Vysvětlení vybraných bodů plenárního zasedání 21.-24.10.2019
05.11.2019
Evropský fond pro přizpůsobení se globalizaci (2014–2020)
Cílem schváleného návrhu je umožnit Evropskému fondu pro přizpůsobení se globalizaci (dále jen „EFG“) podporovat pracovníky propuštěné v důsledku pravděpodobných hospodářských narušení způsobených odchodem Spojeného království Velké Británie a Severního Irska („Spojené Království “) z Unie bez dohody o vystoupení.
Účelem EFG je podpora pracovníků propuštěných a samostatně výdělečně činných, jejichž činnost skončila v důsledku velkých strukturálních změn ve struktuře světového obchodu v důsledku globalizace nebo v důsledku globální finanční a hospodářské krize.
V rámci kritéria globalizace zahrnuje oblast působnosti EFG propouštění způsobené přesunem pracovních míst do třetích zemí, vážným přesunem obchodu Unie se zbožím nebo službami nebo rychlým poklesem podílu na trhu Unie v daném odvětví.
Schválený legislativní návrh upřesňuje, že oblast působnosti EFG zahrnuje propuštěné pracovníky v oblastech, odvětvích, územích nebo na trzích práce, kteří trpí vážným hospodářským narušením v důsledku odchodu Spojeného království z Unie bez dohody. Takový odchod z EU by představoval podstatnou změnu obchodních vztahů EU a charakter vnitřního trhu, a lze proto očekávat, že by měl významný dopad na obchod, růst a zaměstnanost.
Opatření týkající se plnění a financování souhrnného rozpočtu Unie v roce 2020 v souvislosti s vystoupením Spojeného království z Unie
Účelem schváleného návrhu je prodloužit do roku 2020 platnost rámce alternativních opatření podle nařízení (EU, Euratom) 2019/1197, které schválil Parlament dne 17. dubna 2019. Jeho cílem je minimalizovat nejzávažnější dopady na příjemce výdajových programů a jiné činnosti EU v době brexitu a do konce roku 2020. Umožnilo by se tím řádné rozpočtové plnění právních závazků se Spojeným královstvím a subjekty Spojeného království podepsaných nebo přijatých před datem vystoupení nebo mezi datem vystoupení a koncem roku 2019 na základě nařízení (EU, Euratom) 2019/1197.
Schválené vytvoření možnosti zachovat v průběhu roku 2020 způsobilost k čerpání finančních prostředků Unie pro Spojené království a subjekty ze Spojeného království je podmíněno tím, že Spojené království učiní písemný závazek, že bude přispívat na financování rozpočtu na rok 2020 za podmínek stanovených v tomto návrhu. Kromě toho by se mělo Spojené království písemně zavázat k akceptování kontrol a auditů během celého prováděcího období příslušných programů nebo činností.
Souhrnný rozpočet Evropské unie na rozpočtový rok 2020 – všechny oddíly
EP schválil svůj postoj a vývoj směřuje ke svolání dohodovacího řízení. EP navrhuje celkovou úroveň rozpočtu 2020 ve výši 170,9 miliard EUR v prostředcích na závazky (PZ) a 159 miliard EUR v prostředcích na platby (PP), závazky činí 1,01% HND EU a platby 0,94% HND EU;
• Cílem EP je zajistit, aby rozpočet 2020 významně přispěl k řešení problému změny klimatu a k dosažení 20% výdajového cíle na opatření v oblasti změny klimatu.
• EP navrhuje posílit Iniciativu pro zaměstnanost mládeže (YEI) o 363,3 milionu EUR nad úroveň návrhu Komise a program Erasmus + pro vzdělávání a odbornou přípravu o 123 milionů EUR;
• EP navrhuje posílit své další prioritní programy, jako je podpora malých a středních podniků, digitalizace, výzkum rakoviny, migrace, spolupráce v oblasti bezpečnosti a práva a vnější politika;
• EP navrhuje zvýšit financování nad úroveň návrhu Komise u rozpočtových položek zaměřených na dopad afrického moru prasat v několika členských státech;
• EP navrhuje zvýšit prostředky pro dvě agentury zabývající se migrací, bezpečností a kontrolou hranic: Eurojust a Frontex;
• EP souhlasí se zkrácením položky „hospodářský, sociální a územní rozvoj“ v Turecku v rámci předvstupního nástroje (IPA II) navrženým Radou (5 milionů EUR); EP navrhuje snížit položku „politické reformy“ o dalších 5 milionů EUR (nad rámec snížení o 26 milionů EUR dohodnutého Radou) a zároveň vložit 100 milionů EUR z této položky do rezervy, která by se zrušila v případě jasně měřitelného zlepšení situace v Turecku nebo nasměrování celého financování v této položce do občanské společnosti;
• EP navrhuje pokračovat v podpoře projektu Objevte EU: Bezplatný cestovní pas pro Evropany ve věku 18 let (25 milionů EUR)
• EP navrhuje obnovit prakticky všechny škrty navržené Radou a plně využít dostupné částky v rámci nástroje flexibility.
