Luděk Niedermayer v OVM: Skandál ve Volkswagenu a dopady na ČR
27.09.2015
Europoslanec za TOP 09 Luděk Niedermayer byl hostem nedělních Otázek Václava Moravce.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
I to jsou témata, o kterých se bude po dnešních Otázkách mluvit, s nadhledem a v souvislostech. Vítejte a hezkou neděli vám všem. Skandál kolem automobilky Volkswagen se rozrůstá. Švýcarsko kvůli manipulacím s měřením emisí u naftových vozů dočasně zakázalo prodej některých typů aut z automobilky Volkswagen. Kromě jiných i mladoboleslavské Škodovky. Aféra stála místo šéfa německé automobilky.
Martin WINTERKORN, odstupující generální ředitel, koncern Volkswagen /22. 9. 2015/
--------------------
Miliony lidí po celém světě věřily naší značce, našim vozům a naší technice. Je mi nesmírně líto, že jsme je zklamali. Omlouvám se našim klientům, příslušným úřadům i veřejnost, že jsem se zachovali špatně.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Volkswagen přiznal, že tento software nainstaloval do 11 milionů aut, v České republice se to mělo týkat přibližně 150 vozů. Prvními hosty Otázek jsou ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, vítejte po čase v Otázkách, hezký dobrý den, pane ministře.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A vítám i europoslance, bývalého viceguvernéra centrální banky Luďka Niedermayera. I vám přeji hezké dobré poledne.
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane ministře, začněme u vás. Vy jste byl v polovině týdne poměrně optimistický, když jste prohlásil, že by, cituji, "skandál neměl mít vliv na Škodu Auto, a to přímý vliv". Trváte si na těch slovech?
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Ano. S tím adjektivem přímý určitě, určitě ano, protože ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale po té sobotní zprávě ze Švýcarska to už je přímý vliv.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
To je pořád ještě nepřímý vliv, protože proč si myslím, že to není ten přímý vliv, protože Škoda nevyváží žádná auta na trh Spojených států, kde Volkswagen má ten největší problém. A druhá věc je, je velkou výhodou, že Škoda není obchodována na burze, čili nemůže se projevit hysterie trhu, která zpravidla přichází takovým poklesem ceny akcií a doprovodnými problémy.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A nemyslíte, že dieselové vozy včetně Škodovek budou mít problémy i na evropských trzích? Že nejde jenom o Spojené státy americké.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Samozřejmě já nepopírám, že to je žádný problém, že musí Volkswagen obnovit důvěru a chtěl bych doufat, že se to nebude týkat dalších značek, ale to zřejmě zjistíme v následujících týdnech.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Také Evropská komise řekla, že by měly jednotlivé státy zahájit vyšetřování. Zahájí to vyšetřování i česká vláda, respektive český stát?
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Předpokládám, že pokud bude mít komise takovýto požadavek, tak ministerstvo dopravy, které je za to zodpovědné, se bude zabývat touto otázkou.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A to nemůže mít přímý vliv a přímé důsledky na Škodu Auto?
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
No, já bych to pořád ještě si dovolil charakterizovat jako nepřímý vliv na český Automotive a upřímně řečeno já se spíše bojím ani ne tak o Škodu Auto, jako o některé dodavatele pro přední německé značky, protože i v těch nejdražších německých autech je spousta dílů z České republiky a ta minulá zkušenost krize roku 2008, 2009, když se dostal automobilový průmysl do krizí z jiných důvodů, tak nejvíce, největší problémy měli ty dodavatelé pro ty luxusní značky, nikoliv naši výrobci finálních vozů.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No proto vás tady zkouším z přímého vlivu, protože to, co jste popsal, je teď jasně přímý vliv.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
No to je spíše nepřímý vliv pro dodavatele pro Škodu Auto.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No ale přímý vliv na tuzemskou ekonomiku a tuzemský autoprůmysl.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Na tuzemskou ekonomiku ano, ale já jsem minulý týden reagoval především na tu Škodovku.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže myslíte, že to bude mít přímý vliv na tuzemskou ekonomiku a tuzemský autoprůmysl ten skandál.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
No, to, že bude, to, že minimálně krátkodobě, než se překoná ta krize, bude se vyvážet asi o nějaké to auto méně z Německa, není dobrá zpráva pro českou ekonomiku, to je pravda.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Nakolik je to pro vás překvapením, Luďku Niedermayere, ta aféra?
