Podpořil jsem mandát pro třístranná jednání o rozpočtu na rok 2018 a věřím, že EP bude v těchto jednáních hrát výraznou roli tak, aby byl návrh Komise upraven způsobem odpovídajícím současných společným prioritám a výzvám. Mandát správně poukazuje na to, že důležitost a naléhavost problému bezpečnosti a migrace se neslučuje s výrazným snížením prostředků na závazky (o 18,9 %) a na platby (o 21,7 %), k němuž má ve srovnání s rozpočtem na rok 2017 dojít v okruhu 3 (Bezpečnost a občanství), zejména v případě Azylového, migračního a integračního fondu (AMIF), Fondu pro vnitřní bezpečnost (ISF) a programu Spravedlnost, a proto požaduje, aby byly těmto fondům přiděleny odpovídající prostředky. Ve stejném duchu mandát s politováním konstatuje, že v návrhu Komise došlo k celkovému snížení objemu financování okruhu 4, který v prostředcích na závazky činí 9,6 miliardy EUR (ve srovnání s rozpočtem na rok 2017 jde o snížení o 5,6 %). Naopak lze přivítat navrhované navýšení prostředků pro východní složku evropského nástroje sousedství (ENI).

Mechanismy řešení sporů týkajících se dvojího zdanění v Evropské unii

Podpořil jsem zprávu, která přispěje ke zvýšení daňové transparentnosti v EU. Dvojí zdanění v současnosti představuje jednu z největších překážek pro jednotný trh, neboť vytváří překážky pro přeshraniční investice a má dlouhodobý negativní dopad na růst, a proti je třeba přijmout zajistit, že daň se platí jen jednou. Vzhledem k tomu, že současné postupy pro řešení sporů v EU nejsou dostatečně účinné, někteří daňoví poplatníci spíše přijmou dvojí zdanění, než aby vynakládali prostředky a čas na zatěžující postupy pro odstranění dvojího zdanění, při nichž není nezaručeno konečné závazné rozhodnutí o odstranění dvojího zdanění. 

Evropské normy pro 21. století

Podpořil jsem zprávu, která vychází z předpokladu, že nejúspěšnějšími technickými normami jsou ty, které byly vyvinuty za podpory průmyslu, veřejných orgánů a spotřebitelů. Proto by se měl účinný evropský systém přijímání technických norem opírat o těsné partnerství a spolupráci mezi průmyslem, veřejnými orgány, normalizačními orgány a ostatními zúčastněnými stranami.

Směrem k celoevropskému rámci pro kryté dluhopisy

Podpořil jsem zprávu, která vybízí Komisi k předložení návrhu evropské směrnice, která by jasně definovala a rozlišila dva typy aktiv: Kryté dluhopisy a evropské zajištěné cenné papíry. Vzhledem k úspěšné úloze, kterou kryté dluhopisy hrály a nadále hrají při financování hypotečních úvěrů nebo úvěrů veřejného sektoru, by mohlo být vhodné poskytnout institucionální rámec také rizikovějším typům aktiv, jako je financování malých a středních podniků nebo investice do infrastruktury. Řádný právní rámec, který stanoví dvojí zajištění, oddělení krycích portfolií a zvláštní veřejný dohled, může emitentům i investorům poskytnout atraktivní alternativu k sekuritizacím nebo jiným formám dluhového financování. Smluvní ujednání týkající se sekuritizací jsou často velmi nákladná, je obtížné je monitorovat a v případě selhání nebo postupu řešení krize emitenta z nich vyplývají právní spory.

Promlčecí lhůty u dopravních nehod

Podpořil jsem zprávu, která je kvazilegislativní iniciativou EP adresovanou Komisi. Sdílím názor, že společná minimální pravidla pro promlčecí lhůty u přeshraničních sporů by zajistila dostupné účinné právní prostředky na ochranu poškozených v důsledku přeshraničních nehod v silničním provozu a zaručila jejich právní jistotu. Nepřiměřeně krátké promlčecí lhůty ve vnitrostátních právních systémech totiž často představují překážku v přístupu ke spravedlnosti v členských státech, což může být v rozporu s právem na spravedlivý proces zakotveným v článku 47 Listiny a článku 6 EÚLP.

