Big_loader_ajax

Vysvětlení mého hlasování z 2. - 5. července

16.07.2018

Pro co jsem hlasoval na červencovém plenárním zasedání?

Opatření k posílení správní spolupráce v oblasti daně z přidané hodnoty

Podpořil jsem návrh, jehož cílem je posílení spolupráce mezi členskými státy v oblasti boje proti podvodům s DPH. Podařilo se lépe vymezit operační hranice Eurofiscu a zpracovávání a využívání informací ze strany úřadů. Byla také dosažena lepší rovnováha mezi zájmy a úkoly dožadujících a dožádaných orgánů. Aniž by byla omezena možnost dožadujících orgánů zahájit správní šetření, jsou nyní lépe zohledňována práva dožádaných orgánů. Návrh také zavádí zjednodušený mechanismus, jehož prostřednictvím mohou členské státy řešit problém nesplacených povinností k DPH.

Porušování práv původních obyvatel ve světě

Podpořil jsem zprávu, která vyzývá EU a její členské státy, aby vytvořily podmínky pro plnění cílů stanovených v Deklaraci OSN o právech původních obyvatel a aby vybízely své mezinárodní partnery k její plnému přijetí a provádění. Také vybízí všechny státy, včetně EU a jejích členských států, aby přijaly a prováděly doporučení výsledného dokumentu světové konference OSN o původním obyvatelstvu z roku 2014, jakož i doporučení stálého fóra OSN o otázkách původních obyvatel a doporučení, která předložil zvláštní zpravodaj OSN pro práva původních obyvatel.

Je také důležité veřejně odsoudit pokračující kriminalizaci osob, které brání práva původních obyvatel a zamezit beztrestnosti v případě všech trestných činů namířených proti obráncům lidských práv původních obyvatel.

Diplomacie v oblasti klimatu

Podpořil jsem zprávu, protože se podařilo zmírnit text hovořící o klimatických uprchlících. Je pravda, že změna klimatu zhoršuje podmínky, které vedou k migraci ve zranitelných oblastech a že pokud nebudou negativní důsledky změny klimatu odpovídajícím způsobem řešeny, v budoucnu dojde k nárůstu migrace. Proto zpráva vyzývá EU, aby podpořila zahájení jednání na úrovni OSN s cílem poskytnout hmatatelnou reakci na migraci osob, která se očekává v důsledku změny klimatu, a zdůrazňuje, že veškeré reakce by měly být zaměřeny na regionální řešení, aby se předešlo zbytečné migraci osob ve velkém měřítku.

Reforma volebního práva Evropské unie

Podpořil jsem zprávu, která je rozumným kompromisem umožňujícím modernizovat pravidla pro volby do EP. Členským státům tak bude přiznána možnost uzákonit volební právo občanům EU pobývajícím ve třetích zemích či zavést korespondenční a elektronické hlasování, což by mohli mít vliv na zvýšení volební účasti. Informace o přidružení národní politické strany k evropské politické straně na volebním lístku by mohla přispět ke skutečně evropskému charakteru voleb do EP. Na druhé straně lze přivítat, že členské státy z návrhu reformy vypustily vytvoření celoevropského volebního obvodu, v němž by se vybíralo z celoevropských kandidátek. Namístě je obava, že taková změna by spíše vedla k oslabení vazby mezi voliči a poslanci EP, než k jejímu posílení.

Statut Evropského systému centrálních bank a Evropské centrální banky: zúčtovací a platební systémy

Podpořil jsem navrženou změnu statutu ECB, která je důležitým krokem na cestě k vytvoření účinného systému pro dohled nad ústředními protistranami v Unii. Ten by centrálním bankám vydávajícím měny, jejichž zúčtování provádějí příslušné ústřední protistrany, přiznal odpovídající úlohu. Přitom je však třeba dodržovat stávající rozdělení pravomocí vyplývající ze Smlouvy o fungování Evropské unie, podle níž jsou i další orgány, instituce a jiné subjekty Unie oprávněny zřídit obecný rámec týkající se ústředních protistran. Proto se potvrzuje zásada, že akty ECB musí být v souladu s právním rámcem zavedeným jinými orgány EU, v neposlední řadě spolunormotvůrci.

Směrem k vnější strategii EU proti sňatkům v raném věku a nuceným sňatkům

Podpořil jsem zprávu, která poukazuje na to, že s cílem bojovat proti dětským sňatkům, sňatkům v raném věku a nuceným sňatkům globálně je nutné, aby se Evropská unie ujala vůdčí úlohy a spolupracovala s regionálními organizacemi a místními komunitami, s donucovacími orgány a soudními systémy ve třetích zemích a aby poskytovaly odbornou přípravu a technickou pomoc při přijímání a prosazování právních předpisů zakazujících sňatky v raném věku a nucené sňatky a při odstraňování právních předpisů, sociálních norem a kulturních tradic, které brání právům a svobodám mladých dívek a žen. Ty členské státy, které tak dosud neučinily, by tak ve svých vnitrostátních právních předpisech měly uzákonit úplný zákaz dětských sňatků, sňatků v raném věku a nucených sňatků.