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
I to jsou témata, o kterých se bude po dnešních Otázkách mluvit, s nadhledem a v souvislostech. Vítejte a hezkou neděli vám všem. Skandál kolem automobilky Volkswagen se rozrůstá. Švýcarsko kvůli manipulacím s měřením emisí u naftových vozů dočasně zakázalo prodej některých typů aut z automobilky Volkswagen. Kromě jiných i mladoboleslavské Škodovky. Aféra stála místo šéfa německé automobilky.
Martin WINTERKORN, odstupující generální ředitel, koncern Volkswagen /22. 9. 2015/
--------------------
Miliony lidí po celém světě věřily naší značce, našim vozům a naší technice. Je mi nesmírně líto, že jsme je zklamali. Omlouvám se našim klientům, příslušným úřadům i veřejnost, že jsem se zachovali špatně.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Volkswagen přiznal, že tento software nainstaloval do 11 milionů aut, v České republice se to mělo týkat přibližně 150 vozů. Prvními hosty Otázek jsou ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, vítejte po čase v Otázkách, hezký dobrý den, pane ministře.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A vítám i europoslance, bývalého viceguvernéra centrální banky Luďka Niedermayera. I vám přeji hezké dobré poledne.
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane ministře, začněme u vás. Vy jste byl v polovině týdne poměrně optimistický, když jste prohlásil, že by, cituji, "skandál neměl mít vliv na Škodu Auto, a to přímý vliv". Trváte si na těch slovech?
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Ano. S tím adjektivem přímý určitě, určitě ano, protože ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale po té sobotní zprávě ze Švýcarska to už je přímý vliv.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
To je pořád ještě nepřímý vliv, protože proč si myslím, že to není ten přímý vliv, protože Škoda nevyváží žádná auta na trh Spojených států, kde Volkswagen má ten největší problém. A druhá věc je, je velkou výhodou, že Škoda není obchodována na burze, čili nemůže se projevit hysterie trhu, která zpravidla přichází takovým poklesem ceny akcií a doprovodnými problémy.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A nemyslíte, že dieselové vozy včetně Škodovek budou mít problémy i na evropských trzích? Že nejde jenom o Spojené státy americké.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Samozřejmě já nepopírám, že to je žádný problém, že musí Volkswagen obnovit důvěru a chtěl bych doufat, že se to nebude týkat dalších značek, ale to zřejmě zjistíme v následujících týdnech.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Také Evropská komise řekla, že by měly jednotlivé státy zahájit vyšetřování. Zahájí to vyšetřování i česká vláda, respektive český stát?
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Předpokládám, že pokud bude mít komise takovýto požadavek, tak ministerstvo dopravy, které je za to zodpovědné, se bude zabývat touto otázkou.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A to nemůže mít přímý vliv a přímé důsledky na Škodu Auto?
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
No, já bych to pořád ještě si dovolil charakterizovat jako nepřímý vliv na český Automotive a upřímně řečeno já se spíše bojím ani ne tak o Škodu Auto, jako o některé dodavatele pro přední německé značky, protože i v těch nejdražších německých autech je spousta dílů z České republiky a ta minulá zkušenost krize roku 2008, 2009, když se dostal automobilový průmysl do krizí z jiných důvodů, tak nejvíce, největší problémy měli ty dodavatelé pro ty luxusní značky, nikoliv naši výrobci finálních vozů.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No proto vás tady zkouším z přímého vlivu, protože to, co jste popsal, je teď jasně přímý vliv.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
No to je spíše nepřímý vliv pro dodavatele pro Škodu Auto.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No ale přímý vliv na tuzemskou ekonomiku a tuzemský autoprůmysl.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Na tuzemskou ekonomiku ano, ale já jsem minulý týden reagoval především na tu Škodovku.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže myslíte, že to bude mít přímý vliv na tuzemskou ekonomiku a tuzemský autoprůmysl ten skandál.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
No, to, že bude, to, že minimálně krátkodobě, než se překoná ta krize, bude se vyvážet asi o nějaké to auto méně z Německa, není dobrá zpráva pro českou ekonomiku, to je pravda.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Nakolik je to pro vás překvapením, Luďku Niedermayere, ta aféra?
