Big_loader_ajax

Vysvětlení mého hlasování z 13. až 15. května

19.05.2020

Pro co jsem hlasoval na květnovém plenárním zasedání?

Záchranná síť na ochranu příjemců podpory z programů EU: vypracování pohotovostního plánu VFR

Podpořil jsem usnesení, které má s ohledem na zpoždění ve vyjednávání příštího víceletého finančního rámce (VFR) za cíl zajistit, aby na jeho případné pozdní přijetí nedopláceli příjemci evropských programů. Proto souhlasím s tím, aby Komise do 15. června předložila návrh na pohotovostní plán VFR, který poskytne záchrannou síť na ochranu příjemců programů Unie, který mimo jiné přezkoumá pravidla a cíle příslušných výdajových programů, tak aby bylo v rámci těchto programů možné dočasně přijmout opatření na řešení a zmírnění přímých hospodářských a sociálních důsledků pandemie COVID-19 a na podporu oživení a umožní za tímto účelem navýšení prostředků těchto programů a zavedení nejnaléhavějších nových nástrojů a iniciativ v rámci balíčku opatření na obnovu a rekonstrukci po ukončení pandemie COVID-19.

Udělení absolutoria za rok 2018: Evropská agentura pro životní prostředí

Podpořil jsem doprovodné usnesení k udělení absolutoria za rok 2018, které mimo jiné připomíná, že agentura poskytuje kvalitní a nezávislé informace o životním prostředí a v roce 2018 se prezentovala kvalitními výstupy, jako byly zprávy o kvalitě ovzduší v Evropě, o rtuti v evropském životním prostředí a o oběhovém hospodářství. Zároveň je důležité připomenout zásadní úlohu agentury při poskytování kvalitních údajů o stavu našeho životního prostředí i vzhledem k výzvě, které Unie čelí v boji proti klimatické krizi a krizi biologické rozmanitosti a při hledání řešení prostřednictvím Zelené dohody pro Evropu.

Udělení absolutoria za rok 2018: souhrnný rozpočet EU – Evropský parlament

Podpořil jsem doprovodné usnesení k udělení absolutoria za rok 2018, v němž bych chtěl zejména poukázat na část věnující se aktivitám EP v souvislosti s ekologií a uhlíkovou neutralitou do r. 2030. Nepochybně je v této souvislosti třeba, aby Parlament šel příkladem a prostřednictvím své činnosti přispíval k udržitelnému rozvoji. Lze zcela jistě ocenit odhodlání Parlamentu provádět zadávání zelených veřejných zakázek a cíl v maximální možné míře snížit své vlastní emise uhlíku. Dosažení tohoto cíle by výrazně pomohlo soustředění EP do jednoho sídla, které však vyžaduje jednomyslný souhlas členských států.

Udělení absolutoria za rok 2018: Evropský orgán pro cenné papíry a trhy

Podpořil jsem doprovodné usnesení k udělení absolutoria za rok 2018,  které mimo jiné konstatuje, že v roce 2018 byl největším projektem, který orgán realizoval, provádění směrnice o trzích finančních nástrojů (MiFID II). Jednou z hlavních výzev a cílů byla také příprava na spořádaný postup spojený s vystoupením Velké Británie z Unie bez dohody, kdy bylo zapotřebí vzhledem k příslušné nejistotě vyvinout větší úsilí. Lze také přivítat šetření ve věci daňových podvodů s dividendami, jako je cum-ex nebo cum-cum, s tím, že by z tohoto šetření měly být vyvozeny konkrétní závěry s cílem zastavit praktiky ohrožující integritu finančních trhů Unie a zabránit používání takových praktik v budoucnu.

Udělení absolutoria za rok 2018: Evropský orgán pro bankovnictví

Podpořil jsem doprovodné usnesení k udělení absolutoria za rok 2018, které mimo jiné připomíná novou roli, úkoly a zdroje orgánu v boji proti praní peněz a financování terorismu, přičemž efektivní plnění této úlohy a úkolů závisí na podpoře rady orgánů dohledu. V této souvislosti je namístě litovat zamítnutí návrhu prošetřit případ praní peněz v Danske Bank. Je namístě kritika, že orgán dosud nezahájil šetření ve věci obchodování spočívajícího v dividendové arbitráži, jako jsou metody „cum-ex“ nebo „cum-cum“, k němuž jej vyzval EP. Orgán by měl proto společně s orgánem ESMA tyto metody dividendové arbitráže prošetřil s cílem zastavit současné praktiky ohrožující integritu finančních trhů Unie a zabránit jejich používání v budoucnu.

