Vysvětlení mého hlasování z 14. - 17. ledna
04.02.2019
Autonomní řízení vozidel v evropské dopravě
Podpořil jsem zprávu, protože vnímám automatizovanou mobilitu jako příležitosti v souvislosti se zvýšením bezpečnosti a účinnosti silničního provozu a boje s dopravním přetížením, snížením spotřeby energie a emisí z dopravy a postupným ukončením využívání fosilních paliv. Jsem zastáncem rozšíření politiky v oblasti autonomní dopravy tak, aby zahrnovala i prostředky hromadné dopravy, a všechny druhy dopravy, nejen tu silniční. Při očekávaném nárůstu údajů produkovaných, shromažďovaných a přenášených autonomními vozidly však musí mít prioritu zajištění ochrany soukromí a osobních údajů vytvářených autonomními vozidly.
Posouzení využívání rozpočtu EU pro reformu veřejného sektoru
Podpořil jsem zprávu, která upozorňuje na to, že zejména chudší regiony mají často problémy s přístupem k finančním prostředkům nebo s jejich použitím, především v důsledku byrokracie, omezené administrativní kapacity nebo nesrovnalostí. Proto je důležité, aby členské státy pokračovaly ve vnitřních reformách zaměřených na skutečnou realizaci zásady řádné správy a urychlení soudních řízení. Vzhledem k tomu, že z rozpočtu EU je členským státům EU poskytováno na podporu reformy veřejné správy přibližně 9 miliard EUR, mělo by této finanční podpoře odpovídat také cílené sdílení znalostí, zkušeností a osvědčených postupů mezi členskými státy.
Postup Unie pro povolování pesticidů
Podpořil jsem zprávu, která upozorňuje na problém netransparentnosti v některých fázích povolovacího řízení vedoucího ke schválení účinných látek obsažených v pesticidech. Proto je důležité, že zpráva zdůrazňuje potřebu zajistit nezávislé, objektivní a transparentní vědecké posouzení účinných látek a přípravků na ochranu rostlin a předkládá konkrétní návrhy, jak toho dosáhnout. Zvýšenou pozornost v rámci systému EU je přitom třeba věnovat rozsáhlému a nevhodnému preventivnímu používání přípravků na ochranu rostlin a jeho vlivu na lidské zdraví, zdraví zvířat a životní prostředí a na budování odolnosti u cílových organismů.
Výroční zpráva o kontrole finančních činností EIB za rok 2017
Jsem přesvědčen, že EIB má důležitou finanční úlohu, která může přinést významné výsledky, pokud jde o snižování nerovností v Unii, a že by se měla soustředit na investice, které přispívají k plnění cílů Pařížské dohody z roku 2015, zvyšují konkurenceschopnost a rovnost příležitostí a podporují politiku soudržnosti v méně rozvinutých regionech. Podporuji požadavek směřující k výroční zprávě EIB a týkající se toho, aby EIB předložila komplexnější, podrobnější a více harmonizovanou výroční zprávu o činnosti a významně zlepšila prezentaci informací tím, že předloží i podrobné a důvěryhodné přehledy investic, které byly schváleny, podepsány a vyplaceny za daný rok, a použitých finančních zdrojů (vlastních zdrojů, EFSI, centrálně řízených programů EU atd.), jakož i informace o příjemcích (členské státy, veřejný či soukromý sektor, zprostředkovatelé nebo přímí příjemci), o podporovaných odvětvích a o výsledcích hodnocení ex post.
Ochrana rozpočtu Unie v případě všeobecných nedostatků týkajících se právního státu v členských státech
Vzhledem k tomu, že podle čl. 2 SEU je Unie založena na hodnotách spočívajících v úctě k lidské důstojnosti, svobodě, demokracii, rovnosti, právním státu a v dodržování lidských práv, včetně práv příslušníků menšin, jsem přesvědčen, že by měly existovat účinné mechanismy, jak dosáhnout toho, aby tyto hodnoty byly všemi členskými státy dodržovány. Domnívám se, že takovým účinným mechanismem může být právě možnost pozastavení plateb z rozpočtu EU členskému státu v případě všeobecných nedostatků týkajících se právního státu. Je možné a dokonce i pravděpodobné, že tento mechanismus bude mít dostatečný odrazující účinek a třeba ani nebude muset být v praxi použit. Je také třeba zmínit, že jeho použití nebude výlučně v rukou Komise, ale bude pod kontrolou EU a Rady. Předpokládám, že několik nedostatků, které se do textu dostaly, bude odstraněno v nadcházejícím jednání s Komisí a Radou.