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Pro mě to úplně velkým překvapením není. Já jsem do té věci velký fanda a v Evropě je veřejným tajemstvím, že automobilky manipulují s tím normovaným měřením spotřeby. Krásně to shrnula, tuším, dva roky stará zpráva Transport & Environment bruselského, který popisuje všechny ty cesty, kterými se snaží automobilky snížit emise při těch normovaných testech, aby neměly problémy s takzvanými flotilovými emisemi. To, co je pro mě překvapivé, že Volkswagen udělal takovou věc, která, kterou se dostal v Americe do křížku se zákonem. Já jsem na konci minulého týdne sledoval ten verdikt, který Američani vydali, a prostě Američani nakonec doložili, že Volkswagen do svých aut montoval nějaké zařízení, které porušilo zákon a tím pádem také porušil to, že ty auta, která prodával, neodpovídají homologaci, a to je vážná věc, která bude nesmírně drahá pro Volkswagen.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Myslíte, že těch zhruba 18 miliard opravdu může Volkswagen zaplatit v rámci toho řízení, soudního řízení a sankčního řízení?
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Kdybychom se bavili o Evropě, tak se můžeme bavit o nějakém odhadu částek. Při americkém právním systému je toto velmi, velmi nejisté. A má to ještě druhou roveň, my to v Čechách možná tak úplně nevnímáme, ale je docela hodně zákazníků, kteří chtějí mít úsporná auta, která vypouštějí málo jedu, protože jim vadí, když jdou po městě, vedle jdou lidi po chodníku a otravujou jim vzduch. A tihle lidi jsou teďka jako docela zklamáni a uvidíme, jakým způsobem na to budou reagovat. A třetí věc, která s tím souvisí, s těmi dopady, je nejistota. Hodně lidí, a už je to vidět i na českých fórech, se ptá, co se bude dít s autem, které má tenhle špatný software, jestli je někdo nedonutí přehrát ten software, to auto bude hůř jezdit a tak dále.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy takové auto nemáte?
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Já doufám, že takové auto nemám. Nemám z tohohle koncernu, ale bohužel je to velmi široký evropský problém. Zároveň já jsem u svého auta překvapený tím, že má velmi, velmi nízkou spotřebu, což s těmi emisemi souvisí. Ale k těm dopadům, řekl bych dvě věci, na kterých bude kriticky záležet. První je, jak zvládne Volkswagen krizový management. Víte, já jsem v minulosti /nesrozumitelné/ riskmanagementem, dělám na to kurzy, jsou případy, ve kterých když firma zvládne takovouhle katastrofu dobře, předvede ten kvalitní krizový management, identifikuje ten problém, řekne, jak ho bude řešit, udělá personální změny, začne komunikovat s těmi zákazníky ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To se stalo.
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Podle mě se to úplně nestalo, tak to může ustát.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Myslíte, že je chybou, že do čela Volkswagenu jde někdo z jiné divize, ale že to je insider?