Udělení absolutoria za rok 2018: souhrnný rozpočet EU – Komise a výkonné agentury

Podpořil jsem doprovodné usnesení k udělení absolutoria za rok 2018, které mimo jiné věnuje značný prostor kauze střetu zájmů v ČR, což je logické, protože tato kauza má dopad na prostředky evropských daňových poplatníků, za jejichž řádné vynakládání nese primární odpovědnost právě Evropská komise. Považuji proto z důležité, že usnesení vyzývá Komisi, aby v současnosti na proces v České republice bedlivě dohlížela a věnovala zvláštní pozornost vyplácení prostředků společnostem přímo a nepřímo vlastněným českým předsedou vlády nebo jinými členy české vlády a současně vyzývá Komisi, aby důsledně dohlížela na proces opětovného získání zneužitých finančních prostředků s cílem zajistit, že Česká republika podnikne proti těm, kdo jsou za zneužití prostředků Unie zodpovědní, právní kroky k zajištění nápravy.

Odhad příjmů a výdajů Parlamentu na rozpočtový rok 2021

Podpořil jsem zprávu, která mimo jiné zmiňuje i úsilí EP na poli snižování uhlíkové stopy při vlastním provozu. Připomíná, že při výpočtu uhlíkové stopy EP se zohledňuje sedm hlavních kategorií: spotřeba energie, únik chladicích plynů, nákladní přeprava, osobní doprava, dodávky zařízení a služeb, bezprostřední ztráty a fixní aktiva. Za sebe rozhodně vítám rozhodnutí předsednictva EP, aby byly pro stávající volební období stanoveny nové a ambicióznější environmentální cíle, které by měly být dosaženy do roku 2024 v klíčových oblastech, jako je omezení uhlíkové stopy, snížení emisí uhlíku z osobní dopravy, snížení spotřeby plynu, topného oleje a dálkového vytápění, snížení spotřeby elektřiny, omezení spotřeby papíru a omezení nerecyklovaného odpadu, spotřeby vody a potravinového odpadu.

Nový VFR, vlastní zdroje a plán obnovy

Podpořil jsem usnesení, které vyzývá Komisi, aby předložila balíček opatření pro obnovu, jehož součástí bude Fond pro obnovu a transformaci financovaný vydáváním dluhopisů na obnovu s dlouhou splatností, které budou garantované rozpočtem EU. Jsem toho názoru, že fond by měl být hlavním stavebním prvkem celkového balíčku, který poskytne impuls k investicím ve výši 2 bilionů EUR, včetně soukromých investic, a jehož trvání se bude odvíjet od očekávaných hlubokých a dlouhodobých dopadů současné krize. V zásadě sdílím názor, že Fond pro obnovu a transformaci by měl být financován nad rámec stávajících a připravovaných politik EU a neměl by se dotknout dlouhodobých priorit a strategických cílů, ani mít za následek snížení prostředků ve VFR, ale v případě nedostatku zdrojů bych si uměl představit dočasné pozměnění stávajících priorit a cílů rozpočtu ve prospěch posílení naléhavější potřeby zajistit dostatek prostředků pro řešení dopadů krize COVID-19.

Označování pneumatik: palivová účinnost a další parametry

Podpořil jsem dohodu EP a Rady v 1. čtení, protože díky lepšímu označování pneumatik se spotřebitelům dostane více informací o palivové účinnosti, bezpečnosti a hluku, a při nákupu pneumatik tak budou moci získávat přesné, relevantní a srovnatelné informace o těchto aspektech. To přispěje ke zvýšení účinnosti systému označování pneumatik, tak aby byla vozidla čistší, bezpečnější a tišší a aby tento systém co nejvíce přispíval k dekarbonizaci odvětví dopravy.

Minimální požadavky na opětovné využívání vody

Podpořil jsem dohodu EP a Rady v 1. čtení, jejímž cílem je přispět ke zmírnění nedostatku vody v celé EU v souvislosti s přizpůsobením se změně klimatu, a to zvýšením opětovného využití vody, zejména pro zavlažování v zemědělství, kdykoliv to bude vhodné a nákladově efektivní, při současném zachování vysoké úrovně ochrany veřejného zdraví a životního prostředí. Stanovení harmonizovaných minimálních požadavků (zejména klíčových parametrů u referenčních patogenů) na kvalitu recyklované odpadní vody a monitorování společně s harmonizovanými úkoly v oblasti řízení rizik by zajistilo rovné podmínky pro ty, kdo se zapojují do opětovného využití vody, i pro ty, jichž se dotýká, zabránilo by potenciálním překážkám ve volném pohybu zemědělských produktů zavlažovaných recyklovanou odpadní vodou, zajistilo ochranu zdraví a životního prostředí a zvýšilo tak rovněž důvěru v opětovné využívání vody.