Zdanění digitálních společností je nevyhnutelné a fér
13.12.2018
Firmy splňující podmínky daně (mimo jiné světový obrat nad 750 milionů EUR a zároveň obrat v EU nad 40 milionů EUR) by měly nejprve odvádět daň vycházející ze svých příjmů v každé z unijních zemí, kde v určeném rozsahu působí. Rozhodující budou počty uživatelů služeb nebo počty uzavřených smluv s firemními zákazníky.
Luděk Niedermayer (TOP 09), místopředseda hospodářského výboru Evropského parlamentu, uvádí: „Cílem Evropského parlamentu je vyslat jasný signál těm členským státům, které zatím dohodu blokují: část daní se musí platit tam, kde vzniká firmám hodnota a zisk. A to se dnes u těchto firem neděje. Zároveň podporujeme vznik přinejmenším celo-unijního řešení.“
„Evropské daňové systémy nejsou připraveny na ekonomiku 21. století. Než se podaří najít širokou, světovou dohodu buď zvolíme cestu kompromisního, ale jasného a fungujícího společného zdanění, nebo snahu vzdáme a necháme členské státy přijít s vlastními řešeními spojenými s problémy, jež tato fragmentace přinese. Ta poškodí menší země, které nemají ve vztahu k velkým firmám tak silnou pozici jako země velké. Unijní Google tax není ideální scénář, ale dobrý začátek. Ruku v ruce s tím musí jít i pokračování v diskusi na globální úrovni a dovedení ji k výsledku,“ dodává Luděk Niedermayer.
Evropský parlament je v daňových záležitostech pouze konzultován. Konečné stanovisko k návrhu, který Komise představila letos v březnu, musí zaujmout jednomyslně členské státy. V Radě je po krachu jednání o komisním textu aktuálně projednávána možnost 3% zdanění digitálních společností na základě jejich výnosu z reklamy.
Původní verze zde.