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
To je malinká část tady tohohle. Velký problém je ta identifikace toho problému, protože ty záznamy Američanů ukazují, že vlastně Volkswagen je rok tak trochu vodil za nos v tom, jaký vlastně ten problém je, a pouze postupně se dostávají na veřejnost informace, kterých motorů se to týká. To je první moment. Druhý moment, a tady bych podpořil pana ministra Mládka v tom, že ta první rána, kterou nepochybně někdo schytá, budou akcionáři, protože ty ztráty na ty soudní spory, to půjde přímo proti vlastně jejich bohatství. Jestli se to rozšíří dál, bude záležet na tom, jestli Volkswagen ztratí třeba dočasně důvěru zákazníků, což by byla škoda, protože ty lidi v těch továrnách, kteří vyrábějí ty auta, která jsou krásná, výborná, by neměli doplatit na to, že tam někdo udělal velmi chybné strategické rozhodnutí a pokusil se dosáhnout lepších emisních hodnot tím, že udělal podvod, který v Evropě prochází a v Americe neprochází. A ještě je tam také, pak také ta otázka, jak je možné, že v Evropě tady tohle tolerujeme. Jak je možné, že toto je veřejné tajemství, které najdete na veškerých automobilových portálech, v diskusích, to je prostě známý fakt. Jak je možné, že tolerujeme, že na ten emisní cyklus jdou speciálně upravená auta s jinak nafouklými pneumatiky, jinými mazivy, upravenými brzdami, vyplou elektroinstalací a tak dále, to prostě není v pořádku. Mimochodem, já jsem vkládal hodně nadějí do toho, že už existuje celosvětová dohoda o způsobu měření emisí u aut, jmenuje se to WLTP, která vstoupí v platnost a která, jak mě Evropská komise na interpelaci ubezpečila, by měla vstoupit v Evropě v platnost v roce 2017, nicméně pokud součástí této nové lepší metodiky nebude ucpání těchto děr a na ty testy budou jezdit jiná auta, než která si lidi kupují, tak to bohužel nepomůže.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Já jsem zmiňoval, že Evropská komise vyzvala všechny členské státy Evropské unie, aby zahájily důkladné vyšetřování, jak fungují emisní testy a zda se při nich nepodvádí. Komise vyhlásila, cituji, "nulovou toleranci vůči podvodům s emisemi". Jak však bylo řečeno, týká se tento problém jen německého koncernu?
Zdeněk JANDA, majitel servisní a tuningové firmy
--------------------
Dnes je platná norma Euro 6 a řeknu, že lhát začali všichni, nutno podotknout, že všechny automobilky, někde na úrovni Euro 4. Místo aby se ty automobilky mezi sebou domluvily a řekly, pánové, tohle to je nesmysl, to nikdy nemůžeme v praxi splnit, aspoň ne na současný úrovni technologie, tak prostě počkejme nebo nějakým způsobem se domluvme, udělejme ty emise, aby šly splnit, tak místo toho, aby se takhle domluvily, tak začly lhát. Ten emisní test už je léta stejný a to auto, řekněme, po 20 vteřinách pozná, že jede ten emisní test. A není to jenom problém Volkswagenu.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Říká jeden ze servismanů v rozhovoru pro Českou televizi. I podle německého ekologického sdružená DUH se může skandál týkat dalších automobilek, která, které vyrábějí dieselové vozy. Pane ministře, myslíte, že to Volkswagenem jen začíná?
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
No já hlavně mám obavu, aby v Evropě nevypukla nějaká válka mezi jednotlivými zeměmi, které by se snažily nějakým způsobem zdiskreditovat výrobce z jiné, z jiné země. To by bylo to nejhorší možné řešení. V Evropě už tak máme hodně, hodně ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Válek.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
No tak především ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Obchodních tedy.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Máme, máme pouze pod koberec zakopanou krizi eura, máme uprchlickou krizi a kdyby ještě začal boj o to, která automobilka přežije a která nikoli, bylo by to velmi nešťastné. Tady by to asi chtělo, kdyby byl ten jednotný metr té Evropské komise na všechny.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Není ale problém, že to bude až v roce 2017, pokud jsem to pochopil správně z toho, co říkal Luděk Niedermayer, a že ještě navíc nemáme jistotu, zda v rámci toho globálního měření emisí jsou ucpané všechny díry, tedy softwary?
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Tak samozřejmě řada problémů v politice, ve veřejném životě vzniká s tím, že ty dobré úmysly nedodáme úplně včas, kdy jsou zapotřebí, to jako riziko samozřejmě existuje.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Myslíte, že povede celá ta aféra kolem Volkswagenu k rychlejšímu přijetí těch globálních pravidel? Když se tady podvádělo s normou Euro 6, jak jsme slyšeli od jednoho ze servismanů nebo majitelů autoservisu.
