České kamiony čeká změna regulí
23.01.2020
Tuzemští řidiči kamionů a autobusů budou zřejmě moci za určitých podmínek nadále jezdit v zahraničí za český plat. Dosud přitom hrozilo, že na cestě skrz Německo nebo Francii budou muset čeští dopravci svým řidičům vyplácet tamní obvyklou mzdu, což některé firmy považovaly za likvidační.
Na mírnějším znění takzvaného balíčku mobility se dohodl Evropský parlament s Radou Evropské unie, rozhodnutí potvrdil tento týden parlamentní výbor pro dopravu. Balíček, který se vyjednával tři roky, musí ještě formálně odklepnout na plenárních zasedáních Evropský parlament a rada, změny se však již neočekávají.
Otázka minimální mzdy
„Dohodnutý kompromis zpřehlední situaci vysílaných řidičů a narovná podmínky na vnitřním trhu s kamionovou dopravou,“ řekl europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09). Balíček navazuje na směrnici o vysílání pracovníků, podle které by měli zaměstnavatelé lidí vyslaných za prací do jiné země dodržovat tamní pracovněprávní zákony a minimální mzdu. Směrnice chce bojovat proti přílivu „levné“ pracovní síly do západních zemí unie. V Německu se minimální hodinová mzda pohybuje kolem 230 korun, v Česku je to letos zhruba 87 korun. Dopravci argumentovali, že práce řidičů, kteří za jeden den mohou překročit hranice několika zemí, je ze své podstaty jiná.
Podle různých zákonů
Balíček mobility vyšel kritikům vstříc. Směrnice se nebude vztahovat na bilaterální a tranzitní dopravu, kdy řidič odjede z mateřské země do jiné a vrátí se domů. Tehdy budou pro řidiče českého dopravce platit české zákony. „Znamená to mimo jiné, že nedojde k diskriminaci českých dopravních firem ve vztahu k jejich konkurentům ze západní Evropy,“ řekl Niedermayer. Pokud však bude řidič českého dopravce převážet náklad v rámci jiné země nebo mezi cizími zeměmi, bude muset dostávat mzdu podle tamních pravidel.
Obava z růstu nákladů
Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, které lobbovalo za české dopravce, kompromisní návrh vítá. „Podařilo se nám udržet většinu priorit,“ kvituje dohodu zástupce Česmadu v Bruselu Jan Němec. Zcela spokojení však dopravci nejsou. „Opatření částečně omezují liberalizaci a fungování unijních dopravců na trhu, jedná se například o povinný návrat řidiče či vozidla domů nebo o delší dobu uchovávání dokladů. Je tudíž možné, že se náklady dopravců zvýší v řádu jednotek procent,“ říká Jan Medveď z Česmadu.
„Dohodnutý kompromis zpřehlední situaci vysílaných řidičů a narovná podmínky na vnitřním trhu s kamionovou dopravou,“ řekl europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09). Balíček navazuje na směrnici o vysílání pracovníků, podle které by měli zaměstnavatelé lidí vyslaných za prací do jiné země dodržovat tamní pracovněprávní zákony a minimální mzdu. Směrnice chce bojovat proti přílivu „levné“ pracovní síly do západních zemí unie. V Německu se minimální hodinová mzda pohybuje kolem 230 korun, v Česku je to letos zhruba 87 korun. Dopravci argumentovali, že práce řidičů, kteří za jeden den mohou překročit hranice několika zemí, je ze své podstaty jiná.
Podle různých zákonů
Balíček mobility vyšel kritikům vstříc. Směrnice se nebude vztahovat na bilaterální a tranzitní dopravu, kdy řidič odjede z mateřské země do jiné a vrátí se domů. Tehdy budou pro řidiče českého dopravce platit české zákony. „Znamená to mimo jiné, že nedojde k diskriminaci českých dopravních firem ve vztahu k jejich konkurentům ze západní Evropy,“ řekl Niedermayer. Pokud však bude řidič českého dopravce převážet náklad v rámci jiné země nebo mezi cizími zeměmi, bude muset dostávat mzdu podle tamních pravidel.
Obava z růstu nákladů
Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, které lobbovalo za české dopravce, kompromisní návrh vítá. „Podařilo se nám udržet většinu priorit,“ kvituje dohodu zástupce Česmadu v Bruselu Jan Němec. Zcela spokojení však dopravci nejsou. „Opatření částečně omezují liberalizaci a fungování unijních dopravců na trhu, jedná se například o povinný návrat řidiče či vozidla domů nebo o delší dobu uchovávání dokladů. Je tudíž možné, že se náklady dopravců zvýší v řádu jednotek procent,“ říká Jan Medveď z Česmadu.
Dopravcům se také nelíbí nové pravidlo, že povinný týdenní odpočinek trvající 45 hodin nesmějí řidiči trávit v kabině vozu. „Při tomto odpočinku, který se nekoná doma, musí firma zajistit pro řidiče ubytování,“ řekl mluvčí europarlamentu Jaan Soone.
Autor článku
:
Nguyen Thuong Ly, Jiří Liebreich
Zdroj
:
E15