Vysvětlení mého hlasování z 25. - 28. listopadu
06.12.2019
Práva dětí u příležitosti 30. výročí Úmluvy o právech dítěte
Podpořil jsem usnesení, které odsuzuje veškeré formy násilí páchaného na dětech. Domnívám se, že tradice, kultura, náboženství nebo vyznání, politická či jakákoli jiná přesvědčení by nikdy neměla být používána k ospravedlnění násilí páchaného na dětech. Mimo jiné považuji za alarmující nebývalý nárůst zpráv o výskytu materiálů s dětskou pornografií na internetu, a je proto více investovat do výzkumu a vývoje a do nových technologií, které by na internetu odhalovaly dětskou pornografii a urychlovaly její stahování a odstraňování.
Změna DPH a pravidel pro spotřební daně, pokud jde o obranné úsilí v rámci Unie
Podpořil jsem zprávu, jejímž cílem je sjednotit režim daně z přidané hodnoty v oblasti obranného úsilí v rámci EU a NATO. Podobným způsobem by měly být sjednoceny i podmínky pro osvobození od spotřební daně, které stanoví směrnice o spotřebních daních. Oproti návrhu Komise dochází k úpravě definice obranného úsilí v rámci Unie, zejména s cílem zajistit, aby se vztahovala na veškeré činnosti, vojenské útvary nebo struktury podle článku 42 Smlouvy o EU, v němž se vymezuje oblast působnosti SBOP. Díky tomuto opatření by mělo dojít ke snížení administrativní zátěže, a tím pásem snížení nákladů na vojenskou mobilitu.
Dohoda EU-Ukrajina, kterou se mění obchodní preference pro drůbeží maso a přípravky z drůbežího masa stanovené v Dohodě o přidružení EU-Ukrajina
Podpořil jsem dohodu s Ukrajinou, která spočívá ve zvýšení stávající kvóty pro drůbeží maso a výrobky z drůbežího masa o dalších 50 000 tun. Od poloviny roku 2016 se totiž začal z Ukrajiny do EU ve zvýšeném množství dovážet nový druh děleného drůbežího masa sestávající z tradičních prsou, která zahrnují i pažní kosti křídel, přičemž uvedené kosti tvoří jen velmi malou část jeho celkové hmotnosti. Uvedené maso může být s minimálním zpracováním uváděno na trh Unie jako drůbeží prsa. Výrazný nárůst bezcelního dovozu tohoto konkrétního děleného drůbežího masa z přibližně 3 700 tun v roce 2016 na více než 55 000 tun v roce 2018, který v průběhu jednání o dohodě o přidružení s Ukrajinou neexistoval, ani nebyl předvídatelný, tak vyvolává velké obavy. Oslabuje ochranu, kterou mají v rámci dohody o přidružení drůbeží prsa, a má potenciál narušit citlivou rovnováhu na trhu s drůbežím masem v EU. Zahrnutím ochodu tohoto konkrétního drůbežího výrobku do systému tak je jenu stranu podpoří Ukrajinu, na durhou pak umožní EU lépe tento obchod kontrolovat.
Volba Komise
Hlasoval jsem pro Komisi jako celek, která díky kladnému výsledku hlasování bude moci v lednu ujmout své funkce pod vedením předsedkyně z mé vlastní politické frakce. Na komisi mimo jiné oceňuji její politickou vyváženost odrážející politické rozložení proevropských sil v EP a také větší podíl žen, což by mělo být příkladem i pro jiné úrovně politiky a oblasti života. Souzním s ambiciózním programem nové předsedkyně v oblasti ochrany klimatu a životního prostředí, která je i pro mě jednou z hlavních priorit tohoto legislativního období.
Rozpočtový proces na rok 2020: společný návrh
Podpořil jsem konečnou dohodu EP a Rady na rozpočtu 2020, v níž EP prosadil navýšení výdajů o 450 milionů EUR na financování priorit EP a to je nejlepší výsledek, kterého se během současného programovacího období podařilo dosáhnout. Na financování priorit EP, zejména výdajů souvisejících s ochranou klimatu, mládeží, digitalizací a výzkumem, tak půjde celkem 850 milionů EUR v závazcích. Kromě toho bylo o důležitých navýšeních klíčových programů EU rozhodnuto v souladu s prioritami mé frakce: o 302 milionů EUR je navýšen program Horizont 2020 (včetně významného přídělu na výzkum rakoviny), o 132,8 milionu EUR Nástroj pro propojení Evropy (CEF energetika 95,8 milionu EUR a CEF doprava 37 milionů EUR), o 50 milionů EUR program Erasmus +, o 10 milionů EUR program LIFE a o 28,3 milionu EUR Iniciativa pro zaměstnanost mládeže. Za důležité a přínosné rovněž považuji, že více než 500 miliónů EUR bude směřovat na výdaje související s ochranou klimatu.
Klimatická a environmentální krize
Podpořil jsem usnesení, protože jsem přesvědčen o nutnosti vyvinout okamžité úsilí směřující k omezení globálního oteplení na 1,5 °C a k zamezení masivního úbytku biologické rozmanitosti. Je třeba hledat vhodné a účinné způsoby, jak do toho úsilí zapojit občany a všechny společenské a hospodářské sektory, včetně průmyslu. Současně je třeba zajistit, aby hospodářská transformace vyvolaná potřebou ochrany klimatu probíhala vyváženým způsobem bez ztráty pracovních příležitostí.
