„V této hře prohrávají všichni.“ Niedermayer kritizuje Trumpova cla, EU chystá důraznou odpověď
27.03.2025
„Je tu oznámení (USA) týkající se automobilů. Jak jsme pochopili, příští týden vstoupí v platnost nová sada opatření ze strany USA, která nazývají recipročními cly. Všech těchto kroků litujeme, ale na všechny se připravujeme,“ řekl mluvčí unijní exekutivy. „Nemohu vám prozradit přesné načasování, kdy přijde naše odpověď na tato zatím nerealizovaná opatření, ale mohu vás ujistit, že přijde včas a bude důrazná, jasně zaměřená a dosáhne zamýšleného účinku,“ dodal Gill.
Ve Spojených státech začalo už 12. března platit 25procentní clo na veškerý dovoz oceli a hliníku. Evropská unie v reakci na to oznámila protiopatření vůči americkému zboží v hodnotě 26 miliard eur (650 miliard Kč). Tato protiopatření měla částečně začít platit od 1. dubna, částečně pak od 13. dubna. Nakonec bylo rozhodnuto, že všechna celní opatření by měla vstoupit v platnost v jediný den, a sice 13. dubna.
Nyní ale přišla americká administrativa s oznámením dalších cel na automobily. Europoslanec Luděk Niedermayer v reakci na to vzkázal, že prezident Trump pokračuje ve své hře s tarify. „Jím uvalená 25% cla na dovoz všech automobilů nejsou odvetná, naopak vyvolávají oprávněnou odvetu. V této hře, kterou zaplatí Američané stejně jako občané z jiných zemí, prohrávají všichni. A to i kvůli jeho komunikaci plné mystifikací, manipulací a nepravd, podle níž za obchodní přebytky s USA mohou ‚země‘,“ sdělil deníku FORUM 24.
„To je zvláštní pojetí tržní ekonomiky, kde o transakcích rozhodují firmy a spotřebitelé. Ano, země (tedy vlády) jsou odpovědné například za to, že EU kupuje za desítky miliard vojenskou techniku z USA. Ale to, že si Američan koupí místo Fordu Audi, není rozhodnutí vlády, ale zákazníků. Schodek v obchodě tak samozřejmě nevytvářejí státy, ale firmy a spotřebitelé,“ upozornil s tím, že americká cla způsobí pokles ekonomiky EU v řádu několika desetin procent. „Není to katastrofa, ale není to dobře. Horší je ale myšlení, které rozhodnutí Trumpovy administrativy odráží,“ myslí si.
„Cla mezi USA a EU jsou v dnešní situaci nízká, EU navrhovala již před lety jejich další omezení. Někdy clí více EU (auta 10 % vs. 2.5 % v USA), jinde zase USA (jiné dopravní prostředky, 10 % vs. 25 % na vývoz z EU),“ dodal.