Big_loader_ajax

A tenhle znáte? Provoz elektromobilů není levnější než provoz spalováků…

20.02.2023

Některé české internetové portály čtenáře doslova masírují, jaký nesmysl jsou elektromobily. Poté, co se ceny elektroaut ve střední třídě přestaly již nyní u řady výrobců lišit od těch se spalovacími motory, nastoupil nový argument. Ten říká, že provoz na elektřinu je dražší než ten na fosilní palivo.

Zda to je pravda lze snadno ověřit. Pro výpočet využívám jeden z nám známých modelů, který má fakticky elektrický klon. Jde o Škodu Kodiaq a Enyaq iV (cenová politika Škody, na rozdíl od jiných značek, stále „diskriminuje“ bateriová elektroauta , ovšem při obvykle lepší výbavě a vyšším výkonu BEV, ale cenový rozdíl zde nezohledňuji).

Data o průměrné spotřebě jsou použita z řidičského portálu Spritmonitor.de. Ten dává průměrnou spotřebu Enyaq 21,25 kWh/100 km, průměr spalovacího Kodiaq pak 8,05 l/100 km.

Pro výpočet nákladů na palivo počítám s aktuální cenou fosilního paliva 38 Kč/l (mírně pod aktuální hodnotou), u BEV pak s využitím mnou používané nabíjecí karty WE Charge koncernu Volkswagen (u které nedávno vzrostla cena). Ta existuje ve dvou verzích, se zvýhodněním nabíječek Ionity ve verzi dražší – bezplatnou třetí možnost, s vyšším tarifem, pomíjím. Propočet dělám pro obě verze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U BEV předpokládám nabíjení z 60% doma (tarif za 7 kč), 10% u pomalých AC nabíječek, a zbývajících 30% podílu u rychlých DC nabíječek (2:1 u výhodnější volby).

Bez ohledu na volbu tarifu, dokonce i při nízkém měsíčním nájezdu 1500 km, je úspora na palivu kolem 30 %. Při navýšení nájezdu na dvojnásobek vzroste u výhodnějšího tarifu na 37 %. Výsledek jsem rozepsal v tabulce, který naleznete v textu na webu hybrid.

Volba nabíjecího mixu ve výpočtu je přitom poměrně „neefektivní“. Při mém obvyklém nájezdu, cca 2500 km měsíčně, kdy nabíjím na DC nabíječce jen na zhruba 800 km, činí úspora za palivo 51 % (na 300 km nabíjím bezplatně, což ve výpočtu pomíjím). Navíc k tomu v propočtu nákladů figuruje ne nepodstatná úspora za servis (plus „drobnosti“ jako neplacení dálniční známky a bezplatné parkování). Proto, i přes poměrně podstatné zdražení nabíjecích služeb (vyvolané růstem ceny energií) je stále BEV v provozu z hlediska „tankování“ citelně úspornější než auta s vnitřním spalováním (ICEV).

Pohled do ceníku třeba BMW (model 4), nebo porovnání dnešních cen vozů Tesla se srovnatelnou konkurencí potvrzuje, že pořízení BEV a ICEV v některých třídách vychází přinejmenším srovnatelně. Vzhledem k obvykle vyšší zůstatkové hodnotě BEV (nižší riziko drahého servisu) a obdobné ceně pojistek vyjde, při smysluplném provozu BEV (vysoký podíl domácího nabíjení), celkový náklad (TCO) u elektromobilu viditelně lépe.

Jediným, zato podstatným problémem, který brzdí rychlejší rozvoj BEV (z hlediska majitelů BEV naštěstí, neb jinak by zřejmě nestačila nabíjecí infrastruktura nutná na delší cesty) je neexistence srovnatelné cenové alternativy v kategorii levnějších aut. Škoda Enyaq iV pro většinu uživatelů (s výjimkou „dálničních letců“ nebo těch, co nemají možnost domácího nabíjení) představuje z hlediska užitné hodnoty přinejmenším podobné „zboží“ jako Kodiaq, s levnějšími náklady na provoz.

Srovnatelná užitná hodnota za podobnou cenu ale jistě neplatí pro dnes nejlevnější elektromobil Dacia Spring v porovnaní s malým autem podobné ceny (kolem 450 tisíc). Na trhu není ani dostatek levnějších ojetých aut v dobré kvalitě (které se postupně na trh dostanou z fleetů).

Dnes vede cesta k podobným nákladům (TCO)  u tohoto typu aut jen přes pokles cen baterií, velkosériovou výrobu menších modelů nebo přes jejich státní podporu. Zatímco poslední podmínka již v některých zemích platí a funguje, k plnění ostatních se dobereme časem. O tom, zda tato ilustrace přesvědčuje o tom, že BEV přinesou vedle snížení emisí také faktické snížení nákladů na osobní mobilitu, se může zamyslet každý z vás.

PS: Zdá se, že k podobnému závěru jako já došli i lidé jinde.

 

Autor článku : Luděk Niedermayer
Zdroj : Hybrid.cz