Konference OSN o změně klimatu 2019 (COP25)
Podpořil jsem usnesení, které mimo jiné zdůrazňuje význam Zelené dohody pro Evropu a její předpokládané komplexní ambiciózní strategie pro dosažení uhlíkově neutrální Evropy nejpozději do roku 2050. Zelená dohoda pro Evropu však sama o sobě nebude stačit, důležité bude také to, aby Komise ve vazbě na ni upravila všechny své příslušné politiky, zejména v oblasti klimatu, zemědělství a soudržnosti. Jsem přesvědčen, že má-li být EU důvěryhodným a spolehlivým partnerem v celosvětovém měřítku a zůstat v oblasti klimatu globálním lídrem, musí být její vlastní klimatická politika dostatečně ambiciózní a inkluzivní. EU by proto v tomto ohledu mimo jiné měla investovat a dosáhnout výrazného pokroku ve výzkumu a ve vývoji průmyslově využitelných inovací.
Přistoupení EU k Istanbulské úmluvě a další opatření v boji proti genderově podmíněnému násilí
Podpořil jsem usnesení, které odsuzuje všechny formy genderově podmíněného násilí a vyzývá sedm členských států včetně ČR, které podepsaly, avšak dosud neratifikovaly Istanbulskou úmluvu, aby tak neprodleně učinily. Základním nástrojem proti různým formám násilí na ženách, které často bývají skryté za zdmi domovů nebo kanceláří, by měly být osvětové kampaně prosazující nulovou toleranci v tomto ohledu. Za klíčový nástroj prevence všech forem násilí, a to především v období dospívání, pak považuji širší antidiskriminační vzdělávací strategie.
Nedávná opatření Ruské federace proti litevským soudcům, státním zástupcům a vyšetřovatelům zapojeným do vyšetřování tragických událostí ze dne 13. ledna 1991 ve Vilniusu
Podpořil jsem usnesení vyjadřující podporu rodinám obětí "událostí 13. ledna 1991", kdy se ozbrojené síly SSSR dopustily agrese vůči nezávislému litevskému státu a jeho obyvatelům, kteří se snažili pokojně bránit televizní věž ve Vilniusu. Při této agresi přišlo o život 14 osob a téměř 800 osob bylo zraněno. S ohledem na tyto fatální následky je zcela na místě odsouzení neochoty orgánů Ruské federace spolupracovat s litevskými soudci a státními zástupci, a k tomu navíc zahájení trestního řízení proti státním zástupcům, vyšetřovatelům a soudcům Litevské republiky zapojeným do vyšetřování a rozhodování v kauze 13. ledna, a to na základě článků 299 a 305 trestního zákoníku Ruské federace, v nichž se stanoví trestní odpovědnost za „vědomé uvalení trestní odpovědnosti na nevinnou osobu“ a za „vědomé vydání nespravedlivého rozsudku, rozhodnutí nebo učinění jakéhokoli jiného právního úkonu soudcem“. Tento postup ruských orgánů je v jasném rozporu se základními právními hodnotami, zejména s nezávislostí soudnictví, a EU musí toto svévolné a protiprávní jednání ruských orgánů rozhodně odmítnout.
Opatření k řešení dopadů rozhodnutí WTO ve sporu týkajícím se společnosti Airbus na evropské zemědělství
Podpořil jsem usnesení, které upozorňuje na to, že nová americká cla uvalená v reakci na spor o dotace pro společnost Airbus, která odpovídají 1,1 miliardy EUR, zasáhnou vývoz zemědělsko-potravinářských výrobků z EU do USA v hodnotě 4,3 miliardy EUR. Komise by proto měla revizí nařízení o propagaci umožnit hospodářským subjektům prodloužit propagační kampaně v USA a umožnit větší pružnost ve způsobu vedení současných propagačních kampaní v třetích zemích, aby hospodářské subjekty mohly lépe reagovat a posílit své akce v USA a aby zabránily dopadu na spotřebitele, nebo aby se v případě potřeby mohly přeorientovat na alternativní trhy.
Krize Odvolacího orgánu WTO
Podpořil jsem usnesení, které poukazuje na to, že USA již od roku 2017 blokují jmenování nástupců členů sedmičlenného Odvolacího orgánu a zamítly řadu návrhů na zahájení výběrového řízení k obsazení zbývajících volných míst. Přitom Odvolací orgán WTO hraje v systému WTO pro řešení sporů zásadní úlohu tím, že jako součást dvoustupňového systému rozhodování díky nestrannosti rozhodců přispívá k zajišťování dodržování pravidel WTO a k bezpečnosti a předvídatelnosti mnohostranného systému obchodování a tím předchází přijímání jednostranných opatření. Je proto důležité, aby Komise pokračovala v jednání se všemi členy WTO včetně USA s cílem co nejdříve odblokovat postup jmenování, a to případně i po 10. prosinci 2019, kdy skončí platnost mandátu dvěma ze tří zbývajících členů Odvolacího orgánu WTO.
Probíhající jednání o nové dohodě o partnerství mezi EU a státy AKT
Podpořil jsem usnesení, které se vyjadřuje k probíhajícím jednáním o nové dohodě mezi EU a státy AKP a konstatuje, že k vyjednání nové dohody nahrazující stávající Dohodu z Cotonou bude zapotřebí více času a že jednání se bohužel nepodařilo uzavřít do konce října 2019, jak se původně předpokládalo. Domnívám se, že nová dohoda by měla dále upevnit princip partnerství za rovných podmínek a současně zohlednit specifika každé země, a jít tedy nad rámec pouhého vztahu dárce-příjemce. Současně jsem toho názoru, že některé z jedinečných prvků Dohody z Cotonou, konkrétně dodržování lidských práv, demokracie, základních svobod, řádné správy věcí veřejných a zásad právního státu, je třeba v nové dohodě zachovat a posílit.