Návrhy usnesení - Definice malých a středních podniků

Podpořil jsem usnesení, které důrazně vyzývá Komisi, aby zabránila velkým subjektům ve vytváření umělých podnikových struktur, na jejichž základě by mohly požívat výhod spojených s definicí malých a středních podniků. To by totiž mohlo vést a v některém případech i vede k neoprávněnému vyplácení dostupné podpory většímu počtu příjemců, která by pak nebyla k dispozici pro ty malé a střední podniky, které ji potřebují. S ohledem na případy zneužití dotací určených pro malé a střední podniky je třeba aktualizovat a zkvalitnit definici malých a středních podniků, která by měla zajišťovat, že finanční podporu skutečně obdrží tyto podniky a ne ti, kteří se z malé a střední podniky pouze vydávají.

Požadavky na prosazování a konkrétní pravidla o vysílání řidičů v odvětví silniční dopravy

Podpořil jsem zprávu, která měla vytvořit podmínky pro řidiče vyslané v rámci mezinárodní přepravy, a mrzí mě, že byla zamítnuta a vrácena výboru k novému projednání. Jakkoliv považuji kompromis vyjednaný ve výboru TRAN spočívající ve vynětí mezinárodní přepravy ze směrnice o vysílání pracovníků za optimální řešení, byl jsem ochoten akceptovat i ústupovou variantu v podobě výjimky z uplatňování směrnice v délce 10 dnů. Bohužel ani tento kompromis většina mých kolegů hlavně ze starých členských států nepřijala, i když je evidentní, že mobilní charakter mezinárodní kamionové přepravy nekoresponduje se základní filosofií vysílání pracovníků.

Autorské právo na jednotném digitálním trhu

Zdržel jsem se hlasování o mandátu výboru JURI ke směrnici o copyrightu, a tedy jsem podpořil jeho projednání na plénu s rozpravou a možností předložit pozměňovací návrhy. Důvodem mého rozhodnutí byla pouze těsná většinová podpora pro sporné články 11 a 13 na výboru JURI a snaha umožnit zkvalitnění textu tak, aby měl větší šanci získat podporu při závěrečném hlasování v EP , kterým bude završeno vyjednávání mezi EP a Radou a Komisí. Nalezení způsobu, jak zamezit nelegálnímu ukládání obsahu na internet, je důležité, ale je třeba vyjasnit, že se tak nebude dít na úkor svobody projevu a že to nebude nepostihovat uživatele internetu, kteří se chovají naprosto legálně.

Evropský systém pro cestovní informace a povolení (ETIAS)

Podpořil jsem definitivní přijetí ETIAS, tedy Evropského systému pro cestovní informace a povolení, což může vypadat na první pohled jako samozřejmost, ale tak samozřejmé to rozhodně nebylo. Evropská levice bohužel dlouho komplikovala přijetí ETIAS, protože se nechtěla smířit s omezením vízové liberalizace a s tím související osobní svobody. Je pravda, že cestující s právem bezvízového styku mohli dosud cestovat do EU naprosto volně, ale rozumná a přiměřená omezení v zájmu bezpečnosti občanů EU jsou určitě něčím, co by měli bez problému strpět. Předpokládám, že slušným cestujícím by poskytnutí osobních údajů umožňujících vyloučit bezpečnostní či zdravotní riziko vadit nemělo. Tím méně by mělo vadit evropské levici, která má hájit zájmy občanů EU a přispívat k přijetí pravidel ochrany vnějších hranic EU garantujících maximální možnou míru bezpečnosti.   

Finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie

Podpořil jsem zprávu, která v čl. 59 zpřesňuje a rozšiřuje vymezení střetu zájmů. Ten se tak bude nově vztahovat i na členy vlády, kteří se podílí – přímo, nepřímo či sdíleně – na plnění rozpočtu EU a na jeho správě, včetně přípravy na tuto činnost. Střet zájmů zahrnuje i situace, kdy by takový člen vlády byl příjemcem dotací EU. Pokud by tato zpřísněná definice střetu zájmů platila už v minulém volebním období, byl by český premiér A. Babiš jakožto ministr financí, který řídí finanční toky z rozpočtu EU do národního rozpočtu, jednoznačně v tomto střetu zájmů a buď by se musel vzdát funkce ministra, nebo by nemohl čerpat dotace EU. Lze mít za to, že zpřísněné pravidlo o střetu zájmů se bude na A. Babiše vztahovat i v jeho nynější roli předsedy vlády. Aby tomuto nově definovanému zákazu střetu zájmu vyhověl, měl by A. Babiš prokázat, že nečerpá dotace EU, tedy že není v žádném směru ovládající osobou podniků, které převedl do svěřenského fondu.

Autor článku : Luděk Niedermayer