Niedermayer: Rozdělení Googlu není v moci Evropského parlamentu
27.11.2014
Bude se EU snažit rozdělit Google na dvě části? Evropský parlament se chystá ke schválení rezoluce, která tuto možnost připouští. Už dlouho se kolem návrhu jedné rezoluce Evropského parlamentu (EP) v IT světě nespustila taková debata. Stačil přitom jeden odstavec, který mluví o prosazování antimonopolních pravidel na trhu vyhledávačů a o možném „oddělení vyhledávačů od dalších komerčních služeb“.
Překlad příslušného odstavce v nejpřísnějším návrhu frakcí EPP s S&D: Evropský parlament podotýká, že trh online vyhledávačů je vzhledem k potenciálu vyhledávačů stát se gatekeepery a možnostem druhotné komercializace jimi získaných dat, zvláště důležitý pro zajištění volné soutěže na jednotném digitálním trhu; vyzývá proto Evropskou komisi, aby rozhodně prosazovala evropská antimonopolní pravidla, na základě vstupů od všech relevantních hráčů a s přihlédnutím k celé struktuře jednotného digitálního trhu, tak aby zajistila opatření, která jsou skutečně výhodná pro spotřebitele, internetové uživatele a online firmy; vyzývá dále Evropskou komisi, aby zvážila návrhy zaměřené na oddělení vyhledávačů od dalších komerčních služeb, jako jeden z možných dlouhodobých způsobů, jak zmíněných cílů dosáhnout.
I když v celém textu není ani jednou zmíněno jméno konkrétní firmy, je nad slunce jasné, na koho europoslanci míří. Evropská komise (EK) už čtvrtým rokem řeší antimonopolní stížnosti na Google, který má podle stěžovatelů zneužívat své dominantní postavení na evropském trhu.
Rezoluce EP nemá s řízením formálně nic společného a jde o politické prohlášení, které Komisi k ničemu přímo nezavazuje – podobně to funguje mezi českým parlamentem a vládou. Poslanci nemají výkonné pravomoci, aby mohli své rezoluce jakkoli přímo uvést v realitu. Jde tak „jen“ o politický tlak, kterým se snaží komisi dotlačit k nějakému řešení.
Není zatím ani jisté, že se dotyčný neuralgický odstavec do výsledné rezoluce, o které bude EP hlasovat ve čtvrtek, dostane. Na světě jsou dnes tři návrhy jejího textu od jednotlivých frakcí (návrh EPP s S&D, návrh ECR, návrh ALDE). A při hlasování se dají očekávat ještě další pozměňovací návrhy.
I tak nás zajímalo, jak se k návrhu staví čeští europoslanci. Mohlo by podle nich oddělení vyhledávače od ostatních služeb Googlu skutečně vyřešit současné antimonopolní šetření? A jak budou ve čtvrtek hlasovat?
Europoslanec TOP 09 Luděk Niedermayer publikoval na své facebookovské stránce: „Nad rezolucí o „Googlu bez Googlu“ bude skoro 100 pozměňovacích návrhů. Stalo se z ní monstrum překračující rozsah rezoluce a mé podpory se zřejmě nedočká (což jsem kolegům pochopitelně sdělil).“
A v pondělí publikoval ještě tento text: „Dělíme GO-OGLE? Nikoliv. Rozdělení Googlu není v moci Evropského parlamentu. Oddělení vyhledávače od ostatních komerčních aktivit nebo přímo prodej některé firemní divize, by mohlo být pouze součástí dohody ukončující řízení o zneužití dominantního postavení, které proti Googlu vede Evropská komise, nebo požadavkem vyplývajícím z legislativního aktu vztahujícího se na všechny provozovatele internetových prohlížečů. Evropský parlament nemá pravomoc stíhat Google za případné nekalé soutěžní praktiky, ani zákonodárnou iniciativu ve vztahu k obecně závazné právní regulaci. Navíc vůbec není jasné, zda by se na oddělení vyhledávacích služeb poslanci shodli. Evropská komise již čtyři roky vyšetřuje možné zneužití dominantního postavení Google v souvislosti s tím, že výsledky vyhledávání upřednostňují jeho vlastní aplikace a jeho partnery. Toto řízení dnes vede dánská komisařka M. Vestager, která si díky své skvělé reputaci jistě s problémem poradí (v jednání jsou například úpravy, které by Google na vyhledávači provedl). Ale do tohoto řízení EP pochopitelně zasahovat nemůže. Rezoluce, o které se bude ve Štrasburku hlasovat a, kterou jsem podpisem nepodpořil, možnost oddělení zmiňuje. Výzva Evropské komisi, aby zvážila návrhy na oddělení vyhledávače od jiných komerčních aktivit, může mít politickou váhu, ale záleží jen na Komisi samotné, jak ji vyhodnotí a jak s ní následně naloží. Každopádně bude o čem diskutovat. V případě Googlu, který do výsledků vyhledávače promítá své ekonomické zájmy a svůj pohled na klienty, jde o to, že produkt je již na míle vzdálený od ‚neutrálního‘ vyhledavače informací (tržní valuace Googlu to dokládá). Ale nejde jen o Google. Nedávná kauza Uber taxi, a jeho "božské oko“, které umožní špehovat pohyb jeho klientů, zase ukazuje, že část veřejnosti je rizikem útoku na své soukromí" znepokojena. Hledat rovnováhu mezi podporou digitálního trhu, dnes nezbytného pro rozvoj prakticky všech oblastí ekonomiky, a zajištění bezpečnosti dat, osobních informací i ‚férovosti‘ trhu a neklamáním klientů, je gigantický úkol dneška. Nesmíme při hledání řešení zavírat oči před problémy, ale ani přestřelit regulaci. A nenechat se svést touhou některých Evropanů za každou cenu zregulovat a přistřihnout křídla úspěšným firmám z druhé strany Atlantiku."