Zavedení programu „Fiscalis“ pro spolupráci v oblasti daní
Podpořil jsem legislativní iniciativu EP směřující k pokračování programu Fiscalis, který podle mého názoru úspěšně funguje v tomto programovacím období, protože vzhledem k významu globalizace a důležitosti boje proti daňovým podvodům, daňovým únikům a agresivnímu daňovému plánování by měl i nadále podporovat vzájemnou spolupráci mezi členskými státy, nebo o spolupráci se třetími zeměmi, s nimiž Unie úzce spolupracuje v daňové oblasti. Jsem také zastáncem možnosti zapojení externích odborníků, jejichž výběr by však měl být transparentní a měl by vycházet z jejich zkušeností a znalostí, jež jsou významné pro dané opatření, a mělo by se zajistit, aby tito odborníci byli nestranní a aby byl vyloučen střet zájmů v důsledku jejich profesního postavení.
Program Práva a hodnoty
Podpořil jsem zavedení programu Občané, rovnost, práva a hodnoty, který by měl napomoci tomu, aby společné hodnoty EU byly kultivovány, chráněny a prosazovány Unií a každým členským státem ve všech jejich politikách a aby byly posilovány a sdíleny mezi občany, protože úpadek těchto práv a hodnot v kterémkoli členském státě může mít nepříznivý dopad na Unii jako celek. Způsob uplatňování zásady právního státu v členských státech také hraje zásadní úlohu při zajišťování vzájemné důvěry mezi členskými státy a jejich právními systémy. Program by měl proto podporovat a chránit základní práva, demokracii a právní stát na místní, regionální, vnitrostátní a nadnárodní úrovni. Jsem rád, že z textu vypadla možnost komise ve výjimečných případech potrestat členský stát „odebráním“ řízení programu a přesunutím řízení programu pod sebe, protože to by mohlo mít opačný účinek než ten zamýšlený a mohlo by vést k rozdmýchávání protievropských nálad v daném členském státě.
Postup proti opožděným platbám v obchodních transakcích
Podpořil jsem nelegislativní zprávu, která upozorňuje na to, že včasné platby jsou základním požadavkem pro životaschopné podnikatelské prostředí a že jako takové by měly být začleněny do všech politických a legislativních iniciativ dotýkajících se podniků (jako jsou např. sociální odpovědnost podniků, začínající podniky a vztahy mezi platformami a podniky). Členské státy by proto měly zefektivnit platební postupy, zejména pokud jde o postupy ověřování, jež kontrolují faktury nebo to, zda zboží a služby odpovídají smluvním ujednáním, aby neodcházelo k umělému prodlužování lhůt splatnosti, jež pak překračují maximální lhůty stanovené ve směrnici o opožděných platbách. Problémem opožděných plateb jsou nejvíce postiženy malé a střední podniky, a proto je třeba mu věnovat prvořadou pozornost.
Diferencovaná integrace
Podpořil jsem zprávu, která vyjadřuje přesvědčení, že diferenciace může být někdy nezbytná, aby mohl být zahájen nové evropský projekt a překonána patová situace způsobená vnitrostátními politickými okolnostmi, které nesouvisí s daným společným projektem. Přitom je však důležité, aby zůstala otevřená všem členským státům, nebyl z ní v dlouhodobém časovém horizontu vyloučen žádný členský stát, a aby nebyla vnímána jako způsob, jak usnadnit řešení „à la carte“, u nichž hrozí, že oslabí metodu Unie a institucionální systém EU. Současně by žádná iniciativa na poli diferenciace neměla vést k rozdělování členských států EU státy „první“ a druhé kategorie“, nebo k pocitu takového rozdělování, protože to by představovalo zásadní politický neúspěch s negativními dopady na projekt EU.
Výroční zpráva o finančních aktivitách Evropské investiční banky
Podpořil jsem zprávu, která na jedné straně schválí EIB za zlepšení ve vztahu k transparentnosti, například u zveřejňování zápisů z jednání správní rady, přehledu ukazatelů pro projekty podpořené zárukou EFSI a odůvodnění rozhodnutí nezávislého investičního výboru při samozřejmém nezveřejňování obchodně citlivých informací, na druhou stranu však se znepokojením upozorňuje na setrvalé zvyšování všeobecných administrativních nákladů vyplývající převážně z nárůstu nákladů na zaměstnance a varuje před nebezpečím dalšího zvyšování rozdílu v poměru nákladů a přínosů, pokud jde o kapitálovou základnu EIB. Zpráva proto vybízí EIB, aby zachovala rozpočtovou kázeň, udržovala svou řídicí strukturu štíhlou a efektivní a bránila vývoji směrem k těžkopádné struktuře řízení.