Společné minimální normy pro občanskoprávní řízení

Podpořil jsem zprávu, která mimo jiné zdůrazňuje, že účinné systémy občanskoprávního řízení hrají zásadní úlohu při prosazování právního státu a základních hodnot Unie a jsou také nezbytným předpokladem udržitelného rozvoje a prostředí příznivého pro podniky a spotřebitele. Vzhledem k  tomu, že nejasnosti týkající se promlčecích lhůt pro občany, spotřebitele a podniky ve sporech s mezinárodním prvkem mohou bránit v přístupu ke spravedlnosti, vyzývá zpráva Komisi a členské státy, aby posoudily proveditelnost a vhodnost harmonizace těchto promlčecích lhůt v občanskoprávním řízení.

Delší životnost výrobků: přínosy pro spotřebitele a společnosti

Podpořil jsem zprývu, která se snaží řešit problém klesající důvěry spotřebitelů v odolnost výrobků, k níž přispívá mimo jiné nízká kvalita nízkonákladových výrobků. Evropští spotřebitelé tyto výrobky mnohdy upřednostňují z důvodu chybějících informací o spolehlivosti kvalitnějších a udržitelnějších výrobků. Jedním z řešení by mohlo být zavedení dobrovolné evropské značky, jež by zejména zahrnovala trvanlivost a ekodesign výrobku, možnosti jeho modernizace v souladu s technickým pokrokem a jeho opravitelnost.

Řešení případů porušování lidských práv v kontextu válečných zločinů a zločinů proti lidskosti, včetně genocidy

Podpořil jsem zprávu, která vyzvdvihuje důležitost mezinárodních institucí usilujících o potírání nejzávažnějších zločinů proti lidským právům. Jednou z nich je Mezinárodní trestní soud, který v současné době provádí deset vyšetřování v devíti zemích – v Gruzii, Mali, Pobřeží slonoviny, Libyi, Keni, Dárfúru (Súdánu), Ugandě, Demokratické republice Kongo a (dvě vyšetřování) ve Středoafrické republice. Je proto nanejvýš důležité, aby došlo ke zvýšení jeho autority, prestiže i akceschoplnosti, a k tomu by jistě přispělo, kdyby se k němu připojily i tři z pěti stálých členů Rady bezpečnosti OSN, kteří dosud stojí stranou - USA, Rusko a Čína.                 

Soukromé bezpečnostní agentury

Podpořil jsem zprávu, která se zabývá fenoménem soukromých poskytovatelů bezpečnostních služeb. Ti hrají nepochybně důležitou doplňující úlohu při poskytování pomoci armádám členských států, ta by se však měla omezovat jen na výjimečné případy a soukromí poskytovatelé bezpečnostních služeb by neměli být pověřováni žádnými činnostmi, které by předpokládaly použití síly nebo aktivní účast na ozbrojených akcích s výjimkou sebeobrany. bylo by vhodné, aby Evropská komise vypracovala zelenou knihu s cílem zapojit všechny zainteresované strany z veřejných i soukromých bezpečnostních podniků a organizací do širokých konzultací o stanovení základního souboru předpisů pro jejich najímání a osvědčených postupů.

Pracovní podmínky a nejisté zaměstnání

Zdržel jsem se hlasování o zprávě, která podle mého názoru zachází příliš daleko v kritice tzv. nejistého zaměstnání. Obsah i vyznění zprávy jsou spíš ideologické než věcné. Zpráva viditelně nerozlišuje mezi dobrovolnou a nedobrovolnou prací na částečný úvazek a na dobu určitou a naopak vytváří dojem, že jakákoliv práce na částečný úvazek či na dobu určitou představuje pro zaměstnance riziko a ohrožení. S tímto vyhraněným a jednostranně kritickým postojem nemohu souhlasit. 

Uzavření Dohody o politickém dialogu a spolupráci mezi Evropskou unií a Kubou (souhlas)

Podpořil jsem vyjádření souhlasu s dohodou, která představuje typově nejvolnější formu spolupráce mezi EU a třetí zemí. Domnívám se, že k uzavření takovéto dohody nazrál čas a tato dohoda přitom nedává kubánské vládě volnou ruku k politickým represím, ani k porušování lidských práv. Naopak, dohoda o politickém dialogu a spolupráci obsahuje ustanovení o pozastavení platnosti dohody v případě porušení ustanovení o lidských právech a tato pojistka se mi jeví jako odpovídající.