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Nejdůležitější je ucpat ty díry, protože myslím si, že to, co udělal ten dnešní systém, ten NEDC, nefunkční, byla ta tolerance k těm ani ne podvodům, protože všechny ty věci byly v pořádku, úprava teploty při tom testu, odpojování elektrické instalace a tak dále, a na konci dokonce možnost snížit výsledek toho testu do té normované spotřeby, to byly všechny věci, které byly legální, a to prostě nebylo v pořádku. Ale já bych si s pánem troufl nesouhlasit. Toto je takový pohled, který je velmi obvyklý v motoristických magazínech a je považován za jediný správný. Myslím si, že to není pravda. S novými technologiemi ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Že se falšovalo už delší dobu.
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Je to možné, že některé automobilky volí cestu, že raději než by používaly ty vyspělé technologie, které umožňují efektivně výrazně snížit spotřebu a emise, tak volí tuto cestu, ale ty technologie existují. Je to snižování hmotnosti, vidíme třeba u dieselů dopady AdBlue, jako aditiv, teda močoviny, existují hybridní technologie, které už nejsou tak drahé, koneckonců hybridní Toyota Prius je cenově na úrovni, na úrovni dieselového auta, čili spíše to bylo o volbě těch automobilek, že některé se rozhodly, že místo toho, aby zdražily výrobu těch aut, tak použijí tady tuhle cestu. A pak je ještě jeden separátní problém, a to je problém benzinových versus dieselových aut, protože Euro 6 pro diesel znamená něco jiného než Euro 6 pro benzin. Ty benzinová auta jsou čistší, ale my máme v Evropě nastavenou řadu incentivů, které vedou lidi k nákupu dieselových aut, například výrazně nižší spotřební daň na naftu, čili trochu tady tuhle situaci ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Co to tedy, pane europoslanče, udělá podle vás s celým evropským trhem automobilů, způsobů měření emisí a chování zákazníků?
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Myslím si, že to povede k tomu, že ty čísla budou více vypovídající, že se k tomu dostaneme a spotřebitelé se budou schopni podle toho mnohem lépe orientovat, což bude užitečné. Pokud by se ukázalo, že ta dieselová auta jsou z ekologického hlediska problematická, tak to bude na zamyšlení. Nicméně jak už říkám, i dieselů existují technologie, které jsou schopny je dostat na velmi slušnou ekologickou úroveň, akorát některé automobilky je příliš nevyužívají.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy, pane ministře, pod sebou máte ochranu spotřebitelů a zákazníků, neukazují všechny tyto aféry, ať se to týká dieselových aut Volkswagenu, šizení spotřebitelů, záměna koňského masa za hovězí, že v rámci těch norem, které si v Evropě stanovujeme, tak nám firmy v rámci firemní chamtivosti ty normy obcházejí a když se provalí takový skandál, tak se možná začnou ty normy měnit?
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
No tak tady, tady ten problém je trošku komplikovanější. Tady je ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Podle vás to není o firemní chamtivosti ten problém.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Ale samozřejmě, že je to také o tom, o snaze hledat ty v uvozovkách jednodušší cesty, které ovšem podle všeho nejsou v souladu se zákonem, protože ty firmy mohly výrazně čelit těm nápadům na ty cíle, které byly hodně ambiciózní a oni zvolili tu cestu, která je ze všeho nejhorší, že je jakoby naoko plnili a fakticky nikoliv. Z hlediska ochrany spotřebitele je to, myslím si, že není poškozen spotřebitel v takovém tom přímém smyslu, že ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Počkejte, tady Luděk Niedermayer mluvil o tom, že existuje část spotřebitelů, kteří se chtějí chovat ekologicky a vadí jim ... Ano.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Když mě to necháte dokončit, v tom přímém slova smyslu, že si zajezdí, jak si zajezdil předtím, akorát že tedy nebude tolik ohleduplný na to životní prostředí, čili ten jeho komfort nebude tak, nebude mít tak malé externality, jako je mu slibováno, čehož nepopírám, že části spotřebitelů vadí. A i z tohoto hlediska je potřeba se s tím zabývat.
