Vysvětlení mého hlasování z 26. - 29. dubna.
03.05.2021
Digitální zelený certifikát – občané Unie
Podpořil jsem zprávu, protože omezení spojená s přeshraničním cestováním způsobují komplikace zejména osobám, které denně nebo často překračují hranice na cestě do práce nebo do školy, za blízkými příbuznými, lékařskou péčí nebo kvůli péči o své blízké. Certifikát EU COVID-19 by měl proto usnadnit volný pohyb obyvatel pohraničních oblastí, sezónních přeshraničních pracovníků, dočasných přeshraničních pracovníků a pracovníků v dopravě. V souladu se zásadou nediskriminace by členské státy měly vydávat tyto certifikáty o očkování občanům Unie a jejich rodinným příslušníkům, kteří byli očkováni očkovací látkou proti COVID-19 schválenou EMA, a měly by mít i možnost vydávat certifikáty o očkování občanům Unie a jejich rodinným příslušníkům, kteří byli očkováni očkovací látkou zařazenou na seznam WHO k nouzovému použití.
Podpořil jsem usnesení, které mimo jiné vyzývá Rusko, aby ukončilo veškeré nepřátelské aktivyprováděné prostřednictvím příslušníků zpravodajských služeb prot členským státům EU a podporuje rozhodnutí českých orgánů vyrovnat počet zaměstnanců ruského velvyslanectví v České republice a českého velvyslanectví v Rusku v reakci na zjištění, že za výbuchem zbrojního skladu ve Vrběticích stojí příslušníci ruských zpravodajských služeb. V této souvislosti EP odsuzuje následné výhrůžky Ruské federace adresované České republice a oceňuje veškeré projevy podpory a solidarity ze strany celé řady vlád členských států EU a všechny dosud nabídnuté diplomatické služby. Také vyzývá členské státy EU, aby po vzoru případu Skripal přistoupily ke koordinovanému vyhoštění ruských diplomatů.
Podpořil jsem zprávu, která zdůrazňuje, že je třeba řešit problém nedostatečného zdanění digitalizované ekonomiky a že je třeba zohlednit přirozenou mobilitu vysoce digitalizovaných nadnárodních společností, zejména s ohledem na vytváření hodnot, a zajistit spravedlivé rozdělení práv na zdanění mezi všechny země, v nichž vykonávají hospodářskou činnost a vytvářejí hodnoty, včetně výzkumu a vývoje. V této souvislsoti je třeba upozornit na to, že závěrečáé zpráva OECD/G20 týkající se eroze základu daně a přesouvání zisku (BEPS) se dospělo k závěru, že digitální ekonomika se stále více stává samotnou ekonomikou; uznává rychlou digitalizaci většiny hospodářských odvětví a potřebu daňového systému, který obstojí i v budoucnu a který nevyděluje digitální ekonomiku, ale zajišťuje spravedlivé rozdělení příjmů mezi jednotlivé země, kde je vytvářena hodnota.
Výsledky jednání mezi EU a Spojeným královstvím
Vítám, že dohoda o obchodu a spolupráci mezi EU a Spojeným obsahuje vymahatelné rovné podmínky, mj. v oblasti státní podpory, sociálních a environmentálních norem, dlouhodobéhoho řešení v oblasti rybolovu a nový rámec pro soudní a policejní spolupráci a spolupráci v oblasti vnitřní bezpečnosti založený na plném dodržování Evropské úmluvy o lidských právech (EÚLP) a právního rámce EU pro ochranu údajů. Na druhou stranu je škoda, že Spojené království neprojevilo dostatečnou politickou vůli jednat o dalších důležitých oblastech, zejména zahraniční, obranné a vnější bezpečnostní politice a rozhodlo se neúčastnit programu Erasmus+.
Podpořil jsem usnesení, které vyzývá Komisi, aby navrhla celounijní společný právní rámec pro ochranu a udržitelné využívání půdy, který se bude zabývat všemi hlavními hrozbami pro půdu, a doplnila ho o hloubkovou studii posouzení dopadů založenou na vědeckých údajích, která bude analyzovat jak náklady na opatření, tak na nečinnost z hlediska okamžitých a dlouhodobých dopadů na životní prostředí, lidské zdraví, vnitřní trh a obecnou udržitelnost. Komise by také podle mého názoru měla předložit návrh otevřeného seznamu činností s případným značným potenciálem způsobit kontaminaci půdy, přičemž tento seznam by měl být přístupný veřejnosti a pravidelně aktualizován.
