V EP dnes zazní obhajoba práv českých autodopravců
25.03.2015
Plošné uplatňování zákona o minimální mzdě na zahraniční pracovníky vykonávající práci na území Německa považují za ochranářské opatření narušující vnitřní trh EU a svobodu poskytování služeb na jednotném trhu.
Německý zákon, který platí od 1. 1. tohoto roku, se podle německého výkladu vztahuje i na zahraniční zaměstnavatele vysílající své zaměstnance na pracovní cesty do Německa, což mimo jiné zahrnuje i řidiče kamionů do Německa či jen přes Německo vezoucí zboží.
Tito, i když nejsou v žádném smluvním vztahu s německým subjektem, musí plnit ohlašovací povinnost a prokázat, že po dobu pobytu na území Německa vyplácejí minimální mzdu ve výši 8,50 eur/hod.
Firmy jsou zatíženy takto vyššími přímými náklady (regulace nezohledňuje, že řidiči dostávají diety) i značnými administrativními náklady spojenými s plněním této povinnosti. Navíc jim hrozí i postihy za nevedení požadované evidence. Zejména se ale jedná o zjevný zásah do fungování společného trhu z rozhodnutí jedné z unijních zemí.
Po silném tlaku ze strany zejména středoevropských zemí Německo vyhlásilo pozastavení platnosti zákona o minimální mzdě na případy tranzitu přes území Německa do doby, než Evropská komise vydá své stanovisko o souladu s pravidly EU. Německo již zaslalo do Bruselu požadované odpovědi, které nyní Evropská komise vyhodnocuje a následně vydá stanovisko, které by mělo Německo respektovat.
"Nejprve je třeba vyjasnit, zda uplatňování německého zákona o minimální mzdě na zahraniční silniční dopravce je v souladu s právem EU. Tuto odpověď by měla dát Evropská komise, a proto se na ni Evropský parlament obrací s přesně mířenými otázkami a dává přitom najevo obavu z narušení volného pohybu zboží, služeb a pracovníků", uvádí k tomu europoslanec Pavel Svoboda působící ve výboru pro dopravu.
"Německo má jistě plné právo upravit minimální mzdu ve své zemi. Ale způsob, jakým ji chce vynutit i od firem z jiných zemí, nepovažuji za přijatelný. Přivítal bych, aby Německo do doby, než Evropská komise vydá své stanovisko o zákonnosti postupu, rozšířilo pozastavení platnosti zákona o minimální mzdě na veškerou mezinárodní dopravu. Stejně tak by měly být pozastaveny kontroly plnění nových požadavků do doby, než se situace vyjasní", doplňuje europoslanec L. Niedermayer z výboru pro průmysl, výzkum a energetiku.
Oba poslanci se tímto problémem již řadu měsíců zabývají a věří, že převáží princip společného trhu nad možností stavět na něm překážky.