Pro mě to úplně velkým překvapením není. Já jsem do té věci velký fanda a v Evropě je veřejným tajemstvím, že automobilky manipulují s tím normovaným měřením spotřeby. Krásně to shrnula, tuším, dva roky stará zpráva Transport & Environment bruselského, který popisuje všechny ty cesty, kterými se snaží automobilky snížit emise při těch normovaných testech, aby neměly problémy s takzvanými flotilovými emisemi. To, co je pro mě překvapivé, že Volkswagen udělal takovou věc, která, kterou se dostal v Americe do křížku se zákonem. Já jsem na konci minulého týdne sledoval ten verdikt, který Američani vydali, a prostě Američani nakonec doložili, že Volkswagen do svých aut montoval nějaké zařízení, které porušilo zákon a tím pádem také porušil to, že ty auta, která prodával, neodpovídají homologaci, a to je vážná věc, která bude nesmírně drahá pro Volkswagen.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Myslíte, že těch zhruba 18 miliard opravdu může Volkswagen zaplatit v rámci toho řízení, soudního řízení a sankčního řízení?
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Kdybychom se bavili o Evropě, tak se můžeme bavit o nějakém odhadu částek. Při americkém právním systému je toto velmi, velmi nejisté. A má to ještě druhou roveň, my to v Čechách možná tak úplně nevnímáme, ale je docela hodně zákazníků, kteří chtějí mít úsporná auta, která vypouštějí málo jedu, protože jim vadí, když jdou po městě, vedle jdou lidi po chodníku a otravujou jim vzduch. A tihle lidi jsou teďka jako docela zklamáni a uvidíme, jakým způsobem na to budou reagovat. A třetí věc, která s tím souvisí, s těmi dopady, je nejistota. Hodně lidí, a už je to vidět i na českých fórech, se ptá, co se bude dít s autem, které má tenhle špatný software, jestli je někdo nedonutí přehrát ten software, to auto bude hůř jezdit a tak dále.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy takové auto nemáte?
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Já doufám, že takové auto nemám. Nemám z tohohle koncernu, ale bohužel je to velmi široký evropský problém. Zároveň já jsem u svého auta překvapený tím, že má velmi, velmi nízkou spotřebu, což s těmi emisemi souvisí. Ale k těm dopadům, řekl bych dvě věci, na kterých bude kriticky záležet. První je, jak zvládne Volkswagen krizový management. Víte, já jsem v minulosti /nesrozumitelné/ riskmanagementem, dělám na to kurzy, jsou případy, ve kterých když firma zvládne takovouhle katastrofu dobře, předvede ten kvalitní krizový management, identifikuje ten problém, řekne, jak ho bude řešit, udělá personální změny, začne komunikovat s těmi zákazníky ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To se stalo.
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Podle mě se to úplně nestalo, tak to může ustát.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Myslíte, že je chybou, že do čela Volkswagenu jde někdo z jiné divize, ale že to je insider?