Dopady úpadku skupiny Thomas Cook
EP vyjádřil přesvědčení, že je třeba přijmout strategii EU pro udržitelný cestovní ruch pomocí koordinovaných a konkrétních opatření, jako je například mechanismus pro řešení krizí a mechanismy pro účinnou spolupráci v odvětví cestovního ruchu; vyzývá Komisi, aby do svého příštího návrhu rozpočtu zavedla zvláštní rozpočtovou položku pro odvětví cestovního ruchu, jak to požadoval EP pro víceletý finanční rámec na období 2021–2027;
EP naléhavě vyzývá členské státy a Komisi, aby jako krajní možnost zvážily opatření státní podpory, která mohou zmírnit negativní hospodářský dopad na podniky, města, regiony a destinace a také vážné důsledky pro zaměstnanost;
EP vyzval Komisi a členské státy, aby zajistily, že pracovníkům postiženým platební neschopností budou zaručeny jejich zasloužené mzdy a důchodové dávky;
EP zdůraznil, že je důležité zajistit dobře fungující vnitřní trh s dopravními službami, zachovat vysokou úroveň ochrany spotřebitelů a zaměstnanců a zlepšit konkurenceschopnost podniků v odvětví cestovního ruchu;
Turecká vojenská operace v severovýchodní Sýrii a její následky
EP rozhodně odmítl turecké plány na zřízení tzv. bezpečné zóny podél severovýchodní syrské hranice; zdůraznil, že jakýkoli nucený přesun syrských uprchlíků nebo vnitřně vysídlených osob do této oblasti by představoval závažné porušení konvenčního mezinárodního uprchlického práva, mezinárodního humanitárního práva a zásady nenavracení, a připomíná, že každý návrat uprchlíků musí být bezpečný, dobrovolný a důstojný, a že stávající okolnosti takové přesuny naprosto znemožňují.
EP zdůrazňuje, že by EU do těchto oblastí neměla posílat žádnou stabilizační ani rozvojovou pomoc; zdůrazňuje, že etnické a náboženské skupiny v Sýrii mají právo i nadále důstojně a bezpečně žít ve své historické a tradiční vlasti nebo se do ní vrátit;
EP rozhodně odmítl turecké plány na zřízení tzv. bezpečné zóny podél severovýchodní syrské hranice; zdůraznil, že jakýkoli nucený přesun syrských uprchlíků nebo vnitřně vysídlených osob do této oblasti by představoval závažné porušení konvenčního mezinárodního uprchlického práva, mezinárodního humanitárního práva a zásady nenavracení; připomněl, že každý návrat uprchlíků musí být bezpečný, dobrovolný a důstojný, a že stávající okolnosti takové přesuny naprosto znemožňují; zdůraznil, že by EU do těchto oblastí neměla posílat žádnou stabilizační ani rozvojovou pomoc a že etnické a náboženské skupiny v Sýrii mají právo i nadále důstojně a bezpečně žít ve své historické a tradiční vlasti nebo se do ní vrátit.
EP vyzval Radu, aby zvážila přijetí vhodných a cílených hospodářských opatření namířených proti Turecku, které nesmí mít negativní dopad na občanskou společnost ani na osoby, které již závažně poškodila hospodářská krize v této zemi, situaci syrských uprchlíků nebo další účast tureckých studentů na evropských výměnných programech jako je Erasmus+; žádá Radu, aby jako odrazující opatření s cílem předejít další eskalaci v severovýchodní Sýrii zvážila pozastavení obchodních preferencí v rámci dohody o zemědělských produktech a, jako poslední krajní možnost, pozastavení celní Unie mezi EU a Tureckem.
EP vyzval Radu, aby zvážila přijetí vhodných a cílených hospodářských opatření namířených proti Turecku, které nesmí mít negativní dopad na občanskou společnost ani na osoby, které již závažně poškodila hospodářská krize v této zemi, situaci syrských uprchlíků nebo další účast tureckých studentů na evropských výměnných programech jako je Erasmus+.
EP žádá Radu, aby jako odrazující opatření s cílem předejít další eskalaci v severovýchodní Sýrii zvážila pozastavení obchodních preferencí v rámci dohody o zemědělských produktech a, jako poslední krajní možnost, pozastavení celní Unie mezi EU a Tureckem.
Aktuální stav zveřejňování informací o dani z příjmu ze strany některých podniků a poboček – veřejné podávání zpráv podle jednotlivých zemí
EP v nelegislativním usnesení vyzval členské státy, aby prolomily zablokovanou situaci v Radě a dokončily první čtení návrhu směrnice o veřejném podávání zpráv podle jednotlivých zemí a zahájily interinstitucionální jednání s Parlamentem s cílem co nejdříve tento legislativní proces dokončit. Jablek sváru je zejména právní základ – zatímco podle Komise a EP by jím měla být svoboda usazování, kde se uplatňuje postup spolurozhodování, podle Rady by jím měly být daně, kde se uplatňuje jednomyslnost a EP je pouze konzultován.
Zahájení jednání o přistoupení se Severní Makedonií a Albánií
EP v nelegislativním usnesení vyjádřil hluboké zklamání nad tím, že se EU nedokázala kvůli nesouhlasu Francie, Dánska a Nizozemska dohodnout na zahájení přístupových jednání se Severní Makedonií a Albánií, neboť EP je přesvědčen, že obě země vynaložily značné úsilí a splňují požadavky, kterými EU zahájení přístupových jednání podmiňuje. Podle EP je nepřijetí rozhodnutí v této věci strategickou chybou a škodí důvěryhodnosti EU vzhledem k tomu, že integrace způsobilých zemí pomáhá posilovat mezinárodní postavení EU a chránit její zájmy, zatímco pokrok na cestě k přistoupení k EU má zase transformační účinek v samotných kandidátských zemích. EP také podotkl, že rozhodnutí EU nezahájit přístupová jednání vedlo v Severní Makedonii k vyhlášení předčasných voleb a způsobilo, že ti, kteří udělali ústupky, ztratili na důvěryhodnosti. Mohlo to také vést k většímu sblížení Severní Makedonie i Albánie s jinými zahraničními aktéry, jejichž působení by nemuselo být v souladu s hodnotami a zájmy EU.