Uzavření Dohody o politickém dialogu a spolupráci mezi Evropskou unií a Kubou (usnesení)

Podpořil jsem usnesení připojené k dohodě, které podle mého názoru věrně odráží současnou realitu politického režimu na Kubě. Důležitým faktorem mého rozhodování byla výzva  kubánské vládě, aby uvedla svou politiku v oblasti lidských práv do souladu s mezinárodními normami obsaženými v chartách, prohlášeních a mezinárodních nástrojích, jejichž je Kuba signatářem, a výzva k propuštění všech politických vězňů.

Boj vedený trestněprávní cestou proti podvodům poškozujícím finanční zájmy Unie

Podpořil jsem zprávu, která představuje právní základ pro činnost evropského veřejného žalobce. za důležitý průlom v oblasti přeshraničních podvodů v oblasti DPH považuji zahrnutí podvodů s DPH byly zahrnuty do působnosti směrnice v případech, kdy se jedná o ztrátu nejméně 10 milionů EUR ve dvou či více členských státech. Za důležité považuji rovněž stanovení maximálního trestu pro fyzické osoby bude v celé Evropě nejméně čtyři roky odnětí svobody, jestliže vzniklá škoda nebo prospěch dosáhnou nejméně 100 000 EUR. Z výsledného textu je zřejmé, že nejvyšší tresty i uvedená prahová hodnota pro všechny trestné činy jsou pro všechny členské státy závazné.

Doporučení Radě k 72. zasedání Valného shromáždění Organizace spojených národů

Podpořil jsem usnesení, které vybízí Radu, aby na půdě Valného shromáždění OSN prosazovala mimo jiné zásadu plného respektování suverenity, mezinárodně uznávaných hranic a územní celistvosti východoevropských a jihokavkazských zemí, včetně Gruzie, Moldavska a Ukrajiny, a to s ohledem na porušování mezinárodního práva v těchto oblastech. Stejně tak je důležitá výzva mezinárodnímu společenství, aby plně provádělo politiku neuznání nezákonné anexe Krymu a aktivně zvyšovalo tlak na Rusko s cílem vyřešit konflikt na Ukrajině v souladu s minskými dohodami a ukončit okupaci gruzínských regionů Abcházie a Jižní Osetie. Vvedle toho je také nutné pokračovat v řešení vážných bezpečnostních hrozeb v oblasti Sahelu, Sahary, Čadského jezera, Velkých jezer a Afrického rohu s cílem vymýtit tamní teroristickou hrozbu, která by se mohla stát spouštěčem masivní migrační vlny do Evropy.

Evropský fond pro udržitelný rozvoj (EFSD) a zřízení záruky EFSD a záručního fondu EFSD

Podpořil jsem zprávu, jejímž cílem je mobilizovat investice až do výše 44 miliard EUR v Africe a ve východním a jižním sousedství EU s tím, že počáteční prostředky by byly čerpány z rozpočtu Unie a z Evropského rozvojového fondu (ERF). Inspiračním zdrojem pro tuto velmi potřebnou iniciativu je investiční plán pro Evropu spuštěný v roce 2015. Nový záruční fond EFSD má mít k dispozici 1,5 miliardy EUR tvořené z 50 % unijními prostředky (350 milionů EUR z rozpočtu EU a 400 milionů EUR z rozpočtu ERF. EFSD má jistě potenciál stát se úspěšným nástrojem rozvojových a vnějších politik EU a řešení příčin současné migrační krize.

Úsilí EU v oblasti udržitelnosti

Podpořil jsem usnesení, které nastiiňuje strategii, jak dosáhnout cílů Pařížské dohody a Agendy 2030 v oblasti ochrany klimatu. Některé části usnesení vztahující se k zemědělství však byly až příliš radikální a zároveň neodůvodněné, např. v podobě požadavku na snížení produkce a spotřeby masa a mléčných výrobků, nebo nahrazení průmyslových systémů živočišné produkce extenzivním chovem hospodářských zvířat, a je proto namístě, že z textu vypadly. Naopak za správný považuji apel na dosažení dalšího pokroku v oblasti přesného zemědělství, digitalizace, racionálního využívání energie, šlechtění rostlin a zvířat a uplatňování integrované ochrany proti škůdcům s cílem zvýšit efektivnost na základě cílů udržitelného rozvoje a biologické rozmanitosti a tím omezit jak nároky na půdu, tak dopady zemědělství na životní prostředí.

Autor článku : Luděk Niedermayer