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
To je malinká část tady tohohle. Velký problém je ta identifikace toho problému, protože ty záznamy Američanů ukazují, že vlastně Volkswagen je rok tak trochu vodil za nos v tom, jaký vlastně ten problém je, a pouze postupně se dostávají na veřejnost informace, kterých motorů se to týká. To je první moment. Druhý moment, a tady bych podpořil pana ministra Mládka v tom, že ta první rána, kterou nepochybně někdo schytá, budou akcionáři, protože ty ztráty na ty soudní spory, to půjde přímo proti vlastně jejich bohatství. Jestli se to rozšíří dál, bude záležet na tom, jestli Volkswagen ztratí třeba dočasně důvěru zákazníků, což by byla škoda, protože ty lidi v těch továrnách, kteří vyrábějí ty auta, která jsou krásná, výborná, by neměli doplatit na to, že tam někdo udělal velmi chybné strategické rozhodnutí a pokusil se dosáhnout lepších emisních hodnot tím, že udělal podvod, který v Evropě prochází a v Americe neprochází. A ještě je tam také, pak také ta otázka, jak je možné, že v Evropě tady tohle tolerujeme. Jak je možné, že toto je veřejné tajemství, které najdete na veškerých automobilových portálech, v diskusích, to je prostě známý fakt. Jak je možné, že tolerujeme, že na ten emisní cyklus jdou speciálně upravená auta s jinak nafouklými pneumatiky, jinými mazivy, upravenými brzdami, vyplou elektroinstalací a tak dále, to prostě není v pořádku. Mimochodem, já jsem vkládal hodně nadějí do toho, že už existuje celosvětová dohoda o způsobu měření emisí u aut, jmenuje se to WLTP, která vstoupí v platnost a která, jak mě Evropská komise na interpelaci ubezpečila, by měla vstoupit v Evropě v platnost v roce 2017, nicméně pokud součástí této nové lepší metodiky nebude ucpání těchto děr a na ty testy budou jezdit jiná auta, než která si lidi kupují, tak to bohužel nepomůže.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Já jsem zmiňoval, že Evropská komise vyzvala všechny členské státy Evropské unie, aby zahájily důkladné vyšetřování, jak fungují emisní testy a zda se při nich nepodvádí. Komise vyhlásila, cituji, "nulovou toleranci vůči podvodům s emisemi". Jak však bylo řečeno, týká se tento problém jen německého koncernu?
Zdeněk JANDA, majitel servisní a tuningové firmy
--------------------
Dnes je platná norma Euro 6 a řeknu, že lhát začali všichni, nutno podotknout, že všechny automobilky, někde na úrovni Euro 4. Místo aby se ty automobilky mezi sebou domluvily a řekly, pánové, tohle to je nesmysl, to nikdy nemůžeme v praxi splnit, aspoň ne na současný úrovni technologie, tak prostě počkejme nebo nějakým způsobem se domluvme, udělejme ty emise, aby šly splnit, tak místo toho, aby se takhle domluvily, tak začly lhát. Ten emisní test už je léta stejný a to auto, řekněme, po 20 vteřinách pozná, že jede ten emisní test. A není to jenom problém Volkswagenu.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Říká jeden ze servismanů v rozhovoru pro Českou televizi. I podle německého ekologického sdružená DUH se může skandál týkat dalších automobilek, která, které vyrábějí dieselové vozy. Pane ministře, myslíte, že to Volkswagenem jen začíná?
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
No já hlavně mám obavu, aby v Evropě nevypukla nějaká válka mezi jednotlivými zeměmi, které by se snažily nějakým způsobem zdiskreditovat výrobce z jiné, z jiné země. To by bylo to nejhorší možné řešení. V Evropě už tak máme hodně, hodně ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Válek.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
No tak především ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Obchodních tedy.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Máme, máme pouze pod koberec zakopanou krizi eura, máme uprchlickou krizi a kdyby ještě začal boj o to, která automobilka přežije a která nikoli, bylo by to velmi nešťastné. Tady by to asi chtělo, kdyby byl ten jednotný metr té Evropské komise na všechny.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Není ale problém, že to bude až v roce 2017, pokud jsem to pochopil správně z toho, co říkal Luděk Niedermayer, a že ještě navíc nemáme jistotu, zda v rámci toho globálního měření emisí jsou ucpané všechny díry, tedy softwary?
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Tak samozřejmě řada problémů v politice, ve veřejném životě vzniká s tím, že ty dobré úmysly nedodáme úplně včas, kdy jsou zapotřebí, to jako riziko samozřejmě existuje.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Myslíte, že povede celá ta aféra kolem Volkswagenu k rychlejšímu přijetí těch globálních pravidel? Když se tady podvádělo s normou Euro 6, jak jsme slyšeli od jednoho ze servismanů nebo majitelů autoservisu.