Potírání šíření teroristického obsahu online
Podpořil jsem zprávu, protože se domnívám, že je třeba zabránit zneužívání hostingových služeb k šíření teroristického obsahu na internetu. Aby se zajistilo odstranění nezákonného teroristického obsahu, zavádí nařízení příkaz k odstranění, který může být vydán jako správní nebo soudní rozhodnutí příslušným orgánem v členském státě. V takových případech je poskytovatel hostingových služeb povinen do jedné hodiny obsah odstranit nebo k němu znemožnit přístup. Nařízení navíc harmonizuje minimální požadavky na hlášení zaslaná příslušnými orgány členských států a orgány Unie (jako je Europol) poskytovatelům hostingových služeb, která mají být posouzena na základě jejich příslušných podmínek. Osobně bych byl rád, aby byla podobná úprava přijata i v oblasti dětské pornografie a sexuálního zneužívání dětí online.
Mechanismus civilní ochrany Unie
Podpořil jsem zprávu, protože změna klimatu vede ke zvýšení četnosti, intenzity a složitosti přírodních katastrof v Unii i jinde ve světě, a tak je nutná i vysoká míra solidarity mezi zeměmi. Přírodní katastrofy, jako jsou lesní požáry, mohou vést ke ztrátám na lidských životech, možnostech obživy a biologické rozmanitosti, způsobují uvolňování vysokých množství emisí uhlíku a snižování schopnosti planety absorbovat uhlík, což změnu klimatu dále zhoršuje. Je proto zásadní, aby byla posílena prevence katastrof i připravenost a odezva na ně a aby mechanismus Unie zahrnoval dostatečné kapacity, a to i během přechodného období pro kapacity rescEU, aby bylo možné zasáhnout v případě, že dojde k lesním požárům a jiným přírodním katastrofám souvisejícím s klimatem.
Interinstitucionální dohoda o povinném rejstříku transparentnosti
Vítám dohodu jako další krok ke zlepšení norem pro etické zastupování zájmů (lobbying), i když bych upřednostnil zřízení rejstříku transparentnosti prostřednictvím právního aktu, neboť to by byl způsob, jak právně zavázat třetí strany. Vítám také, že Rada se z pozorovatele stala oficiální stranou dohody. Je však škoda, že její účast je omezena na setkání s nejvyššími úředníky, a to pouze v rámci dobrovolných režimů, na setkání stálých zástupců a zástupců stálých zástupců během jejich předsednictví a v průběhu šesti měsíců, které mu předcházejí. Považoval bych za žádoucí, aby se těchto dobrovolných režimů aktivně účastnila všechna stálá zastoupení, aby je uplatňovala i po skončení svého předsednictví a aby byly rozšířeny i na další úředníky.
Účinnější a ekologičtější námořní doprava
Podpořil jsem zprávu, protože se domnívám, že námořní odvětví by mělo přispívat k úsilí Unie o snižování emisí skleníkových plynů a zároveň zajišťovat konkurenceschopnost odvětví. Při snižování emisí z námořní dopravy je přitom třeba využívat všech snadno použitelných možností, včetně přechodných technologií jako alternativ pro těžké topné oleje, a investovat do nich, a zároveň najít a financovat dlouhodobé alternativy s nulovými emisemi. Zdůrazňuji v této souvislosti význam přechodných technologií, jako je LNG a infrastruktura pro LNG, pro postupný přechod na alternativy s nulovými emisemi v námořním odvětví.
Program Občané, rovnost, práva a hodnoty na období 2021–2027
Podpořil jsem zprávu, protože jsem přesvědčen, že Fond pro spravedlnost, práva a hodnoty pomohou posílit a prosadit hodnoty EU a dodržování zásad právního státu a zachování otevřených, demokratických, inkluzivních a tvůrčích společností, což Evropané očekávají. Koneckonců již podle stávajících pravidel jsou členské státy povinny prokázat, že jejich pravidla a postupy pro finanční řízení prostředků EU jsou odolné a financování je dostatečně chráněno proti zneužití a podvodům. Pouze nezávislé soudnictví, které prosazuje právní stát a právní jistotu ve všech členských státech, může zaručit, že peníze z rozpočtu EU budou dostatečně ochráněny.
Program Spravedlnost na období 2021–2027
Podpořil jsem zprávu, protože prosazování a obrana hodnot a práv EU má hluboký dopad na politický, sociální, kulturní, právní a hospodářský život Unie a přispívá k tomu, aby EU přinášela hmatatelné výsledky v každodenním lidském životě. Opatření na úrovni EU v této oblasti musí být udržitelné a posílené, aby řešilo přetrvávající nedostatky a nové problémy a zajistilo prosazování, účinnou ochranu a dodržování práv a hodnot. Program by měl také přispět k dokončení vnitřního trhu a umožnit EU, aby hrála klíčovou roli při obraně a prosazování svých hodnot na globální úrovni, což přispěje k cílům OSN v oblasti udržitelného rozvoje.