Vysvětlení mého hlasování: plenárka 31.5.-1.6.
02.06.2017
Sazby daně z přidané hodnoty uplatňované na knihy, noviny a časopisy
Podpořil jsem zprávu, která má za cíl napravit rozdílný přístup k tištěným a elektronickým publikacím v souvislosti se sazbou DPH vedoucí k tomu, že na elektronické publikace je uplatňována podstatně méně výhodná sazba DPH. Tento rozdílný přístup považuji za diskriminační a v neposlední řadě též bránící rozvoji moderních technologií. Souhlasím s tím, že je tato otázka řešena individuálně a byl bych rád, aby Rada bez zbytečného odkladu přijala potřebnou legislativní změnu. Věřím, že vláda ČR, která podle mých informací tuto legislativní změnu v Radě blokuje, svou námitku stáhne.
Internetová konektivita pro růst, konkurenceschopnost a soudržnost: evropská gigabitová společnost a 5G
Podpořil jsem zprávu, která vybízí k vyvinutí úsilí o zavedení standardizovaných sítí 5G v letech 2020 až 2025, jako součást širší strategie pro technologicky konkurenceschopnější a inkluzivní evropskou gigabitovou společnost. Mám za to, že je důležitá odpovídající koordinace mezi členskými státy, aby se při zavádění sítí 5G předešlo stejnému druhu zpožďování, jaké postihlo zavádění sítí 4G a které způsobilo, že v současnosti dosahuje míra pokrytí touto technologií 86 % a ve venkovských oblastech pouze 36 %. Od sítí 5G očekávám, že budou prostředkem umožňujícím rozvoj budoucího digitálního světa, který podnítí transformační procesy ve všech odvětvích ekonomiky (ve veřejném sektoru, vzdělávání, poskytování integrovaného mediálního obsahu, zdravotní péči, výzkumu, energetice, veřejných službách, výrobě, dopravě, automobilovém průmyslu, audiovizuálním odvětví, virtuální realitě, internetových hrách atd.) a budou poskytovat interaktivní, spolehlivé a vysoce individualizované služby, které by měly zlepšit život všech občanů EU.
Ochrana zranitelných dospělých osob
Podpořil jsem usnesení, které je legislativní iniciativou EP směřující k tomu, aby Komise předložila návrh nařízení na ochranu zranitelných dospělých osob. Usnesení upozorňuje na to, že Haagskou úmluvu ze dne 13. ledna 2000 obsahující soubor pravidel umožňujících řešit přeshraniční problémy, pokud jde o zranitelné dospělé osoby, šestnáct let po jejím přijetí podepsalo pouze devět států a jen sedm ji ratifikovalo. V důsledku toho je ochrana zranitelných dospělých osob v přeshraniční oblasti v Evropské unii oslabena a ohrožena. Hlavním účelem navrhovaného nařízení je snazší uznávání a výkon ochranných opatření, která byla přijata v některém z členských států, v celé Unii. Konkrétně se může jednat o rozhodnutí o zbavení způsobilosti a zavedení ochranného režimu, umístění dospělé osoby pod ochranu soudního nebo správního orgánu, poručnictví, opatrovnictví či umístění dospělé osoby do zařízení nebo jiného místa, kde je možno zajistit ochranu dospělé osoby, správu a ochranu majetku dospělé osoby nebo dispozice s ním.
Zavedení dočasných autonomních obchodních opatření pro Ukrajinu
Podpořil jsem zprávu, která nad rámec dohody o volném obchodu s Ukrajinou ( dohoda DCFTA) souhlasí se zavedením dalších autonomních obchodních opatření ve prospěch Ukrajiny v podobě navýšení bezcelních kvót na přístup vybraných druhů ukrajinských zemědělských produktů na trh EU. Je třeba zdůraznit, že jednostranné preference mohou posílit určitá odvětví v období hospodářských nesnází, avšak dlouhodobých účinků lze dosáhnout pouze pomocí skutečných reforem, včetně těch, k nimž se Ukrajina zavázala v rámci dohody DCFTA a členství ve WTO. Stále je nutné zabývat se spornými oblastmi, jako je zákaz vývozu nezpracovaného dřeva a sanitární a fytosanitární požadavky, a také přijmout konkrétní opatření ke zlepšení ochrany a prosazování práv k duševnímu vlastnictví na Ukrajině.
Jednotný vzor víz
Podpořil jsem návrh nařízení o vytvoření jednotného vzoru víz, který by měl obsahovat všechny nezbytné informace a splňovat velmi vysoké technické požadavky, zejména pokud jde o ochranu před paděláním a pozměňováním a kromě toho nést všeobecně rozpoznatelné bezpečnostní prvky, které jsou jasně viditelné pouhým okem. Vzhledem k tomu, že v několika členských státech byly zaznamenány závažné případy padělání a podvodů v souvislosti s vízovými štítky, je nutno současný vízový štítek, který se používá již 20 let, považovat za nedostatečně zabezpečený.
Digitalizace evropského průmyslu
Podpořil jsem zprávu poukazující na to, že digitalizace evropského průmyslu přináší řadu výzev. Jednou z nich je nedostatek kvalifikovaných pracovníků. V současnosti Evropa potřebuje ročně kolem 180 000 odborníků v oblasti informačních technologií. Z toho důvodu musí průmyslová strategie pro digitalizaci zahrnovat i právo na odbornou přípravu a záruku k získání dovedností, podporu celoživotního vzdělávání a zajišťování toho, aby byly digitální dovednosti vyučovány od brzkého věku a aby byly zařazeny do programu vzdělávání. Digitální dovednosti je rovněž třeba podporovat napříč odvětvími, nejen ve velkých průmyslech, nýbrž i v malých a středních podnicích a v řemeslném odvětví. V tomto ohledu je zásadní propojovat digitální dovednosti a odbornou přípravu.
Boj proti antisemitismu
Podpořil jsem usnesení, které vyzývá členské státy a orgány a agentury Unie, aby přijaly a uplatňovaly pracovní definici antisemitismu, kterou používá Mezinárodní společenství paměti holokaustu (IHRA), s cílem podpořit soudní i donucovací orgány v jejich snaze účinněji a účelněji odhalovat a stíhat antisemitské útoky. V této souvislosti chci vyzdvihnout jmenování koordinátora Komise pro boj proti antisemitismu s tím, že by mu měly být poskytnuty veškeré nástroje a podpora nezbytná k tomu, aby tato funkce byla co nejúčinnější. Užitečné by mohlo být rovněž jmenování vnitrostátních koordinátorů pro boj proti antisemitismu a poskytování cílených školení v policejních sborech zaměřených na boj proti trestným činům z nenávisti a proti diskriminaci a zřizování speciálních jednotek zaměřených na boj s trestnými činy z nenávisti, pokud dosud neexistují.