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Nejdůležitější je ucpat ty díry, protože myslím si, že to, co udělal ten dnešní systém, ten NEDC, nefunkční, byla ta tolerance k těm ani ne podvodům, protože všechny ty věci byly v pořádku, úprava teploty při tom testu, odpojování elektrické instalace a tak dále, a na konci dokonce možnost snížit výsledek toho testu do té normované spotřeby, to byly všechny věci, které byly legální, a to prostě nebylo v pořádku. Ale já bych si s pánem troufl nesouhlasit. Toto je takový pohled, který je velmi obvyklý v motoristických magazínech a je považován za jediný správný. Myslím si, že to není pravda. S novými technologiemi ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Že se falšovalo už delší dobu.
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Je to možné, že některé automobilky volí cestu, že raději než by používaly ty vyspělé technologie, které umožňují efektivně výrazně snížit spotřebu a emise, tak volí tuto cestu, ale ty technologie existují. Je to snižování hmotnosti, vidíme třeba u dieselů dopady AdBlue, jako aditiv, teda močoviny, existují hybridní technologie, které už nejsou tak drahé, koneckonců hybridní Toyota Prius je cenově na úrovni, na úrovni dieselového auta, čili spíše to bylo o volbě těch automobilek, že některé se rozhodly, že místo toho, aby zdražily výrobu těch aut, tak použijí tady tuhle cestu. A pak je ještě jeden separátní problém, a to je problém benzinových versus dieselových aut, protože Euro 6 pro diesel znamená něco jiného než Euro 6 pro benzin. Ty benzinová auta jsou čistší, ale my máme v Evropě nastavenou řadu incentivů, které vedou lidi k nákupu dieselových aut, například výrazně nižší spotřební daň na naftu, čili trochu tady tuhle situaci ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Co to tedy, pane europoslanče, udělá podle vás s celým evropským trhem automobilů, způsobů měření emisí a chování zákazníků?
Luděk NIEDERMAYER, europoslanec, bývalý viceguvernér ČNB /nestr. za TOP 09/
--------------------
Myslím si, že to povede k tomu, že ty čísla budou více vypovídající, že se k tomu dostaneme a spotřebitelé se budou schopni podle toho mnohem lépe orientovat, což bude užitečné. Pokud by se ukázalo, že ta dieselová auta jsou z ekologického hlediska problematická, tak to bude na zamyšlení. Nicméně jak už říkám, i dieselů existují technologie, které jsou schopny je dostat na velmi slušnou ekologickou úroveň, akorát některé automobilky je příliš nevyužívají.
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy, pane ministře, pod sebou máte ochranu spotřebitelů a zákazníků, neukazují všechny tyto aféry, ať se to týká dieselových aut Volkswagenu, šizení spotřebitelů, záměna koňského masa za hovězí, že v rámci těch norem, které si v Evropě stanovujeme, tak nám firmy v rámci firemní chamtivosti ty normy obcházejí a když se provalí takový skandál, tak se možná začnou ty normy měnit?
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
No tak tady, tady ten problém je trošku komplikovanější. Tady je ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Podle vás to není o firemní chamtivosti ten problém.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Ale samozřejmě, že je to také o tom, o snaze hledat ty v uvozovkách jednodušší cesty, které ovšem podle všeho nejsou v souladu se zákonem, protože ty firmy mohly výrazně čelit těm nápadům na ty cíle, které byly hodně ambiciózní a oni zvolili tu cestu, která je ze všeho nejhorší, že je jakoby naoko plnili a fakticky nikoliv. Z hlediska ochrany spotřebitele je to, myslím si, že není poškozen spotřebitel v takovém tom přímém smyslu, že ...
Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Počkejte, tady Luděk Niedermayer mluvil o tom, že existuje část spotřebitelů, kteří se chtějí chovat ekologicky a vadí jim ... Ano.
Jan MLÁDEK, ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/
--------------------
Když mě to necháte dokončit, v tom přímém slova smyslu, že si zajezdí, jak si zajezdil předtím, akorát že tedy nebude tolik ohleduplný na to životní prostředí, čili ten jeho komfort nebude tak, nebude mít tak malé externality, jako je mu slibováno, čehož nepopírám, že části spotřebitelů vadí. A i z tohoto hlediska je potřeba se s tím zabývat.
Celý pořad najdete zde: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce/215411030500927/
Autor článku
:
Otázky Václava Moravce
Zdroj
:
ČT 24