Niedermayer: Jsou plug-in hybridy tou správnou alternativou?
20.11.2024
Zejména na západní poměry neskutečně rychlé a inovativní automobilky z Číny pak v této oblasti šlapou na plyn. Nově se mluví o automobilce Geely a jejím plug-in hybridu, který má mít spotřebu pod 3 l/100 km s celkovým dojezdem kolem 2300 km.
Pozor ale na čísla a data:
– Tato auta budou těžko jezdit „za 3 litry“. Tato spotřeba je dosažitelná pouze při častém využívání jízdy čistě na baterie, tedy při pravidelném nabíjení a na vzdálenosti, které příliš nepřesáhnou dojezd baterie, a umožní tak jezdit čistě na elektřinu bez potřeby spalovacího motoru (i když ten může sloužit jako generátor). Naopak, při trase „na benzín“ proti efektivním autům se spalovacím motorem nebo hybridním elektrickým autům zaostávají.
– Zejména technologie používaná evropskými výrobci, tedy doplnění „obvyklého“ spalovacího motoru o část plug-in hybridní technologie, je nejen velmi drahá, ale též technicky a servisně náročná (například tříspojková DSG převodovka ve vozech Volkswagnu). Kvůli tomu nejsou tato auta levná a často stojí stejně jako elektromobily s větší baterií, přičemž mají vyšší náklady na provoz i servis.
– Asijská cesta „range extenderů“ (motor zjednodušený a optimalizovaný primárně na výrobu elektřiny) nabízí zjednodušení a zlevnění. Ale též otázku, zda není výhodnější o něco zvětšit baterii a auto výrazně zjednodušit.
V každém případě, dnes nabízená hybridní elektrická vozidla mají podle schválené dohody o zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory otevřenou cestu na unijní trh na dalších 10 let. Poté zřejmě pouze v případě, že budou spalovat neutrální paliva.
Volba je na zákazníkovi, ale otázka ceny/výkonu je pro mě velkým otazníkem. A stejně tak není dobré podcenit riziko, že touto cestou, kdy uživatelé nebudou auta nabíjet, budeme dovážet a spalovat více ropy. A to jde přesně proti snaze o omezení emisí nutných pro zlepšení stavu naší planety.