Europoslanec Niedermayer: Pokud nepodpoříme elektromobilitu, budou nároky na naši spotřebu energií ještě vyšší
19.05.2022
„Není užitečné to rozhodnutí odkládat. Zkomplikovalo by to firmám strategie pro další léta,“ míní europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09). Jeho kolega Ondřej Knotek (ANO) nesouhlasí: „Je to unáhlené rozhodnutí. Zbytečně si cílem pro rok 2035 svazujeme ruce. Navíc s významným rizikem pro evropskou ekonomiku a soběstačnost.“
Podle Niedermeyera průmysl potřebuje mít jistotu, jaká pravidla budou do budoucna platit. Mimo jiné proto, aby mohl provádět smysluplné investice.
Drtivá většina nově prodávaných automobilů bude už během dekády bateriová, případně s nulovými emisemi.Luděk Niedermayer
„Dovedl bych si představit, že bude otevřený prostor pro některé aplikace spalovacích motorů, například pro sportovní auta nebo pro vozidla záchranných složek. Ale drtivá většina nově prodávaných automobilů bude už během příští dekády bateriová, případně s nulovými emisemi. Je to cesta, jak zajistit dostupnou mobilitu pro evropské občany,“ naznačuje europoslanec za TOP 09
EU se snaží vyvázat z energetické závislosti na Rusku, ale ukončení prodeje aut se spalovacími motory nás žene do náruče Číny.Ondřej Knotek
Elektromobilita podle něj sehrává důležitou roli nejen z hlediska emisí, které stojí v popředí klimatických plánů. Zásadně vstupuje do hry také v souvislosti s válkou na Ukrajině, a to při řešení závislosti členských států Evropské unie na ruské ropě a plynu.
„Protože elektromobily – a stejně tak například elektrické vlaky proti dieselovým vlakům –, mají mnohem vyšší účinnost. Přechod na elektromobilitu je jedna z hlavních cest jak zvyšovat energetickou efektivitu. Pokud se nám nepodaří podporovat rozvoj elektromobility, budeme mít mnohem vyšší nároky na spotřebu energií,“ vysvětluje.
Závislost na Rusku vs. Číně
Europoslanec Ondřej Knotek označuje za paradox to, že se evropské země na jednu stranu snaží vyvázat z energetické závislosti na Rusku, přitom cíl ukončit prodej nových aut se spalovacími motory je žene do náruče Číny.
„Zdaleka totiž není jisté, jestli budeme mít dostatečnou schopnost recyklovat kovy, ze kterých se vyrábějí baterie. Pokud tu schopnost nebudeme mít, budeme závislí na dovozu z Číny, která bude mít dalších 40 let ,pod palcem‘ velkou část trhu s kovy. A tak bude Čína určovat nabídku.“
„Z války na Ukrajině bychom se měli poučit tak, že rok 2035 nestanovíme. Budeme podporovat elektromobilitu, ale zároveň se soustřeďme i na ostatní technologie. Není vůbec jisté, zda budeme mít dostatečnou infrastrukturu, nabíječky. Sporné je také, jestli budeme mít v roce 2035 dostatek čisté energie. Pokud ne, je to pokrytectví, protože do baterek budeme napouštět elektřinu, která vzniká spalováním fosilních paliv,“ upozorňuje.
Niedermayer zdůrazňuje, že evropská regulace nepředepisuje žádnou technologii, pouze říká, že auta mají být s nulovými emisemi.
„Také se ukazuje, že v okamžiku, kdy jsou některé kovy velmi obtížně dostupné anebo jsou drahé – a Tesla je toho velmi užitečným příkladem –, tak se technologie baterií posune k jiné. K takové, která vzácné kovy tolik nepotřebuje. Evropská regulace navíc nenařizuje, že musí jít o bateriová auta,“ opakuje europoslanec TOP 09.
Původní znění článku a odkaz na poslechnutí celého pořadu zde.